Bare Patti

Hun deler seng og scene med «The Boss». Men Patti Scialfa (54) spiller også på egne strenger. Magasinet møtte henne på hjemmebane.

Det går av uklare grunner en påfugl rundt på plattingen foran huset til familien Springsteen. Den landlige middelklassegrenda Colts Neck i søndre New Jersey ligger etter hva man skulle tro et stykke unna påfuglens naturgitte habitat. Ikke virker det som om Charlie «Bird» Parker, som påfuglen kalles, fyller noen rolle som en slags sofistikert vaktbikkje, heller, slik påfugler gjorde på amerikanske sørstatsrancher før i tida.

– Det er vel bare én god forklaring på at den er her, sier drosjesjåføren når han setter meg av.

– Har man råd til en påfugl, så skaffer man seg en.

– Det var galskap. Bare galskap, sier Patti Scialfa, en slank 54-åring som tydeligvis liker å kle seg i lag på lag med svarte sjal, har matt rødt hår og grønne øyne som ifølge ektemannen skal kunne registrere «every cheap little thing that you’ve ever done».

«Galskapen» hun snakker om er ryktene som startet med en artikkel i New York Post i august i fjor, der det sto at Bruce Springsteen (58) etter en konsert for 11. september-ofre hadde innledet et forhold til en annen kvinne, og som en følge var blitt kastet låven på Springsteen-residensen i Colts Neck.

– Bruce og jeg satt sammen og leste det. Vi lo og viste det til barna, og de lo, også, og sa: «Hei, pappa, visste du at du bor på en låve!», sier Patti Scialfa.

Hun sitter i salongen i hovedhuset på eiendommen. Og for en salong. I hjørnet står et flygel. På bordet ligger luksuriøse fotobøker av Mary Ellen Mark og Mark Seliger. På veggene rundt henger klassiske fotografier fra musikkhistorien: Av Elvis, Johnny Cash, The Band. Det er Bruce som er opptatt av sånne bilder, sier hun.

– Det var jo totalt ellevilt og usant, alt som sto der. Men så ble det vel plukket opp av et nyhetsbyrå og gikk verden rundt, og det ene tok det andre, venner av oss begynte å ringe, og det ble ganske opprørende. Til slutt fant Bruce ut at han måtte avkrefte saken via hjemmesida si, på best mulig måte.

– Det var en veldig fin måte, det han skrev om at deres år som gifte var de 18 beste åra i hans liv?

– Ja, ikke sant? Men jeg er jo ikke overrasket over at han skrev det. Jeg ville vært mer overrasket om han ikke hadde gjort det.

Man skulle kanskje tro at Bruce Springsteen og Patti Scialfa ville være en umiddelbar match, siden han er fra New Jersey, hun er fra New Jersey, og han, etter tekstene sine å dømme, er nesten like glad i jenter fra New Jersey som han er i oppbrettede flanellsskjorter, å danse i mørket og å gå ned til elva (selv om han vet at elva er tørr). Men deres første forhold var rent profesjonelt. Etter å ha prøvd lykken som servitør og jentetriomedlem i nabostaten New York, ble Patti Scialfa noen dager før Springsteens «Born In The USA»-turné i 1984 innviet i hans inntil da helmaskuline E Street Band. Etter hvert utviklet Scialfa en så god personkjemi med sin frontfigur, at Springsteen i 1990 ble skilt fra sin daværende modellkone Julianne Phillips, og i 1991 ble viet til Scialfa i deres hjem i New Jersey. Siden har hun stort sett fulgt med sin ektemann på veien; men i litt mindre grad de siste åra.

Da Springsteen i fjor høst gjestet Oslo Spektrum med «Seeger Sessions»-turneen, hadde Scialfa dratt hjem til deres felles barn Evan James (17), Jessica Rae (16) og Samuel Ryan (13), noe Springsteen adresserte fra scenen ved å dedikere en sang til sin «lonely wife back home».

Nå er Patti Scialfa ute med ett soloalbum. Tilværelsen som ensom kone der hjemme er blant temaene på soulinfluerte «Play It As It Lays». Hun har tidligere gitt ut de kritikerroste, men moderat distribuerte voksencountryalbumene «Rumble Doll» (1993) og «23rd Street Lullaby» (2004). Navnet på det nye albumet er hentet fra en romantittel av Joan Didion, amerikansk skrivekunsts grand old lady, som i fjor fikk sin memoarbok «De magiske tankers år» oversatt til norsk. Patti Scialfa beundrer Didion for hvordan hun klarer «å være usentimental, uten å være kald», for hvordan hun klarer «å skrive inn til margen … og riste av seg urealistiske romantiske forestillinger om samliv og kjærlighet». Det Scialfa elegant ikke legger til, er at det er noe av det samme hun selv har forsøkt i sangsyklusen som utgjør «Play It As It Lays».

– Jeg ville nok ikke lagd et album som dette da jeg var yngre. Jeg ville ikke følt meg selvsikker nok. Jeg ville vært redd for at det ble oppfattet som en klage. Men etter som du blir eldre, får du mindre toleranse for polariseringene og klisjeene som oppstår mellom menn og kvinner, mindre toleranse for mennesker som ikke beveger seg inn mot midten. Så nå tenker jeg: La oss snakke om disse tingene. La oss prøve å oppnå en ekte intimitet her.

Den første sangen på det nye albumet heter «Looking for Elvis», og handler om en kvinne som kjører bil til Memphis på jakt etter Elvis Presley, på jakt etter «something to rock my soul». Patti Scialfa understreker at sangen ikke er ment som en kritikk av sin manns fjorårsorientering mot tradisjonell amerikansk folkemusikk eller noe.

– Den handler på ingen måte om ektemannen min. Den handler om Elvis som en metafor, om Elvis som en idé som for meg legemliggjorde håpefullheten i den amerikanske drømmen. Denne sangen handler om å kreve idealer tilbake i livet sitt.

Så blir det mer intimt. Blant sangene som følger, er det en som heter «Town Called Heartbreak», og handler om å leve i en by som heter hjerteknusing. «Like Any Woman Would» handler om å være så forvirret over hva man er – mor, bror, søster, elsker, kone, venn eller et fjols? – at man bare har lyst til å gråte. Og «Play Around» og handler om at du kan godt tulle rundt, men ikke tull rundt med henne.

Disse sangene er ikke fullt så metaforiske som den første. De er i alle fall ikke fullt så metaforiske når de kommer i kjølvannet av Bruce Springsteens offentlige dementi av samlivsproblemene deres.

– Det er ingen som hittil ikke har spurt om de tekstene handler om oss to, sier Patti Scialfa.

– Men jeg skrev dem på den tida da John Terry tapte presidentvalget, og faren min døde, og jeg var generelt veldig desillusjonert. Men tekstene handlet ikke nødvendigvis om mitt personlige liv … Samtidig som de jo gjør det. Jeg mener, å ville bli sett, å elske noen, å ville få det reflektert: Dette er vel en rød tråd hos alle.

– Da ektemannen din sist spilte i Oslo, dedikerte han sangen «Long Time Comin’» til deg. Vet du hvorfor?

– Gjorde han det? That’s so sweet! Jeg burde ringe ham og takke akkurat nå.

Patti Scialfa tar mobilen sin i hånda, men legger den tilbake. Kanskje tenker hun ikke vil forstyrre ektemannen, som er i innspurten med sitt kommende album «Magic». Hun lukker øynene og kaster smilende på hodet et øyeblikk, før hun begynner å synge på «Long Time Comin’», som handler om et pars første svangerskap, og blant annet inneholder tekstlinjen «Ain’t gonna fuck it up this time».

– Hei, det er hardt å få alt til å fungere, sier hun etter en liten pause.

– Du er heldig hvis du finner noen du føler deg beslektet med og som snakker samme språk. Og du må jobbe for det hele tida. Vel, ikke hele tida, men når du må jobbe for det, så må du jobbe for det.

Plateselskapets representant banker på døra. Det er tid til ett siste spørsmål.

Jeg spør om hvorfor de holder seg med en påfugl.

– Jeg liker så godt å se på ham. Han har mistet noen fjær, så han har ikke lenger alle de vakre fargene sine, sier Patti Scialfa.

– Han er den eneste påfuglen dere har?

– Ja, i begynnelsen var det flere på gården, men nå er det stort sett bare Charlie Parker igjen. Han er en trofast fugl. Han er ikke en sånn som spiser mat av hånda di, men han stoler på deg. Og han har ikke noe problem med å være alene her på gården innimellom. Det er kanskje lettere etter som man blir eldre, det.

svg@dagbladet.no

TATT AV BRUCE:</B> Og til opplysning, hun uttaler sitt sicilianske etternavn med stum i.
Åpen: I tekstene på sin nye plate utforsker Patti Scialfa «polariseringene &#61477;og klisjeene som oppstår mellom menn og kvinner» &ndash; deriblant henne selv og mannen.
FOTOOPPTATT MANN:</B> Også dette bildet har Bruce Springsteen tatt.
Poserer for mannen: &ndash; Vi hadde glemt å ta promobilder, så jeg ba Bruce bare bli med meg ut på jordet her og knipse noen. Bruce er veldig opptatt av foto, sier Patti Scialfa om bildene som pryder omslaget til hennes soloplate «Play it as it lays».
Scenepar: Patti Scialfa har fulgt sin mann på turnéer verden rundt i tre tiår, som del av hans E Street Band. Samtidig har hun utviklet sin egen solokarriere.