Bygger framtidsbygg i Antarktis

Null utslipp og 40 minusgrader i Dronning Maud Land.

I DISSE DAGER bygges historiens første forskningsstasjon med null CO2-utslipp på Utsteinen i Dronning Maud Land i Antarktis.

Selv om Belgia nå trues av splittelse, har landets regjering tatt et initiativ for å markere det internasjonale Polaråret 2007-2008.

I 2004 bestilte belgierne en hypermoderne forskningsstasjon. Princess Elisabeth-stasjonen ble først installert i Brussel, hvor den ble innviet av prins Philippe av Belgia.

Den ble deretter demontert. For en drøy måned siden starten den sin ferd mot Antarktis på skip, delt opp i 80 containere.

AKKURAT NÅ er stasjonen under bygging på norsk territorium. Byggingen foregår i samarbeid med flere land som er involvert i forskning i Antarktis, deriblant Norge, Sverige, Tyskland og Japan.

- Dette er et unikt initiativ: Stasjonen vil være basert utelukkende på fornybar energi generert av solcellepaneler og vindmøller. Dermed hindrer man utslipp av CO2 og andre drivhusgasser, forklarer Runar Hansesætre, segmentdirektør for energi, infrastruktur og byggautomasjon i Schneider Electric Norge AS. Schneider-konsernet har bidratt med energiløsninger til prosjektet.

Jordkloden spares for ca. 50 000 metriske tonn CO2-utslipp i året takket være teknologien som brukes.

Prosjektet er særlig utfordrende på grunn av de lave temperaturene (ned til - 40 C) som utstyret blir utsatt for. Energianlegget må for øvrig kunne fjernstyres i fire måneder i året.

Bygger framtidsbygg i Antarktis

ÅTTE VINDGENERATORER vil bli installert i nærheten av stasjonen. Hver generator produserer 6 kW energi - totalt vil vindmøllene generere 48 kW energi.

Stasjonens tak og vegger vil utvendig være dekket med 109,5 kvadratmeter solcellepaneler.

I tillegg vil et 270 kvadratmeter solcelle-anlegg bli plassert på en klippe like ved stasjonen. Totalt vil energiproduksjonen være 50,6 kW.

Energien produsert av vindgeneratorene og solcellepanelene vil lagres i batterier som skal lokaliseres inne i stasjonens hjerte.

Oppvarmingen vil bli tatt hånd om av et system som kombinerer passiv solvarme og samtidig generering av varme fra gjenstander og mennesker i stasjonen. Dette skjer ved å resirkulere varmestråling fra stasjonens energianlegg i byggets kjerne, fra datamaskiner, belysning og beboerne.

MED ET TOTALAREAL på 700 kvadratmeter, er Princess Elisabeth-stasjonen tenkt å huse 20 personer.

Bygget er på to etasjer. I første etasje ligger kjøkken, bad, et laboratorium og et lager. I annen etasje ligger stue, tre soverom, en sykestue, kontorer og et kontrollrom.

Utenfor stasjonen vil det bli bygget en garasje som vil huse alle kjøretøy som snøscootere, traktorer og ulike typer utstyr.

For å isolere optimalt mot den ekstreme kulden vil stasjonens vegger bestå av 9 lag: Deriblant rustfritt stål, et silikonbasert vanntett lag, og et lag av limt granlaminat.

PRINCESS ELISABETH-stasjonen blir bygget mellom den russiske forskningsstasjonen Novolazarevskaya og den japanske stasjonen Showa. Den skal etter planen ferdigstilles i løpet av 2007.

Byggestarten er dokumentert gjennom denne bildeserien. Utviklingen kan følges gjennom stasjonens hjemmeside.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

STÅR PÅ NORSK GRUNN: Dronning Maud Land er norsk territorium. Det er belgierne som bygger forskningsstasjonen.
FORBEREDELSE TIL BYGGING I ANTARKTIS:</B> Her foregår målinger for hvor hullene skal bores for å sette ned pålene stasjonen skal stå på.
NULLUTSLIPPSHUS: I framtidshusetet blir det brukt bare fornybar energi generert av solcellepaneler og vindmøller.
SETTER OPP GARASJEN: Her er arbeidene i gang på Dronning Maud Land. Garasjen vil huse alle kjøretøy som snøscootere, traktorer og ulike typer utstyr.
BLE BYGGET I BELGIA:</B> Et av komponentene under bygging i Belgia.