All verdens folk

En nostalgisk designlandsby har reist seg i Sandnes. Helt i tida, mener trendguru Li Edelkoort.

- DERE MÅ IKKE være så sjenerte. Vær enda mer norske - se etter det unike som er deres eget, sier Li Edelkoort (57).

Hun snakker til norske designere, og de bør spisse ørene. Den nederlandske trendforskeren har markert seg internasjonalt ved å forutsi hva som vil slå an i framtida.

Store selskaper graver dypt i lommene for å få litt av hennes innsikt. I år avslutter hun i tillegg sine 10 år som direktør for prestisjefylte Design Academy i Eindhoven, Nederland.

EDELKOORTS SISTE ROLLE har vært som kurator for utstillingen «A World of Folk» i Sandnes, som åpnet i juli i forbindelse med kulturbyen Stavanger 2008. Det er her hun har fått øynene opp for norsk design.

Trendorakelets siste profetier går ut på at bøndene er framtida. Vi vil søke tilbake til det nære, det koselige. Fokuset vil ligge på mennesker i stedet for maskiner.

Og grensa mellom kunsthåndverk og industriell design vil gradvis viskes ut. For å komme

framover, må vi se bakover.

- Merkelappene vil forsvinne. Framtida er rural, sier Edelkoort under åpningen.

HUN GÅR KLEDD i sin karakteristiske kjortel, med rød leppestift, markerte, runde briller og tilbakekjemmet hår med grå striper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LANGVEISFRA: Blant det som vises fram på utstillingen i Sandnes, er 21 sør-afrikanske sauer laget av ståltråd og perler. Utvalgte internasjonale kunstnere og designere har også deltatt på utstillingen. Trendguru Li Edelkoort mener nordmenn er for forsiktige av seg - og at regjeringen må gjøre mer for å dytte norsk design opp og fram. Alle foto: ELISABETH SPERRE ALNES
LANGVEISFRA: Blant det som vises fram på utstillingen i Sandnes, er 21 sør-afrikanske sauer laget av ståltråd og perler. Utvalgte internasjonale kunstnere og designere har også deltatt på utstillingen. Trendguru Li Edelkoort mener nordmenn er for forsiktige av seg - og at regjeringen må gjøre mer for å dytte norsk design opp og fram. Alle foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

Uten inngående kjennskap til norsk design sa hun ja til å kuratere utstillingen som samler norske designere og kunsthåndverkere i en nedlagt syfabrikk.

Det anerkjente Stavangerbaserte arkitektkontoret Helen & Hard har inne i fabrikken laget en rekke trehus som står sammen, som på et gammeldags tun. Der får kunstverkene bo.

- Dette handler om individuell kreativitet som blir universell. Det gjør meg lykkelig å se, sier hun.

DESIGNERNE HAR GRAVD dypt etter sine folkloristiske røtter, og skapt alt fra møbler og mote til broderi og keramikk.

Det som høres ut som et prosjekt med stor fare for overdose av tovet ull, har i stedet blitt en designlandsby som treffer en trend i tida. En samtidsvisjon innen folkekunst.

- Dette kommer naturlig for norske designere. Det er et uttrykk de kjenner godt, som ligger dypt i deres DNA, sier Edelkoort.

UTSTILLINGEN HADDE EN liten visning under designmessa i Milano tidligere i år, og det var her Edelkoort ble forbauset over hvor lite flinke nordmennene var til å ta til seg rosen.

- Regjeringen deres burde gjøre mer for å dytte norsk design opp og fram. Forsiktigheten er deres svakhet. Men nå som vi har satt fingeren på problemet, kan vi ta det opp til debatt, mener Edelkoort.

All verdens folk

ETTER Å HA JOBBET med «A World of Folk», er hun begeistret over alt hun har oppdaget.

- Norsk design er ikke det samme som dansk og svensk. Den er mer autentisk og ekte, og har en renhet og bærekraft som jeg ikke finner på samme måte hos de andre skandinaviske landene, skryter Edelkoort.

- Jeg tror dere kan komme langt - med en liten dytt i ryggen.

IF I WAS A PRESIDENT: Figurer i en fortelling blir portrettert i miniatyr. Av Janne Juvi Rasmussen.
TRENDORAKEL: Nederlandske Li Edelkoort er kurator for utstillingen «A World Of Folk» og var på plass under åpningen i juli.
STREETWIRES: Sauene er en del av et samfunnsprosjekt i Sør-Afrika som har som mål å gi trygge arbeidsforhold til mange arbeidsledige kunsthåndverkere.
HUS FOR DESIGN: Et teppe laget av Kiki van Eijk inne i en av hyttene tegnet av arkitektkontoret Helen & Hard. De små husene knytter utstillingen sammen til et slags tun.
ORGANISK: En hemmelighetsfull installasjon av tøyelige strikkearbeider. Av Samira Jamouchi.
UTSKÅRNE KRÅKER: Disse er designet av Mikael Nilsson, og har fått sin helt egen personlighet og særpreg i hvert møte med treskjærerens verktøy.