Champagne til 1000

Hip hoperne elsker champagnen Cristal til 1000 kroner flaska. Britney Spears skal ha den i bryllupet.

EN TINT AV SITRUS, og en smak av jappetid. I Champagne er de fornøyde med at de fine vanene våre får fart på salget av de fine varene deres. Louis Roeder, firmaet som lager prestisjechampagnen Cristal, selger så mye av flaskene til over 1000 kroner per stykk at de ikke klarer å levere nok. - Det er vår prestisjevin, den beste vi har, den dyreste og den som selger best. Det forteller informasjonsansvarlig Sabine Chef hos Louis Roeder til Magasinet på nett. Familiebedriften er glade for at kjendiser er ivrige etter å få vist seg fram med champagnen deres uten at de har bedt dem om det. PR-arbeidet for kostbare Cristal går av seg selv. DE VIL BADE I CRISTAL. I Norge finnes ikke champagnen i salg, foreløpig, men det er fare for at den første Cæsar-stjernen snart avbildes med en flaske. - Louis Roederer selges beklageligvis ikke i Norge. Grunnen er at vi produserer et svært begrenset utvalg hvert år. Vi må begrense eksporten, forklarer Sabine Chef. I Sverige kan man kjøpe en flaske på Systembolaget, prisen er 1050 svenske kroner. Nå ryktes det i den norske bransjen at Cristal er på vei. Flere norske importører forsøker nå å få luksusen nordover. Foreløpig kan ikke produsenten si noe mer om det. Norske vinimportører blir neppe rike på å selge Cristal, men det er prestisje å ha vinen i sitt sortiment. NORGES EGET CHAMPAGNEDISTRIKT. Det er et marked også hos oss. Salget av champagne økte 20 prosent sist år, i alt drakk vi 121 000 liter champagne. Det meste sto vårt eget champagnedistrikt for: - Det er fem butikker på Oslo vest som står for 30 prosent av alt salget av champagne i Norge, forteller informasjonsrådgiver Jens Nordahl i Vinmonopolet til Magasinet på nett. LONDON OG NEW YORK. De utestedene som vil være noe har Cristal på barkartet, gjerne til mange tusen kroner flaska. - Amerikanerne klarer ikke å uttale andre champagnenavn, sier vinkelner Dan Lystad som forklaring på hvorfor vinen har slått sånn an i USA. - Det er bra champagne, men kvalitetsmessig er ikke Cristal noe å hoppe i taket av, det er mer en gimmick enn en kvalitetsvare, fortsetter han. Nå har Britney Spears varslet at hun skal ha 300 flasker Cristal når hun gifter seg i november. De 400 gjestene får altså ikke en hel flaske hver. Hun finner ikke opp kruttet. Da Paul McCartney og Heather Mills giftet seg hadde de mist like mange flasker, mens Beckham-paret ikke klarte å få tak i nok da de sa ja. CRISTAL ER MEST populær fordi den er vanskelig å få tak i. Man må flyte over av penger for å få fatt i det flytende gullet. Det er spesielt hip hoperne som har dratt champagnelasset ute på byen. De elsker å vise seg fram sammen med statusobjekter, for dem er Cristal den flytende Pradaen. Champagnen har de rappet om i ti år nå. De kaller den gjerne «Chris» eller «Chrissy». P. Diddy elsker den. Alle fra Jay-Z til avdøde Notorious B.I.G har rappet om den. Notorious B.I.G startet med Moët på debutalbumet sitt «Ready to Die» i 1994, men to år etterpå var den for billig, og Cristal endte som favoritten: «Cristal forever!» rappet han på besøket på Jay-Z\'s debut. På sin topphit «Hard Knock Life» rappet sistnevnte «Let\'s sip the Crist and get pissy pissy» i 1998. Stjernene ville vise seg enda mer fram sammen med champagnen og begynte å drikke Cristal på scenen. På en konsert med Jay-Z inviterte han 15 fans opp på scenen for danse rundt en nebukadnesar med Cristal. BOBLENE SPRER SEG. Når rapperne liker varene, vil gjerne fansen henge seg på. I rideren til P. Diddy som The Smoking Gun har fått tak i er Cristal med. Mariah Careys tilsvarende liste avslører at bimboen krever sin Cristal med sugerør. Ifølge American Brandstand som registrerer merkenavn som nevnes i populærmusikk er det fordi Cristal er blant de dyreste. Den har også vært mindre kjent enn andre store merker, og rapperne kunne føle seg innovative. I fjor havnet Cristal på sjuendeplass på organisasjonens lister over mestnevnte merker, nevnt 48 ganger i ulike låter det året. Mercedes tok førsteplassen med 148. DET ER BARE Å SPØRRE! Vinkelner Dan Lystad ved Le Canard selger store mengder champagne, for bare han husker å spørre så sier folk ja: - Jeg solgte champagne i går for 5000 kroner flaska. Det er ikke noe problem. 95 prosent av gjestene vil ha det om du spør dem, sier Lystad. Tilbake i 1960 drakk vi bare 40 000 liter av de eksklusive dråpene. - Folk blir stadig mer vininteresserte og får stadig mer kompetanse rundt kvalitetsprodukter, mener Nordahl i Vinmonopolet. Kurven for 2004 peker så langt bare en vei, oppover. Det er dyrere champagne som selger mest nå. - Champagne til mellom 300 og 400 kroner øker mest, mens de billigere går litt ned, sier Nordahl hos Vinmonopolet. Så langt er vi ikke kommet ennå i Norge at noe så dyrt som Cristal er vanlig. Det er bare solgt 41 liter champagne til over 1000 kroner flaska hittil i år. Men noe er på gang. - Folk har fått mer interesse for champagne, mener vinkelner Lystad. I 1996 solgte han 40 flasker Cristal på ei uke. Han var med da snobbete Buddah Bar ble åpnet i Oslo. Men utelivskongene ble blakke, baren ble nedlagt og Cristal forsvant ut av Norge. I FRANKRIKE HAR markedsavdelingen hos Louis Roeder late dager. Bedriften startet opp i 1776, og fortsatt er det Roeders etterkommere som driver selskapet. De gjør lite eller ingenting for å selge champagnen. De trenger det ikke. Etterspørselen er høyere enn det de klarer å produsere mest fordi de nekter å lage vintageutgaven av Cristal om druehøsten ikke er god nok. Det skjedde tre ganger på 90-tallet. I et godt år lager de 400 000 flasker. EN KRESEN TSAR. Den første flasken Cristal ble produsert for den russiske tsaren Alexander II i 1876. Han fikk den i spesialdesignede krystallflasker, og slik kom navnet. Ifølge produsenten passer Cristal sammen med eksklusiv mat: Kaviar og skalldyr, ja, helst hummer. Men er det verdt det å kjøpe så dyr champagne? - Man må være merkebevisst. Man kan gjøre det. En 1996 Dom Perignon ville jeg kjøpt i dag, den koster 850 kroner på polet. Det er mye vin for pengene, avslutter Lystad. Og han har jo rett i at det er lettere å rappe om Cristal enn Larmandier-Bernier Terre de Vertus Blanc de Blancs Brut Nature, for eksempel. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til: astrid.meland@dagbladet.no

<B>FLOMMER FOR PRESTISJE:</B> Cristal er status-champagnen over alle når det kommer til kjendiser som vil vise fram formuen sin. <br>Foto: AGNETE BRUN
<B>EKSKLUSIVT:</B> Nordmenn drikker mer champagne, og salget av de dyre variantene øker. Skal du være blant de aller hippeste er det champagnen Cristal som gjelder. Den koster over 1000 kroner flaska. <br>Foto: ROBERT S. EIK
SKAL GIFTE SEG:</B> Britney Spears planlegger å gifte seg med kjæresten Kevin Federline i november. 300 flasker Cristal er bestilt. <br>Foto: SCANPIX
<B>MARIAH CAREY:</B> Krever Cristal bak scenen, sammen med sugerør. <br>Foto: SCANPIX
VINEKSPERTEN:</B> Vinkelner Dan Lystad med seier bak seg i VM for vinkelnere mener Cristal er oppskrytt. <br>Foto: SCANPIX
P. DIDDY:</B> Cristals uoffisielle talsmann. Denne mannen ses ikke ute på byen uten en flaske av den dyre champagnen. Her er han under capsen med dyr drikke og damer i et bilde fra nettsiden.
<B>EN EKSKLUSIV GREIE:</B> Cristal ble opprinnelig laget til en kresen, russisk tsar. Nå er det moderne, amerikanske kjendiser som gjerne vil vise seg fram med flaska med gulletikketen. <br>Foto: LOUIS ROEDER
GOD ÅRGANG:</B> Cristal er en blanding av druene Pinot Noir og Chardonnay. Vintageutgaven lagres i flere år før den selges, og er drueåret for dårlig blir den ikke laget. <br>Foto: AGNETE BRUN