- Å ta fra oss jakta er som å stenge alle nattklubbene i Oslo

Derfor er gaupejakta i Rendalen så viktig.

- HVIS MOBILISERINGEN 9. april 1940 hadde vært like stor som under gaupejakta i Rendalen, ville ikke tyskerne hatt en sjanse, sier regissør Lars Nilssen.

Dokumentarfilmen «Gaupejegere» har premiere under Dokumentarfilmfestivalen i Volda på lørdag.

Nilssen har fulgt jaktleder Halvor Sveen og miljøet rundt ham i den intensive gaupejakta i Rendalen i februar.

Nøyaktige og iherdige forberedelser, kartlegging og topp moderne utstyr - alt må være klart til jakta begynner.

Kvota i området er på bare ei gaupe, og flere jaktlag knives om å felle det prestisjetunge rovdyret.

- Gaupejakta er en kamp mot klokka, og det legges ned mye arbeid i ukene før den store dagen når jakta begynner, sier jeger Halvor Sveen til Dagbladet.no på ei sprakete mobillinje fra tømmerbilen i skogen.

- Det er veldig mange faktorer som må klaffe, samtidig som vi må gjøre jobben riktig for å lykkes. Det er ikke bare å gå ut i skogen for å skyte ei gaupe.

Regissøren mener jaktkulturen er mye mer levende i bygde-Norge enn mange tror.

- Å ta fra oss jakta er som å stenge alle nattklubbene i Oslo

- All form for jakt er en viktig bestanddel for mange av dem som bor der, og særlig for menn. Gaupejakta er kanskje den mest interessante konkurransemessig, sier Lars Nilssen.

- Da spisses jaktkulturen, og det konkurreres mellom de ulike bygdene og jaktlagene.

TAKTIKK OG LAGSPILL i forberedelsene, full skjerping og prestasjon når det gjelder.

Gaupejakta framstår nesten som en idrett i filmen.

Jakta kan formelt pågå i to måneder, men siden kvotene er så små og konkurransen så hard, er den ofte over i løpet av noen få timer.

- Selv om det er moro for den som til slutt skyter gaupa, er det laget som lykkes, sier Halvor Sveen - og høres ut som en fotballspiller etter en viktig kamp.

Regissør Nilssen mener fokuset på moderne utstyr og spesialtrente hunder minner mye om konkurranser innen sport.

- Det handler om å forberede seg, og om å mestre det man driver med. Jegerne lever og ånder for dette. De bruker enormt mye tid og ressurser på jakta.

HALVOR SVEEN HAR EN ENKEL forklaring på hvorfor jakt er så populært blant de mannlige innbyggerne i Rendalen.

- Det er jo en gammel tradisjon som forfedrene våre har drevet med, og vi har vokst opp med dette. Selv har jeg vokst opp tre mil fra nærmeste fotballbane. Det handler om lokalkunnskap, vi oppsøker steder vi har lært om av fedrene og forfedrene våre, forteller han.

I filmen beskriver Sveen betydningen av jakta for innbyggerne her slik:

«Hvis de tar fra oss jakta i Østerdalen, er det som om de stenger alle nattklubbene, restaurantene, kinoene og Operaen i Oslo samtidig».

Under årets jakt ble den norske gaupebestanden på 425 dyr redusert med omkring en fjerdedel.

Sveen mener likevel at jegerne i Rendalen nærmest har en plikt til å prøve å ta vare på tradisjonen.

- Gaupa er et mytisk dyr. På 1800-tallet var gaupa det rovdyret som var mest verdifullt, sier han.

Sveen er en ivrig naturfilmfotograf, og er med i det kommunale rovdyrfellingslaget. Forrige sesong skjøt han 21 elg, og han har sett Norges store rovdyr over 100 ganger. Både bjørn, ulv, jerv og gaupe har han fanget på film.

- Men som Halvor sa i en scene som ikke ble med i den ferdige filmen: Jaktas sjel er å drepe, sier regissør Lars Nilssen.

- Å finne gaupe uten å skyte den, er ikke jakt for disse karene.

NILSSEN FORTELLER AT EN BEKJENT han viste den ferdige filmen til, fikk assosiasjoner til bilder han hadde sett fra krigen i Irak.

- Hvis man ser på bildene fra jakta isolert, er det mye som minner om en krigssituasjon. Det er tung mobilisering med tipp-topp kommunikasjon, GPS, kamuflasjedrakter, geværer og så videre. Og det er blodig alvor når jakta er i gang, forklarer han.

Halvor Sveen mener det er fredinga av gaupene og de små kvotene som har gjort jakta til en så sterk konkurranse.

- Men for meg hadde det helt klart vært like moro uten konkurransefaktoren. Det er jakta som betyr noe. Det har vært drevet gaupejakt i mange år i dalføret vårt, men likevel har vi alltid hatt en god gaupestamme, forteller han.

- Vi er langt fra ute etter å utrydde gaupa, men vil lære oss kunsten å jakte på den.

REGISSØREN HAR ØNSKET å lage en film på innsida av rovdyrdebatten.

- Jeg har prøvd å skjønne hvordan disse jegerne tenker og hva som driver dem. Jeg vil vise jakta på deres premisser, og har ikke lagd noen faktafilm om gaupa. Filmen er så absolutt et innlegg i debatten, men ikke i den klassiske rovdyrdiskusjonen om skal/skal ikke og antall individer, sier Nilssen.

- Jeg tror få er klar over at det fins gaupejakt i Norge. Kanskje skyldes det at jakta er så raskt overstått. Jeg ville også vise hvor spesifikt dette er blitt i forhold til utstyr, teknikk og så videre. Mange vil kanskje kalle det en konkurranse i avretting, ikke jakt.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

GIRA: Jaktleder Halvor Sveen i aksjon den første natta av gaupejakta.
LIGNER PÅ KRIG: Menn i kamuflasjedrakter som samler seg for å legge taktikk og sirkle inn et mål. En kollega regissør Lars Nilssen viste den ferdige filmen til, fikk assosiasjoner til Irak-krigen.
TUNG MOBILISERING: Et jaktlag består av 15-20 jegere som alle har store biler, topp moderne kommunikasjonsutstyr og har forberedt seg grundig.
LIVSVIKTIG JAKT: - Hvis de tar fra oss jakta i Østerdalen, er det som om de stenger alle nattklubbene, restaurantene, kinoene og Operaen i Oslo samtidig, sier Halvor Sveen i filmen.