Du leser nå Dagbladet Pluss

«95 % av alle som jobber her setter koppen inn i vaskemaskinen»

Slik påvirker kommunikasjonen oss.

EFFEKTIVT: Forskningen viser at vi kan reformulere oss til suksess på en enkel, gratis og effektiv måte. Illustrasjon: LISA AISATO
EFFEKTIVT: Forskningen viser at vi kan reformulere oss til suksess på en enkel, gratis og effektiv måte. Illustrasjon: LISA AISATOVis mer

MAGASINET (Dagbladet): «Moren din jobber ikke her - rydd opp etter deg».

Henger det en sånn plakat på kjøkkenet på arbeidsplassen din? Utsagnet er så populært at det går an å få kjøpt det som kjøleskapsmagnet, og som ferdig trykt plakat for bare 105 kroner.

Min oppfordring er å vente med å kjøpe den til du har analysert effekten. Tenk over hvordan budskapet påvirker deg eller de rundt deg, kollegaene dine.

Blir de blir mer villige eller ivrige til å sette inn kaffekoppen i vaskemaskinen når de leser plakaten?

Kommunikasjon

Kanskje har du allerede lagt merke til at når vi ser noe vi ikke liker at andre gjør, eller ikke gjør, så forsøker vi å endre atferden deres ved å kommunisere på liknende vis.