Arvtakeren

-  NEI, JEG ER NOK ingen ny Ingeborg Moræus Hanssen. Hun er en markant kulturpersonlighet og det finnes bare en av henne.

-  Hvorfor har du fått jobben som ny kinodirektør for Oslo Kinematografer?

-  Det kan ikke være for mine filmkunnskaper. Det er nok heller min ledererfaring, sier Geir Bergkastet.

Den påtroppende kinodirektøren sitter på kontoret sitt på Nationaltheatret i Oslo. Og ja, da snakker vi inne i den ærverdige teaterbygningen. Bergkastet er avtroppende direktør ved Nationaltheatret. En stilling han overtok for tre år siden, etter å ha jobbet som direktør ved Rogaland Teater og administrerende leder ved Statens teaterhøgskole. Mye teater, men det er økonom Bergkastet er.

-  Så man får ikke jobber som dette kun med kulturell ballast lenger?

-  Alle styrer som skal ansette ledere ser nok etter lederferdigheter. Det er veldig mye filmfaglig kompetanse i Oslo Kinematografer, så jeg er ikke redd for den biten. Jeg overlater trygt valget av filmer som skal gå på kino til andre, og er mer opptatt av å lage et sterkt lag av Oslo Kinematografer. Der jeg er laglederen.

-  Men du er filminteressert?

-  Ja! Det er jeg så absolutt.

BERGKASTET VOKSTE OPP på Kolbotn utenfor Oslo. Som voksen har han bosatt seg i Oslo med kone og to barn. Filminteressert har han vært siden han som barn snek seg inn på voksenkinoen på Kolbotn for å se Alistair MacLean-filmer. Og han var trofast tilstede på «Tarzan»-filmene, i hvert fall de med Johnny Weismüller. Kanskje det er bra at han er litt jungelkonge. For selv om Oslo Kinematografer står for flesteparten av kinovisningene i hovedstaden, går ikke det 80 år gamle kinoselskapet lenger så det suser. Folk går rett og slett mindre på kino.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Og du skal snu trenden?

-  Ja. Vi må få opp lønnsomheten. Kurven må snus, som det heter. Og potensialet er stort. Det er jo landets største kinoselskap.

-  Hvor butter det imot?

-  Tendenser viser at enkelte aldersgrupper, spesielt ungdom, går mindre på kino. Det handler egentlig om å gjøre tilbudet bedre, og vi må sette oss ned og analysere hvordan vi kan gjøre akkurat det.

-  MP3, bredbåndsinternett, nedlastinger, PlayStation, DVD og plasma-TV. Er kino på vei ut?

-  Kinoen har vært utsatt for trusler tidligere. Da video kom, ble kinoen erklært død. Men jeg har sterk tro på at kinoen har livets rett og at den vil fortsette å bety mye, faktisk mer enn i dag.

-  Hvordan?

-  Ja, det skal jeg gå i gang med å løse om noen dager. Det er litt tidlig å si noe spesifikt.

-  Men noe må du ha tenkt?

-  Vel, vi må se på forskjellene på kinosalene. Ta Gimle som eksempel. Gimle har et godt uttrykk, og et tydelig konsept både når det gjelder filmrepertoar og publikumsfasiliteter. Gimle har med sin rødvin og sine par-seter en veldig tydelig profil, og akkurat det kan være én løsning.

-  Tydeligere profiler på saler?

-  For eksempel.

-  Og fremdeles den samme bredden?

-  Jeg håper virkelig at bredden kan opprettholdes. Men da må vi også lykkes kommersielt. Ellers er det ikke mulig.

PÅ KONTORVEGGEN hos den kommende kinodirektøren henger ei signert Leeds United-drakt. Leeds er en engelsk fotballklubb som virkelig har fått kjenne på kroppen hva det vil si å slite i motbakke. Men denne sesongen har det gått bedre.

-  Liker du å jobbe litt i motbakke?

-  Det er morsomt å ha utfordringer, sier Bergkastet.

-  Det har jo gått veldig bra med Nationaltheatret med deg ved roret?

-  Ved det roret sitter i første rekke teatersjefen, men vi har hatt god publikumsoppslutning og unngått røde tall.

-  Så hva blir den største utfordringen?

-  Å skape lønnsomhet. Klarer du ikke det, blir tilbudet etter hvert dårligere. Oslo Kinematografer får ingen offentlig støtte, så vi er avhengig av at selskapet skaper lønnsomheten selv.

-  Så vi må fortsette å leve med reklamen?

-  Det er mye å si om akkurat det. For det første er det større aksept for reklame på kino enn det er på TV. Reklamen samler fokus før filmen starter og gir folk tid til å innstille seg på filmen som kommer.

-  Det har vel også noe med økonomi å gjøre?

-  Det er klart. Reklamen har en sammenheng med blant annet billettprisene. Så den blir nok værende.

-  Har noen reagert på at det skal sitte en blåruss ved roret?

Bergkastet ler.

-  Noen har kommentert at når det først er en økonom som skal ha ledelsen, så kunne denne økonomen ha kommet fra atskillig verre steder enn Nationaltheatret. I løpet av mine år hos forskjellige teatre har jeg fått med meg en god del kulturell ballast. Jeg har lært å sette veldig stor pris på teater.

-  Du har lært ?

-  Ja, jeg hadde ikke noen sterk interesse for kunst og kultur da jeg begynte. Interessen lå nærmere kino enn teater før jeg begynte å jobbe på teatret.

-  Så du vil fortsette å gå på teater?

-  Kona mi Ingjerd Egeberg er skuespiller, så det ser jeg som en selvfølge. I hvert fall ser hun det som en selvfølge. Og som kinosjef så får jeg muligheten til å treffe noen av dem jeg kjenner fra teatret på premierer. Og det blir jo fint.

-  Hva er den siste filmen du så?

-  «Slipp Jimmy Fri». Den så jeg i går. Etter at jeg fikk kinojobben, har jeg faktisk brukt veldig mye tid på å se film. Jeg så «Istid 2» forleden også, sammen med den ene av mine to døtre.

FOR EI DRØY UKE siden var Bergkastet på Vika Kino og så filmen «Veien til Guantanamo». Det var fullt i salen, og ute skinte sola.

-  Fullt på Vika en fin sommerkveld. Det er veldig bra og slik jeg vil ha det.

-  Du har en sterk lidenskap for kino?

-  Ja, og det har alle de andre ansatte også. Jeg stortrives når de snakker om nye filmer. Det er viktig å smitte den lidenskapen over på publikum.

-  Hva er egentlig så fint med kino?

-  Det er fantastisk å komme inn i en kinosal. Lyset tones ned og lerretet suger til seg oppmerksomheten din. Det gjør ikke noe at det er fullt i salen. Du er oppslukt. Det er absolutt en spesiell opplevelse å gå på kino. En opplevelse vi ønsker å videreutvikle.