Blogg i galleriet

I vår har amerikanske «The Sartorialist», en av verdens mest innflytelsesrike moteblogger, inntatt kunstgalleriene.

EN DAG FOR halvannen måned siden, møtte Scott Schuman (40) en bebrillet italiener ved navn Cesare på gata i Milano.

Cesare var iført en grå, stripete dress med lommetørkle, blå skjorte og et rødprikkete slips. Over dressen bar han frakk. På hendene hadde han grønne hansker, på hodet en grønn hatt.

«Jeg elsker Cesares evne til å finne ‘høyeffekt’ (men ikke nødvendigvis dyre) accessoirer. Fargerike hansker eller en folkloristisk hatt legger et skarpsindig preg av humor til en virkelig god dress,» skrev Schuman siden på bloggen sin, under to bilder der Cesare poserer smilende i gata - med og uten frakk.

34 personer har gitt sin respons på italieneren: Cesare minner «Anonym» om 1930-åras Michelin-mann. Gabriela erklærer at hun ikke kunne vært mer enig med Schuman, men synes hanskene er mer interessante enn den «folkloristiske» hatteideen. Min favoritt er likevel «t», som etter svaret å dømme må være arkitekt: «Jeg vet at Robert Venturi sa at ‘Less is a bore’, men jeg tenderer til å tenke at Mies’ ‘less is more’-tilnærming virker for den voksne gentleman som vil konstruere en offentlig persona (…) Gud later til å befinne seg i detaljene.»

BÅDE BILDENE av den velekviperte italieneren og de informerte kommentarene, er betegnende for «The Sartorialist», som er det uvanlige navnet på Schumans blogg.

Den består av utallige bilder av skarpt antrukne mennesker på farten, tatt med digitalkameraet Schuman alltid har med seg.

Noen ganger supplerer han bildene med tekst, men som oftest får fotografiene fortelle historien alene. En sjelden gang er objektene berømte - vanligvis er de hvem som helst.

Bloggens navn, som betyr noe sånt som en som er opptatt av skreddersøm, vitner om Schumans brennende interesse for elegant konfeksjon.

Blogg i galleriet

«Jeg er tungt influert av klassisk italiensk stil, men når jeg føler meg mer avslappet, er det vanskelig å slå god gammel amerikansk ‘sportswear’,» uttalte Schuman nylig til det innflytelsesrike herremagasinet Fantastic Man, som i likhet med Schuman selv har vært med på å stimulere interessen for lett konservativ herremote av den utpreget eksklusive typen.

Betegnende nok gir The Sartorialist råd ikke bare om de beste skredderne, men også om de beste barbererne, renseriene og skomakerne.

SCHUMAN STARTET bloggen høsten 2005, etter å ha jobbet med markedsføring i den finere delen av New Yorks moteindustri i et tosifret antall år.

I likhet med mange som gjør karriere i storbyen, kommer han opprinnelig fra en ganske annen del av landet: Schuman ble født i Indiana.

Nå ville han dele bildene han tok av mennesker på gata som han syntes så bra ut, med andre. Han hadde alltid følt at det fantes en forskjell mellom de dyre klærne han solgte til kundene sine, og antrekkene til mennesker han syntes så godt ut «i det virkelige liv».

Bloggen ga ham anledning til å kombinere sine to hovedinteresser: mote og fotografi. «Jeg tenkte at jeg kunne fotografere folk på gata på samme måte som designere så på dem,» skriver Schuman.

Et bilde av en formelt antrukket ung mann med hatt i en ellers folketom gate, tatt av den tyske fotografen August Sander, var en viktig inspirasjonskilde. Sander arbeidet i årevis med et gigantisk fotoprosjekt: Han ville portrettere det tyske folket under Weimarrepublikken.

DET TOK IKKE lang tid før The Sartorialist var blitt en av verdens mest innflytelsesrike moteblogger.

«Hvis du hadde fortalt meg for to år siden at jeg ville ha en respektert blogg, en månedlig side i GQ, gjentatte gjesteblogger, videoer for style.com og utallige andre spennende sideprosjekter, ville jeg ha kysset deg - vel, kanskje ikke kysset - men jeg ville virkelig ha likt deg meget godt!» fastslår Schuman.

I dag kan han skryte av millioner av hits hver måned. The Sartorialist er blitt kåret til en av verdens 100 viktigste «Design Influencers» av Time Magazine, og ble nylig utropt til verdens tyvende mektigste blogg av The Guardian.

«Hvis du er ute og går og en mann ved navn Scott spør om han kan ta bilde av deg - bare smil. Du er i ferd med å bli et stilikon,» skrev den britiske avisa.

Schuman har i god bloggånd bidratt til å gjøre anonyme fjes til modeller. Hans innflytelse er da også udiskutabel: I dag finnes et utall moteblogger i en serie land.

Mange av dem, som Facehunter, handler i likhet med The Sartorialist om helt vanlige mennesker. Andre handler først og fremst om bloggeren selv og hennes klessmak og interesser, som den ekstremt suksessrike svenske 17-åringen Isabella Löwengrip (bloggnavn Blondinbella).

I Norge finnes den Sartorialist-liknende nettsida Oslostil.

SCHUMANS SUKSESS har også nådd kunstverdenen. I vår har han stilt ut de utradisjonelle gatemotebildene sine i gallerier i Washington og New York.

Da Schuman i januar åpnet utstilling i Chelsea-galleriet Danziger Projects, der han nå står på kunstnerlista sammen med celebriteter som Vik Muniz, Chuck Close og Annie Leibowitz, sto en lang kø utenfor og ventet.

Til Fantastic Man beskrev The Sartorialist dem slik: «Mengden liknet menneskene jeg fotograferer til siden min - alle aldre, alle inntektsnivåer, en gal blanding, Upper East Sider-en i målsydd dress, Lower East Sider-en i kappe. Det var overveldende. Jeg fotograferer alene, jeg skriver alene, jeg bare glemmer at andre mennesker ser på.»

kabu@dagbladet.no

PÅ GATA:</B> Denne kvinnen møtte fotografen og bloggeren på 16th & 3rd i New York.