Bøker til begjær

Når bokbransjen forbereder seg på juleinnrykk, gjelder det å ta seg best mulig ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- DU VET DET engelske uttrykket at «you can’t judge a book by it’s cover», sier Knut Nærum.

- Det må være det mest feilaktige munnhellet i verden.

Forfatteren, tegneserietegneren og mannen med de særegne T-skjortene i tv-programmet «Nytt på nytt» vandrer mellom hyllene i Norli bokhandel. I januar i år erklærte spontanbokshopperen Nærum at han skulle slutte å kjøpe bøker helt til han hadde lest de han allerede eide. Men han sprakk fort. Kanskje sprekker han i dag også. En estetisk anlagt ansatt har ordnet hyllene etter farge, og den Nærum står og ser tenksomt på, er full av hvite omslag.

- De hvite omslagene tror jeg er noe forfatterne har sippet seg til, sier Nærum.

- Forlagene liker dem ikke. De blir fulle av fingeravtrykk. Selv tenker jeg at det er fryktelig mye god smak her. Jeg lengter etter noe grelt.

I DE NESTE ukene skal bokomslagene slåss om oppmerksomheten til heseblesende juleshoppere.

For forlag og designere vet utmerket godt at også formene og fargene på en bok kan skaffe nye lesere - og ettersom opp mot 40 prosent av omsetningen til de store forlagene skjer de tre siste månedene før jul, er lite overlatt til tilfeldighetene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer