Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Avfall fra dette skipet drepte 14

Og gjorde 85.000 syke. Søsterskipet er på vei til Norge - fullt av farlig avfall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DET RUSTNE FRAKTESKIPET Probo Koala ligger og dupper i en bukt tre kvarters kjøring utenfor Tallinn. Bak heisekraner, trucker og gjerder på havneområdet i byen Paldiski finner vi fartøyet ankret opp. Det er blitt det store samtale-emnet i Estland de siste ukene.

Sjøen er glitrende solblank, men giftskipet ligger midt i idyllen. En holk av et rustskip som har drept et titalls mennesker og skadd titusenvis i Elfenbenskysten. 

De ansatte om bord skal selv ha høye giftkonsentrasjoner i blodet.

- Jeg kan ikke si noe offisielt, men det er 26 i mannskapet og de fleste er fra det tidligere Sovjet. En av dem har fått tillatelse til å dra hjem i dag, han skal tilbake til Georgia. Vår lege var der med politiet. Hvem som eier det, er det store spørsmålet, sier en ansatt på havna til Dagbladet.no, og slipper oss inn bak sperringene. 

EIERFORHOLDENE ER INNFLØKTE. Det panamaregistrerte skipet ble bygget for norske Klaveness og er nå utleid til nederlandske Trafigura. Fartøyet ble solgt til grekere, men Stiftelsen Skagerrak mener skipet igjen kan være på norske hender. Skipsrevyen publiserte den 6. februar i år en melding om at norske kjøpere hadde overtatt "Probo Koala" i en gruppe med flere andre Proboskip. Dette avviser Klaveness.

Da skipet ikke fikk losse det giftige avfallet sitt i noe europeisk land, gikk skipet til Afrika.

Her ble avfallet dumpet i slutten av august. I Elfenbenskystens hovedstad Abidjan flommet gatene over av en giftig suppe. Det luktet råtne egg.

Innbyggerne kastet opp, fikk hodepine, utslett og blødde neseblod. Medisinlagrene tok slutt. I september rapporterte ulike nyhetsbyråer at over ti var døde. Ifølge Angola Press er nå 14 omkommet og 85.000 har søkt medisinsk hjelp.

- Den skapte veldig store problemer. Det virker som det var høyt svovelinnhold i lasten, noe som har skapt mange av sykdomstilfellene. Firmaet som tok imot avfallet behandlet det eksepsjonelt dårlig, ser vi nå i etterkant, sier Greenpeaces leder Truls Gulowsen til Dagbladet.no.

- Det luktet så ille at vi ble redde. Det brant i nesen og øynene, sa ivorianeren Salif Oudrawogol nylig til New York Times. Han våknet av lukta midt på natta, gikk ut og oppdaget at det lå stinkende, svart sørpe innover markene. Sønnen Salam på seks fikk blemmer på hele kroppen. Resten av familien ble også syke. Det luktet en blanding av råtne egg, hvitløk og parafin. 

LANDET BLE EN SØPPELPLASS for europeisk gift, og det til tross for at Basel-konvensjonen har forbudt transport av giftig avfall til utviklingsland siden 1989.

- Basel-konvensjonen har vært en kjempeseier for u-land. Tidligere hadde vi mange eksempler på landsbyer som ble fylt opp med kjemisk avfall og sprøytemidler. Så ble dette kraftig redusert, men det er fortsatt smutthull i systemet og ulovligheter. Hele shippingnæringen er dessverre utenfor det øvrige regelverket, sier Gulowsen.


DET FØRSTE VARSELET
fikk innbyggerne i Amsterdam i begynnelsen av juli. Lukta av råtne egg sev innover boligområder.

Probo Koala var ankommet og lå der og stinket. Folk ringte politiet. En ansatt i et avfallsfirma på havna sa at de aldri hadde kjent så vond lukt der tidligere. Det ble tatt prøver av innholdet i skipets tanker.

De fant mercaptan, et stoff som finnes i råolje, som dannes i forråtnelsesprosesser. 528 tonn med giftig avfall ble funnet om bord. Myndighetene forbød utslipp, men tilbød avfallshåndtering i Rotterdam. Det ble for dyrt for selskapet, som i dag påstår at avfallshåndtereren krevde reforhandling av kontrakten, og at de ikke hadde tid til sånt.


SKIPET GIKK SÅ TIL ESTLAND,
men heller ikke her fikk de dumpe avfallet sitt. Esterne tror rederiet forsøkte å utnytte den uerfarne EU-staten. Men nederlenderne hadde varslet dem. Rederiet beholdt avfallet, lastet drivstoff og gikk til Nigeria med lasten, som planlagt. Også her syntes selskapet avfallsdumping var for dyrt.

Så endelig, i  Elefenbenskysten fant de en søppelplass. Det giftige avfallet ble dumpet utenfor Elfenbenskysten i slutten av august. Her tok et nystartet firma, Tommy, ansvaret for avfallet. Firmaet fikk oppdraget fra et annet firma, Puma Energy, som både Trafigura og presidentfamilien er medeiere i.

Media i Elfenbenskysten har spekulert i om firmaet Tommy var opprettet spesielt for avfallshåndteringen. De kalte saken Afrikas Tsjernobyl, men ikke uten bråk. To journalister ble arrestert, samt sju ansatte i et avfallshåndteringsfirma. Det ble regjeringskrise. Presidenten Laurent Gbagbo sparket hele regjeringen. Folket samlet seg og blokkerte havnen i protest mot behandlingen av giften.

SKIPET HAR LIGGET utenfor Gibraltar tidligere, ifølge dokumentasjon Der Spiegel sitter på.

Her ser det ut til at det kan ha opptrådt som et slags søppelskip for andre skips giftige avfall, noe Trafigura benekter. Selskapet hevder det avfallet de stadig trenger å kvitte seg med, er oljeavfall som har samlet seg opp i tankene etter rutinemessig vasking av tankene. Rederne mener problemet oppsto fordi for mye soda ble tilsatt.

Men den tyske avisen har fått tak i en konfidensiell faks der kapteinen på Probo Koala skriver til sitt afrikanske partnerselskap at lasten ikke var spillvann, men kjemisk avfall.

Det giftige avfallet kan ifølge etterforskningen i Estland være et resultat av raffinerivirksomhet. Prøvene som er tatt viser at det ikke dreier seg om spillvann fra rengjøring, som rederiet har påstått.

- Det er en fraktebåt. Båten er ikke designet for å drive flytende raffineri. Det er nødt til å få negative konsekvenser dersom det er det de gjør, sier Gulowsen.

I slutten av september kom skipet tilbake til Estland igjen. Her har det ligget siden.

I TALLINN er båtankomsten blitt storpolitikk. Da skipet kom gikk nordiske Greenpeace til aksjon. De hindret skipet i å dra videre med isbryteren Arctic Sunrise og krevde etterforskning.

Frode Pleym var med fra Greenpeace.

- Det ikke bare er et fartøy med urent mel i posen, det ser ut som et

sånt også, en rustholk helt enkelt. Vi var 30-talls involverte som la Artic Sunrise for anker rett ved Probo Koala fordi de planla å gå fra Estland dagen etter. Dette ville vi hindre. Vi jobbet også overfor EU, Elfenbenskysten og Estland for å sette i gang juridisk tiltak for å få dem til å bli i Estland, sier Pleym til Dagbladet.no.

Skipet ble tatt i arrest av estiske myndigheter og estisk presse ga det navnet dødsskipet.

Estiske myndigheter satte i gang etterforskning. I forrige uke ankom en gruppe etterforskere fra Elfenbenskysten for å se nærmere på skipet. En lege har vært om bord.


Ifølge EUs miljøkommisær
Stavros Dimas, har tester vist at mannskapet har høye konsentrasjoner av giftige stoffer i blodet, opptil 60 ganger høyere enn normalt. Han fordømte på en pressekonferanse nylig oppførselen i krasse ordelag, og kalte handlingene uetiske og kriminelle.

- Trafigura beklager dødsfallene og sykdommen i Elfenbenskysten. Avfallet fra Probo Koala ble ikke «dumpet» av Trafigura. Avfallet ble lesset inn i tankene til Compagnie Tommy, som er sertifisert av regjeringen i landet. Tommy skal ha dumpet avfallet rundt Abidjan noen dager senere. Det dreide seg ikke om giftig avfall, men en blanding av bensin, kaustisk soda og vann, som brukes rutinemessig for å vaske beholdere. Avfallet inneholdt ikke hydrogensulfid viser uavhengige tester utført på oppdrag av oss. Avfallet alene kan ikke ha skapt vanskelighetene i Abidjan, sier det nederlandske selskapet i en pressemelding.

Selskapet, som fikk to av sine ansatte arrestert i Elfenbenskysten, lover å samarbeide med alle myndigheter.

I ABIDJAN er sykdomstilfellene gått ned. Men ingen vet når neste giftskip kommer. Denne uka ble 20 personer skadet i nye demonstrasjoner mot giftdumpingen.

I Estland ser saken nå ut til å løse seg for rederiet, skipet får dra videre denne uka, selv om mange spørsmål fortsatt er åpne og ingen er holdt ansvarlig.

- Jeg tviler på at offentlige myndigheter vet hvem som eier skipet. At de har tenkt å slippe fartøyet er ubegripelig. Man burde holde i havn til eierskapet blir fullstendig klartlagt. EU bør sørge for at dette ryddes opp i, sier Gulowsen.

DET KAN FORT SKJE IGJEN. Å smugle giftig avfall er innbringende og lett gjennomførbart i korrupte regimer.

EUs Stavros Dimas mener at opptil halvparten av transporten av farlig materiale til sjøs er ulovlig. EU ønsker nå en etterforskning av det som har skjedd i Afrika. Om avfallet ble produsert i en av medlemsstatene er dette et grovt overtramp av EU-lovgivningen, heter det i en pressemelding.

NORGE TIL SLUTT. Søsterskipet til Probo Koala, Probo Emu er observert i Gibraltar den siste tida.

Dette skipet er nå på vei til Norge, følge den nederlandske avisen Volkskrant.  Det har meldt sin ankomst til Sløvåg på Vestlandet 13. oktober.

Skipet skal ikke ha last, men vil kvitte seg med avfall. I Spania har skipet forsøkt å kvitte seg med avfall likt det som ble dumpet i Elfenbenskysten.

- Det er høyst usikkert om fartøyet kommer. Vi har fått en forespørsel som vi har sagt ja til. Prøven viser at det dreier seg om et avfallsstoff som vi kan håndtere. Så er det opp til det nederlandske selskapet. Vi vet hva slags avfall det er, men vi går ikke ut med den informasjon før vi vet dette er reelt, sier daglig leder Jostein Berland i
Vest Tank til Dagbladet.no.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

STINKBOMBE:</B> Dette nederlandskleide skipet har dumpet avfallet sitt i Afrika. Nå holdes fartøyet i arrest i Estland.
20 SKADD I ELFENBENSKYSTEN:</B> Denne uka har protestene fortsatt etter giftskandalen i Elefenbenskysten. "Vi er alle levende døde" står det på denne plakaten.
FORDØMMER: EU-kommisær Stavros Dimas kritiserer rederiets oppførsel.
14 DØDE:</B> 85 000 har søkt legehjelp etter giftutslippet i Abidjan. Her viser en av pasientene frem røntgenbilde av brystet sitt.
GIKK TIL AKSJON:</B> Greenpeace aksjonerte for å stoppe fartøyet fra å gå videre.
<B>SPARKET REGJERINGEN:</B> Elfenbenkystens president Laurent Gbagbo tok tak etter avfallskrisen.
FORGIFTET BEFOLKNINGEN:</B> I Elfenbenskysten har det giftige avfallet fra skipet spredd seg innover markene. Folk måtte gå med munnbind på det verste. Her ryddes det opp i Akouedodistriktet i hovedstaden Abidjan.
<B>TATT I ARREST:</B> Da Probo Koala ankom Estland ble det tatt i arrest og det ble startet etterforskning. Forsatt er skipet i myndighetenes varetekt, men det ser ut til at det får gå videre denne uka.
<B>FORPESTET HELE BYEN:</B> Avfallet inneholder antakelig hydrogensulfid, som lukter som råtne egg.
PÅ VEI TIL NORGE:</B> Søsterskipet Proba Emu kommer til Norge i morgen for å bli kvitt avfallet.
<B>UPOPULÆRT:</B> Da Frode Pleym (foran)og resten av gruppa fra Greenpeace malte slagord på båten forsøkte mannskapet å spyle aksjonistene vekk med vannslanger.