Begjær på batteri

Det durer og bråker i norske soverom. I år vil vi kjøpe 300 000 vibratorer og dildoer. Det likner på en seksuell revolusjon.

Se Dagbladets test av sexbutikker! - DET ER HELT AKSEPTERT å ha en dildo eller en vibrator. Det er nesten trendy, sier Lene Arnesen (26).Det er en vanlig torsdag ettermiddag i sexbutikken Beate Uhse i Oslo sentrum. En ung kvinne kjøper seg en sexy truse, en mann i 30-åra sikrer seg en vibrator og en kvinne i 40-årsalderen har tatt med seg mannen sin for å vise fram en g-punkt-stav hun har kjøpt. Lene og venninnen Lisbeth Warberg (25) er innom for å ta en titt. De stopper opp foran hyllene med fargerike dildoer og vibratorer {ndash} og lar seg fascinere.DE VIBRERER, kiler, strammer og pumper. Store, små, søte, stygge, gjennomsiktige, naturfargede, glorete. Med pynt eller uten. Roterende og blinkende. I lateks, gummi, plast eller metall. Du finner dem i nattbordsskuffer over hele landet. Sexleketøy selger som aldri før. Ikke minst til kvinner. {ndash}De har jo vært tilgjengelige i lang tid, men det nye er at det har skjedd en holdningsendring. En ny type åpenhet rundt seksualitet, ikke minst hos kvinner som før var negative til dildoer. Og utviklingen har gått veldig fort, man kan nesten snakke om en ny seksuell revolusjon, sier lege og androlog Ken Purvis.Ifølge en undersøkelse Nettavisen/Spray gjorde blant 1000 kvinner i august, svarte 44 prosent at de eier et vibrerende leketøy, og 31 prosent brukte den jevnlig for å få orgasme. Mens 43 prosent av de spurte svarte at de vurderer å kjøpe seg et. Det finnes ingen oversikt over hvor mye sexleketøy som selges, men de største sexbutikkene i Norge som Magasinet har vært i kontakt med, hevder de kommer til å selge til sammen nesten 300000 dildoer og vibratorer i år. I tillegg kommer tusenvis av penisringer, pumper, håndjern, uniformer og kremer. LISBETH HAR FOR lengst skaffet seg en vibrerende venn. {ndash}Jeg hadde bestemt meg for at det ville jeg ha, sier hun. Lene har derimot ikke latt seg friste enda.{ndash}Men det betyr ikke at det er uaktuelt, sier Lene.Lisbeth mener sexleketøy er mer akseptert i de større byene. {ndash}Jeg er fra et lite sted på Vestlandet, og der er det ikke så mye snakk om sexleketøy. Det er større åpenhet her i Oslo.De fleste sexleketøyene er laget for kvinner. Men mens det tidligere var menn som kjøpte disse til sine partnere, er det nå par eller kvinner alene som er den største kundegruppa. Særlig kvinner mellom 25 og 40 år er flittige kjøpere. En analyse som Cupido har gjort av internettbutikken sin, viser at de fleste dildo- og vibratorkjøperne deres bor i byer, har høy utdannelse og inntekt og er mellom 25 og 55 år. I tillegg er småbarnsmødre overrepresentert.{ndash}Folk tør å leke mer, og de er åpnere, sier daglig leder i Kondomeriet, Bente Helstad. Kjeden som selger kondomer, morosaker og leketøy gjennom sju egne butikker og til 30 mindre butikker i Norge som grossist, økte omsetningen sin med 66 prosent fra 1999 til i fjor. Det skyldes først og fremst økt salg av sexleketøy. {ndash}Markedet er veldig annerledes i dag enn da vi startet opp for 13 år siden. Den gang kjøpte folk morsomme kondomer og selvlysende vibratorer til julebord og fester. Men de to{ndash}tre siste åra har privatbruken tatt helt av, sier Helstad. SELV OM SALGET av sexy leketøy er hetere enn noen gang, er samleiefrekvensen rundt i de norske hjem betraktelig mer moderat. Stress, mas og jobb har ført til stadig mindre sengehygge.{ndash}At samleiefrekvensen går ned, skyldes at mange jobber mye og er slitne. Selv om de ønsker sex, er ofte terskelen høy for å sette i gang. Sexleketøyene kan brukes til å redusere denne terskelen. Komme i gang, kan du si, sier Purvis som ikke ser leketøyene som noen konkurrent til sex.Ifølge undersøkelser brukes heller ikke sexleketøy bare i ensomhet, flertallet har brukt det sammen med en partner.Purvis er mer redd for at sexleketøyene kan bidra til å skape et mer mekanisk sexliv med stadig større fokus på prestasjon.{ndash}Sex skal være lekende, utforskende og romantisk. Før hadde man det morsomt med dildoer og lo av det. I dag er alt så alvorlig. Sjarmen med sex forsvinner litt når man skal ha med seg en 20 centimeter lang vibrator med tre gir som roterer alle veier i senga, sier Purvis. {ndash}Og hva gjør det med menn? De kan jo lett få prestasjonsangst hvis kvinnen får en bedre og mer effektiv orgasme med vibratoren enn med dem.{ndash}LIVET VILLE IKKE vært like morsomt uten. De er morsomme å ha når du er singel som jeg er nå, men også når du ikke er det {ndash} som noe attåt, sier Caroline (22). Hun står på soverommet sitt i studentleiligheten i Oslo. Fra klesskapet henter hun fram en lilla vibrator.{ndash}Denne kan ikke erstatte en mann. Den er bare en batteridrevet dings. Selv om jeg er glad i den, kan den aldri bli glad i meg, sier Caroline som av hensyn til familien ikke ønsker å stå fram med fullt navn i Magasinet.Men hun prater ofte med venninnene sine om sexleketøy.{ndash}Vi snakker om hva vi har kjøpt, om hva som fungerer og ikke fungerer. Jeg tror rundt 60{ndash}70 prosent av vennene mine har ett eller to. Men det er ikke så avslappet at du setter dem fram i stua, sier hun.Selv har hun kjøpt flere sexleketøy, men det er den lilla vibratoren hun liker best. {ndash}Jeg valgte den fordi jeg likte fargen, og den er laget av myk gummi. Og så bråker den ikke så mye. Du trenger ikke være redd for at noen ute på gata skal høre den, sier Caroline og ler.Den lilla favoritten ble kjøpt for et halvt år siden.{ndash}Jeg syntes ikke det var noe flaut. Det er så vanlig å kjøpe sånt, og butikkene er lyse og fine. De appellerer til kvinner.ÅPENHETEN RUNDT SEXLEKETØY er størst blant de unge, men interessen for sexleketøy er stigende også blant godt voksne.{ndash}De fleste av våre kunder er faktisk 50 år eller eldre. Den eldste kunden vi har hatt var en 83 år gammel dame som kjøpte en massasjestav. Vi trodde først det var tull, men det stemte det, sier Tone-Berit Lintho i RFSU. RFSU er mest kjent for kondomer, men har de siste seks åra også solgt sexleketøy. Bare det siste året har salget av sexleketøy økt med rundt 150 prosent, og når RFSU åpner ny internettbutikk neste år, forventes salget å nå nye høyder.{ndash}Våre yngste kunder er de minst flaue. De vil gjerne snakke med en selger og sier rett ut at de vil ha en vibrator. De eldre er mer forsiktige, men de er ikke mindre interessert, sier Lintho.Purvis mener det skyldes at sexlivet ikke lenger har noen aldersgrense.{ndash}Selv om det først og fremst er unge kvinner som har fått fart på salget, har vi fått en mer aktiv eldre generasjon som ikke vil gå med på at sex er aldersbestemt. De trenger kanskje litt mer hjelp til å komme i gang enn før, og bruker sexleketøy til det. Det er bra, sier han.SEXLEKETØY FRISTER ikke bare nordmenn. I Danmark er salget femdoblet de siste ti åra, og i gjennomsnitt har hver annen dansk kvinne et sexleketøy. I en undersøkelse som nylig ble offentliggjort i den britiske avisa The Observer, svarte 42 prosent at de hadde brukt sexleketøy, mens den svenske avisa Expressen nylig omtalte sexleketøy som vår tids største sextrend.{ndash}Vi har gått veien om vinklubber, kokebøker og sigarklubber. Nå har også tida kommet til at vi tør å nyte og eksperimentere med sex, sier sexolog og forfatter av boka «Mer sex, takk», Gro Isachsen.Hun tror også framveksten av nye, mindre lyssky butikker, homeparties, ny design og internettsalg har bidratt til å senke terskelen for å kjøpe sexleketøy.{ndash}DET ER IKKE SÅ RART at leketøysalget øker, for mange kvinner har den beste sexen på egen hånd. Men også mange par trenger litt ekstra piff i forholdet. Tenk deg hvor mange kjedelige ligg damer har hatt i misjonærstilling. Det er sånn man blir befruktet, ikke sendt til himmels. Da kan det være bra med litt krydder, sier Cecilie Kjensli, sexleketøyanmelder og markedssjef i Cupido.{ndash}Jeg tror jeg har bidratt til den nye åpenheten. Jeg har stått fram som riksonanist og snakket om dildoer og vibratorer på tv, i blader og i aviser. Overalt. Jeg har gitt ekstrautstyr et ansikt. En som folk kan identifisere seg med, ikke en sånn pornodame, sier Kjensli.Hun trekker også fram den nye designen på sexleketøyene.{ndash}Før så alt ut som hudfargede proteser, ikke rart det ikke var mange kvinner som kjøpte. Nå kommer de i mange farger, er søte og mer fristende. Vår bestselger, G-ormen, er sånn at damene sier «åhh så søt den er, det likner på en Alessi» når de ser den. De er som barbiedokker for større jenter.Sexolog Bente Træen tror den store interessen rundt sexleketøy ikke nødvendigvis betyr at folk er blitt mer frigjorte handlingsmessig.{ndash}Å kjøpe sexleketøy symboliserer at man bryter tabuer, og det er kanskje viktigere enn at man faktisk bruker dem. Det er blitt en slags happening, en slags «se hvor frigjort jeg er». Men jeg tror ikke sexleketøyene har endret våre seksualvaner grunnleggende, sier Træen.I BEATE UHSE-BUTIKKEN står Lisbeth og Lene og diskuterer de ulike vibratorene.{ndash}Det er vel grenser for hvor fin en vibrator kan bli, men den rosa der er kul, sier Lisbeth.{ndash}Men er det meningen at alle skal ha en dildo bare fordi det er blitt en trend? Det kan føre til press. Jeg synes det er et spørsmål man kan stille seg, sier Lene.Lisbeth derimot tror jenter kan ha godt av litt press.{ndash}Jenter er ikke alltid like flinke til å utforske egen seksualitet. Jeg tror ikke det skader å få en ekstra push. Og liker man ikke det man har kjøpt, er det jo bare å kaste det, sier Lisbeth.Lisbeth og Lene tror sexleketøy bare blir enda mer populære framover.{ndash}Helt sikkert. Det er allerede blitt så vanlig. Men det er ikke så vanlig at jeg går til byen og tenker at nå skal jeg kjøpe en pakke knekkebrød og en ny dildo, sier Lisbeth.{ndash}Det er nok flere jenter som ikke har en dildo enn de som har det. Foreløpig i hvert fall, sier Lene. lene.vintervoll@dagbladet.no Se Dagbladets test av sexbutikker!

<HLF>håndjern:</HLF> Kr 100, Beate Uhse.
<HLF>Vibrerende badesvamp:</HLF> Kr 250, Beate Uhse.
<HLF>Penisringer:</HLF> Kr 250 for 3 stk., Beate Uhse.
<HLF>Massasjeapparat:</HLF> Kr 300, Beate Uhse.
<HLF>Fingervibrator, sett:</HLF> Kr 320, Beate Uhse.
<HLF>Kunder:</HLF> Lene Arnesen (26) og venninnen Lisbeth Warberg (25) er innom sexbutikken Beate Uhse i Oslo sentrum for å ta en titt. Og kanskje kjøpe noe som vibrerer.
<HLF>Stille:</HLF> - Jeg valgte den fordi jeg likte fargen og den er laget av myk gummi. Og så bråker den ikke så mye, sier Caroline.