- Alt jeg har på meg er fake

Til og med Ferrari-biler piratkopieres.

I GÅR VISTE organisasjonen The Authentics Foundation fram ulike eksempler på piratkopierte luksusvarer.

Ved lanseringen av den nye kampanjen «Fakes cost More» ble det blant annet stilt ut en fake Ferrari, produsert i Thailand og med en Subaru-motor under panseret.

Hovedbudskapet til kampanjen er at piratkopierte varer ikke bare skader luksusindustrien - kopieringen går først og fremst utover mennesker i utviklingsland.

Ifølge kampanjen benyttes det ofte barnearbeid i produksjonen av slike varer, og mange av varene kan dessuten være direkte farlige.

Piratkopier av medisiner, elektriske artikler eller til og med airbager, setebelter og bremseklosser i biler kan i verste fall forårsake dødsfall eller store skader, hevder organisasjonen.

Men ikke all kopiering av medisiner er nødvendigvis livsfarlig. Tvert imot.

Mens piratkopiering går ut på å utgi for eksempel sukkerpiller for å være Viagra, kan lovlig, godkjent kopiering av legemidler redde liv.

Blant annet har den farmasøytiske bedriften Cipla i India satset på å kopiere patenterte medisiner og selge dem billig til trengende i U-land.

Dette har de anledning til å gjøre gjennom indisk lovgivning, og bedriften har forpliktet seg til å ikke tjene penger på salg av legemidler som avhjelper aids-pasienter.

Bedrifter som Cipla kan også bidra med å videreutvikle de etablerte legemidlene gjennom å skape nye kombinasjonsmedisiner, ifølge Leger uten Grenser.

Likevel har virksomheten skapt kontroverser, internasjonale legemiddelgiganter ønsker å beskytte patentene sine i størst mulig grad.

LEKENE DU KJØPER TIL BARNA dine på gatemarkeder i utlandet kan være livsfarlige, ifølge kampanjen.

For det første sørger kravene til lavest mulig pris for at det brukes helsefarlig maling som inneholder bly i mange piratkopierte leketøy.

For det andre kan særlig elektroniske leker som er piratkopier av kjente merkevarer inneholde farlige komponenter, mener TAF.

I oktober i fjor døde den sju år gamle engelske gutten Connor O\'Keefe da familien var på ferie i Thailand.

Connor ble funnet med en piratkopi av en GameBoy-lader i hånda, død av elektrisk sjokk.

For å sette et ekstra søkelys på problemene omkring piratkopierte varer, fikk utstillingen i Brüssel blant annet besøk av EU-kommisjonens president José Manuel Barroso.

FORFATTER OG SKRIBENT Magnus E. Marsdal tror myndighetene i europeiske land i stor grad er opptatt av å stanse barnearbeid, uavhengig av slike kampanjer.

Han tviler på at kampanjen fra The Authentics Foundation er noe skalkeskjul for å beskytte milliard-merkevarene mot tapte inntekter.

- De bruker åpenbart en viss retorikk, men det er ikke nødvendigvis bare for å ta vare på egne interesser. Forutsatt at det er mer barnearbeid hos piratprodusentene, har de jo et argument, mener Marsdal.

- Et problem er at det har blitt avdekket barnearbeid og dårlige arbeidsforhold også blant etablerte merkevareprodusenter som Nike, fortsetter han.

- Men det er sannsynligvis lettere å presse velkjente, velorganiserte varemerker til å ikke bruke barnearbeid enn å presse ukjente piratkopieringsringer.

Marsdal tror denne appellen heller er rettet mot oss forbrukere.

- Hvis du kjøper noe helt sinnsykt billig, betyr det at noen har produsert det sinnsykt billig. Da må vi som forbrukere vekte hvor mye det teller. Men det gjelder jo ikke bare piratkopierte varer, sier han.

THE AUTHENTICS FOUNDATION er en internasjonal, såkalt «non-governmental» organisasjon.

Formann Frederick Mostert har tidligere vært president i den internasjonale merkevareorganisasjonen INTA.

I Brüssel stilte Mostert på scenen i et antrekk bestående av piratkopier fra topp til tå.

- Alt jeg har på meg er fake. Dette er en kopi av en Armani-dress, skjorta er fake Dunhill og slipset er fake Versace.

Sokkene Mostert hadde på seg var piratkopier av Givenchy-sokker, skoene var tro kopier av en Louis Vuitton-modell, mens beltet hans utrolig nok bar merket til iskremprodusenten Haagen-Dazs.

Kampanjen «Fakes cost More» ønsker å stille bakmennene til veggs - i stedet for å følge dagens praksis, nemlig å bøtelegge menneskene i bunnen av piratkopierings-kjeden, de som selger varene.

«Det er særlig bekymringsverdig at denne lukrative industrien bidrar til å finansiere annen kriminell aktivitet», skriver organisasjonen på sine nettsider.

SOM DAGBLADET.NO fortalte i februar, anslås det at 11 prosent av alle verdens klær og sko er piratkopier.

FBI mistenker blant annet at bombeangrepet mot World Trade Center i 1993 delvis var finansiert gjennom salg av falske t-skjorter.

Siden 1993 har økningen i piratkopiering - av alt fra DVD-filmer til legemidler - vært på 1700 prosent, ifølge den italienske anti-kopierings-stiftelsen Indicam.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

FALSK KJØREGLEDE: Den falske Ferrarien er produsert i Thailand, og har en Subaru-motor under panseret.
FAKE, FAKE, FAKE: Både airbager, setebelter og bremseklosser selges på piratmarkedet. I verste fall kan bruk av piratkopier medføre skader og død, mener organisasjonen The Authentics Foundation.