Bakparet

Instruktør Arvid Ones (47) og koreograf Hilde Sol Erdal (44) står bak det meste og beste fra Bergen. Og så er de fortsatt gift. Med hverandre.

OM DU NOEN GANG skal på et show med artister fra Bergen, kan du mest sannsynlig lese følgende nederst på plakaten:

Regi: Arvid Ones. Koreografi: Hilde Sol Erdal.

Han er tidligere skuespiller, hun tidligere ballettpedagog og danser. Nå er de best kjent i tospann bak det meste av scenegodt fra Bergen. Som «Kvinner på randen» og brødrene «Ylvis». I april ble ekteparet belønnet med byens egen «Pernillestatuett» for innsatsen.

-  Det er hyggelig å bli satt pris på, deilig å bli sett når man jobber bak scenen. Ofte blir vi bare nevnt hvis det går dårlig, sier Hilde Sol Erdal.

HUN KOMMER SPASERENDE til Kafe Kippers direkte fra Grieghallen og prøver på åpningsshowet til Festspillene i Bergen, 25. mai. Like etter kommer Arvid Ones kjørende, rett fra møte med to kjente artister som har planer om samarbeid med ham som instruktør. Og koreografien? Jepp, det blir kona.

-  Vi jobber best sammen. Sånn er det bare, sier Arvid.

-  Det fungerer veldig bra. Men vi er begge veldig temperamentsfulle, og krangler ofte så fillene fyker, sier Hilde Sol.

-  Likevel fungerer vi veldig bra. Jeg liker å jobbe med henne, repeterer Arvid.

Og jobben blir tatt med hjem. Til parets tre sønner. Til frokost, middag, kveld og seng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Når det nærmer seg premiere snakker vi jobb hele døgnet. Det kan bli ganske heftig, og ikke noe skille mellom det private og profesjonelle. Vi blottlegger oss veldig på godt og vondt, sier Hilde.

-  Men når vi jobber med hver våre prosjekter, er det ikke alltid like interessant å høre på, sier han.

-  Samme her. Jeg blir fort trøtt av engasjementet til Arvid når vi ikke jobber i samme produksjoner.

-  Kan dere se på annen underholdning uten å tenke fag?

-  Vi prøver å bevare gleden ved å se gode kunstneriske prestasjoner uten å evaluere. Men klart det har kommet noen krasse kommentarer fra sofaen, når for eksempel barne-tv er på sitt aller verste.

GRUNNLAGET FOR PARETS første, store suksess ble lagt sommeren 1995. Arvid Ones var lei av bergensrevyer med innleide kjendiser fra hovedstaden. Egentlig hadde de to tenkt å sette sammen tre lokale menn til en kabaret. Så kom ideen om tre kvinner. Hilde Sol var lei av at revyjenter ble redusert til å synge ballader, og aldri fikk de morsomme rollene. Ideen var dristig.

-  På den tida var det bare Hege Schøyen og Grete Kausland. Nå finnes det jo mange kvinner som er morsomme på hver sine barkrakker, sier Hilde Sol.

De tok først kontakt med Marit Voldsæter. Den lokale revystjernen fra Fyllingsdalen ringte videre til Kjersti Berge og Elisabeth Moberg. Samtalene resulterte i forestillingen «Kvinner på randen av en oppskrytt aften». Premieren var 1. februar 1996 i kjellerpuben Den Stundesløse. Arvid Ones husker dagen etter premieren, da han fortsatt var skuespiller på Den Nationale Scene.

-  Like før jeg skulle spille forestilling, så jeg en hel horde med folk utenfor Den Stundesløse. Jeg trodde det var skjedd en ulykke, men det var veldig lang kø til «Kvinner på randen». Et herlig syn.

Senere har også flere andre kvinner fått regi- og dansehjelp. Christine Hope, duoen «Asbjørnsen & Joh.», «Søstrene Trætteberg», og Ålesund-trioen «Small, medium, Xlarge». Pluss en horde menn.

HILDE SOL OG ARVID møttes for alvor i prøveperioden på teaterstykket «È du en tyv, Gullars» på DNS på slutten av 80-tallet. Han utdannet fra Statens Teaterhøgskole, hun fra Statens Ballethøgskole. Han med et klønete fotarbeid, hun med tilbud om ekstratimer.

-  Drøye ni måneder etter fødte vi vår første sønn. En høyst uvanlig undervisningsmetode, medgir Hilde Sol.

Arvid mumler noe om at han ennå ikke kan danse. I august begynner han som ny teatersjef for Hordaland Teater, men har planer om flere prosjekter med kona. Og han savner ikke jobben som skuespiller. Ikke ennå.

-  Det var fantastisk å oppdage at det finnes en verden utenfor teatret, en verden fylt med praktfulle mennesker. Som skuespiller jobber du gjerne 230 kvelder i året, seks dager i uka. Da blir du rar i knotten, og kjenner ingen utover dem du jobber med. Særlig bra for familielivet er det heller ikke.

-  Vi er heldige som har en familie som stiller opp når vi må slippe alt vi har i hendene. Det kan bli ganske hektisk til tider, sier Hilde Sol.

-  Nå må du slutte! Vi jobber ikke mer enn andre mennesker. Tenk på hvor privilegerte vi er! Vi jobber med noe som interesserer oss, og får leke oss hele dagen. Og så må vi av og til hjem for å lage middag. Det går kjempefint, sier han.

-  Joda. Men litt stress er det jo av og til.

SHOWSCENEN I BERGEN ekspanderte etter suksessen til «Kvinner på Randen». Området rundt Ole Bulls plass har til tider bare blitt kalt for «Lille Broadway». Ikke tilfeldig, mener de to.

-  Bergen har et stort hjerterom. Folk vil hverandre vel, mener Arvid.

-  Det er ikke så forbeholdent her. Mange vestlandsartister tar rennefart fra ovarennet, løper ned og kaster seg utfor med stor entusiasme. Jeg tror det går rett i hjertet på publikum, det er ikke så kontrollert, sier Hilde Sol.

-  Det med rennefarten og entusiasmen er kanskje egenskaper folk utenfor Bergen har litt problemer med?

-  Å ta rennefart er sympatisk. Å by på seg sjøl er sympatisk. Hvem gidder å se på folk som har full kontroll?

-  Og så er det en annen ting med Bergen, sier Arvid:

-  Det må ikke på død og liv være en kjendis som topper plakaten. I Oslo må du helst ha en eller to kjendiser for at det skal komme folk å se på.

DET ER IKKE stuereint i alle teatermiljø å drive med kabaret. Arvid og Hilde Sol har vekslet mellom revy- og teaterscenen. Og har fått merke skepsisen.

-  Dette kan jeg si mye om, sier Arvid. Og så gjør han nettopp det:

-  Jeg blir provosert over kolleger som spiller i ferdigskrevne, gamle stykker, og som mener det vi driver med er tullete og lettvint. Få ting er vanskeligere enn å presentere noe som skal appellere direkte, og være morsomt. Det er mye verre enn å få en dypsindig tekst lagt i munnen. Det er ikke overfladisk å drive med humor. Jeg sier som en kamerat; «jeg vil ha meg frabedt enfoldige egenskaper bare fordi jeg er interessert i fotball». Det ene utelukker ikke det andre.

-  Hva ler dere sjøl av?

-  Jeg nyter den spesielle humoren til Ylvis. Men kanskje mer den private, enn den på scenen, sier Hilde Sol.

-  Vi ler av sære, ekstreme greier. For noen år siden satt vi opp en sommerrevy på Hotel Norge som vi sjøl lo mye av, sier Arvid.

-  Gikk det bra?

-  Nei, absolutt ikke. Det kom lite folk, og vi tapte mange penger. Men det var jæla gøy.