Anne B. Ragde

Den første setningen, det første avsnittet. Kanskje de viktigste linjene i ei bok. Men hvorfor ble det akkurat slik?

Forfatter: Anne B. Ragde Boka: «Fosterstilling», novellen «Ingen heksekunst» Begynnelsen: - Kutt ut det der, da! {ndash}Unnskyld. Beklager, men jeg holdt på å dette av barkrakken. Må være lov til å støtte seg vel? Så man ikke går rett i... Beklager virkelig hvis jeg...{ndash}Hvis du holder på å falle av barkrakken, bør du kanskje ikke drikke mer. {ndash}Vi kom faktisk inn døra samtidig. Du la kanskje ikke merke til det.{ndash}Du kom vel hit fra en annen bar, da.{ndash}Jeg kom direkte fra jobben. Kanskje det er du som kommer fra en annen bar. Som seg selv ser man andre. Ikke så vanlig at kvinnfolk sitter alene ved bardisken og drikker, vet du. Hvis de ikke venter på noen, men da sitter man vanligvis ved et bord. Men ikke det at jeg skal... Begrunnelsen: Denne novellen har ingen fortellende prosa, men hviler bare på dialog. Den har ingen handling, men tar utgangspunkt i en situasjon hvor to mennesker som ikke kjenner hverandre møtes. Den ene {ndash} kvinnen {ndash} er aggressiv. Den andre personen er en unnskyldende, nysgjerrig mann. Situasjonen slik den er i utgangspunktet er nok ikke så uvanlig, men etter hvert utvikler den seg til noe annet. De to blir svært ærlige mot hverandre, og kler seg i overført betydning, nakne for hverandre.

    ronnaug.jarlsbo@dagbladet.no
Glad i litteratur? Besøk Dagbladet.nos litteratursider!

Foto: Scanpix