Da porno ble moderne

Kan klitorisjakt i halsen være frigjørende? Nå er dokumentaren om Deep Throat her.

DEN GANGEN DA man måtte inn i en luguber kino for å se en pornofilm, den gangen det ikke fantes en nettside og det ikke gikk an med mobilen i venstrehånda. Videospilleren var en våt drøm i 1972. Men da Deep Throat kom ble det mer stuerent å komme, også for kvinner. Pornofilmen Deep Throat ble sjangerdefinerende, og den handlet om en kvinnes jakt på orgasme.

I dag fniser mange vi av 70-tallspornoen, den med masse kroppshår, mager handling, dårlig kameraføring og erkedum dialog. Noen kaller det til og med for vintage, porno som er blitt jobbtrygg.

Var Deep Throat kvinnefrigjørende, liberaliserende, kvinneundertrykkende, ulovlig, voldelig? Det er blant diskusjonstemaene i dokumentaren Inside Deep Throat. Filmen har premiere på norske kinoer i dag.

Forfatter og sosiolog Kjetil Rolness har skrevet om filmen i boka «Sex, løgn og videofilm», og er antakelig den som kjenner historien bak Deep Throat best i Norge.

- Før Deep Throat var porno enten kortfilmer av snuskete kvalitet som ble vist i herreklubber eller svensk erotikk der man fikk se nudisme og så videre. Så kom dette!

I Deep Throat fikk folk se alt, det var kjønnsorganer i bevegelse, for første gang på et stort lerret.

PORN CHIC. Deep Throat skilte seg ut fordi den hadde handling, dialog og til og med humor. Rolness kaller filmen er en sexkomedie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dokumentaren som har premiere i dag får vi også være med på litt av det forbudte, det vises klipp av munnsexen som fortsatt er ulovlig på norsk og som fikk Klassekampen til å slå opp Forboden munnsex på kino.

Linda Lovelaces leting etter klitoris er bare vist på norske filmklubber. Hun fant den i halsen, derav navnet på filmen og «sverdslukingen» som vakte oppsikt: Munnsex på film.

Hva var alt oppstyret om? Deep Throat var den første pornofilmen som ble vist på vanlige kinoer i USA. Av en eller annen grunn fikk filmen god kritikk, det ble moteriktig å se filmen om kvinnen som hadde det i kjeften. Filmen var med på å gjøre pornoen mainstream.

- Protestene kom fra den konservative høyresiden. Feministbevegelsen var ikke aktiv, det kom først med radikaliseringen av bevegelsen senere på 70-tallet, sier Rolness, som mener det var først senere feministene koblet porno til vold og voldtekt.

Deep Throat ble snart kopiert, så populær var filmen at en kilde i en politisk skandale fikk navnet etter den. For ja da, Bob Woodward, som avslørte Nixon, så filmen. Det gjorde også Jackie Onassis, Frank Sinatra, Spiro Agnew, Warren Beatty, Truman Capote og Nora Ephron og millioner av andre, blant annet streitinger, eldre kvinner og par, sammen med de runkende i regnfrakker. Samtidig ble den forbudt i 23 stater i USA.

Filmen på 61 minutter kostet 25 000 dollar å spille inn, et ganske godt budsjett på den tida. Den ble også godt mottatt av kritikerne for humor og historie, selv om den tekniske kvaliteten var forholdsvis dårlig. Det tok seks dager å spille den inn, den gikk på Hollywoodkinoer i åtte år. Pornoens gullalder var i gang.

Det sies at filmen har spilt inn 600 millioner dollar, fortsatt over dobbelt så mye som noen annen pornofilm. Deep Throat er sannsynligvis historiens største pornosuksess. Og i dag finnes det tusenvis av halsbrekkende etterligninger, selv om det er mer uvanlig nå at orgasmer akkompagneres av ringende bjeller og fyrverkeri.

POSTERGIRL Hovedrolleinnehaveren Linda Lovelace, som egentlig het Linda Boreman, spilte seg selv, for det fikk ektemannen hennes 1200 dollar. I dokumentaren er det blitt plass til tiden før og etter at hun så de forskjellige lysene i livet sitt.  

Lovelace fremstilte seg først som en sexglad jente som gikk ut offentlig og forsvarte det hun hadde vært med på. Hun opptrådte på talkshow, var i Playboy og omfavnet sexhjelpemidler.

Pressen elsket henne da hun sa hun var nymfoman, hun ble verdens første pornostjerne. Sexmanualer oppfordret kvinner til å gjøre det som Linda. Og Linda selv skrev to selvbiografier der hun fortalte om hvor frigjørende pornofilminnspillingen var for henne.

FEMINISTENE FANT HENNE. Linda viste seg snart å være en nyttig postergirl for hvem som måtte ønske seg henne. Da hun kom i kontakt med feministbevegelsen, ble hun deres.

Snart hevdet Lovelace at hun ble voldtatt, hypnotisert og tvunget av sin daværende ektemann Chuck Traynor med en revolver mot hodet til å delta i filmen.

- Hun ble omfavnet av den radikale feministbevegelsen. Hun så på fortida si med nye briller, og nå kom historien om pistolen og blåmerkene, sier Rolness.

Linda sa at hun ikke var noen sexgalning, og selv om filmen hadde dratt inn dollar i fleng hadde ikke hun sett noe til dem. Ingen andre som hadde vært på settet kunne bekrefte revolver-påstandene, men flere sa at Chuck var kontrollerende og av og til kunne han slå.

Uttalelser som «Jeg lever for sex», som hun kom i de tidligere biografiene, hevdet Linda nå var fabrikert.

- Hver gang noen ser filmen, ser de meg bli voldtatt, sa hun i 1986.

- Hun var hele tiden under ektemannens kommando. Men i bøkene sine skriver hun ingenting negativt om innspillingen av filmen. Det beskrives tvert om som en ferie, og hun ble ikke tvunget til å spille den inn, sier Kjetil Rolness.

Lovelace levde et tøft liv, men ifølge Rolness var det ikke pornofilminnspillingene som skapte problemene, men den voldelige ektemannen hennes.

- Det var Chucks mishandling som skapte problemene, ikke selve filmen, sier Rolness, som tror blåmerkene som ble funnet i filmen utpå 80-tallet antakelig er Chucks verk.

Rolness forteller at ektemannen ikke var imot selve filminnspillingen, men at han ble sjalu da han så at kona gikk inn i arbeidet med entusiasme. Den prostituerte kvinnen som virkelig sto under ektemannens kontroll, fikk endelig møte andre mennesker som forsto henne og som hun hadde det morsomt sammen med.

Det med pengene hadde imidlertid Linda rett i. I følge «Inside Deap Throat» var det mafiaen som satt igjen med dem, ikke et ukjent fenomen i hardpornoverdene. I Deep Throats tilfelle var det Colombo-familien som sto bak. Og de stakk nok av med de fleste millionene filmen spilte inn.

SOM FEMINIST skilte Linda seg fra ektemannen og ble gjenfødt i offerrollen. Hun ble antipornobevegelsens dronning og reiste rundt om i verden og snakket mot porno. Hun kom til og med til Norge og fortalte sin historie.

Men i 2000 stilte hun opp i gamle omgivelser igjen, den gang som forsidepike i et fetisjmagasin.

- Jeg ser meg i speilet og jeg ser lykkeligere ut enn noen gang. Jeg er ikke skamfull over fortida mi. Hva folk må mene om meg, vel, det er ikke virkeligheten. Jeg ser meg i speilet og føler at jeg har overlevd, sa Linda i 1997.

To år etter kom hun til Norge for å demonstrerte da Cinemateket i Bergen satte opp Deep Throat. Kvinnegruppa Ottar anmeldte Cinemateket. Filmen ble vist i Bergen, men stoppet i Oslo. Linda Lovelace selv stilte opp under et banner der det sto at den som gikk forbi støttet voldtekt.

Psykologen Petra Boynton skriver i Guardian at Linda ble misbrukt som sannhetsvitne for at all porno er ondskapen selv og at kvinner i industrien kan vente seg pistolmunninger mot hodeskallen. Linda ble oppfordret til antipornoarbeid, og selvbiografien ble brukt som en guide over all ondskapen som finnes i pornoindustrien, Også Boynton mener det Linda egentlig slet med var en voldelig ektemann.

JA TAKK, BEGGE DELER. Linda Lovelace klarte prestasjonen det er å ri to hester. Hun var pornostjerne og anti-porno-aktivist samtidig. Hun hevdet hun var imot porno fortsatt, men det var et men. Hun hevdet Linda Lovelace var en rolle hun var tvunget inn i, men hun fortsatte å bruke navnet. Det var slik hun kunne tjene penger.

- Hun satt på messer på 90-tallet og signerte DVD-versjoner av Deep Throat og samtidig boka Mareritt, forteller Rolness, som skjønner at folk ikke ønsker at filmen skal vises om de tror det dreier seg om voldtekter.

- Men det er ikke riktig. Vi trenger ikke betvile Lindas egen historie, sier forfatteren. 

MEDSPILLEREN Harry Reems fikk møte loven. Han spilte legen i Deep Throat som kom på at klitorisen til Linda kunne være i halsen hennes.

For rollen ble han dømt og han var den første skuespilleren noen sinne som ble dømt for arbeidet sitt i en føderal rettssal. I Hollywoodkretser fikk han anselig støtte under rettssakene. Det var ytringsfriheten det ble argumentert med, og slik ble Deep Throat så mye mer enn en pornofilm. Linda Lovelace slapp forøvrig straff. Hun var lovet immunitet mot at hun vitnet i rettssaken.

I dokumentaren får du møte Reems. Linda Lovelace er representert i arkivopptak. Hun døde som følge av en trafikkulykke i 2002, etter et liv både som narkoman trygdemottaker og vellykket mamma og kone.

FRIGJØRENDE FUN. Filmskaperne Benton Bailey og Randy Barbato fokuserer i dokumentaren på mediaoppstyret rundt filmen, og kampen for å få den sensurert fra den konservative fløyen.

I halve USA vant motstanderne fram, og filmen ble ikke vist. Blant annet i New York ble filmen forbudt, og dommeren i den saken måtte forklares hva klitoral orgasme var da dette kom opp.

Noen hadde kanskje hatt hjelp av å se filmen, det mener i alle fall flere av bidragsyterne i den nye dokumentaren. De som fikk se den kom nemlig borti noe som fremdeles ikke var gjengs seksuelt i USA, nemlig munnsex.

- Om en ikke hadde hørt om det så visste man i hvert fall ikke hvordan man skulle gjøre det, sier Camille Paglia i dokumentaren, der flere taler for at filmen har vært viktig i den seksuelle revolusjonen, ja til og med at den har vært frigjørende.

- Filmen tematiserer kvinnelig nytelse, den handler om kvinners rett til orgasme. Klitoris ble oppdaget, selvsagt på menns premisser, men det er de to kvinnene i filmen som er de eneste virkelige karakterene. De snakker hele tiden om hvordan de skal oppnå orgasme, mens mennene enten er klovner, hingster eller tåper, sier Rolness. Han mener dette er filmen som dementerer at porno er kvinneundertrykking: Kvinnen er aktiv og nytende.

Pornofilmens regissør, den tidligere frisøren Gerard Damiano lever forsatt, og han forteller i dag at han ikke er særlig begeistret for det han lagde, og det er ikke så overraskende. Deep Throat er amatørfilm både foran og bak. Fortsatt er det ingenting som tyder på at filmen blir lovlig i Norge.

- Det er på tide at man får se filmen og diskutere budskapet. Dette er pornoversjonen av Olsenbanden. Motstanden mot filmen gjør det ytterligere komisk, sier Kjetil Rolness, før vi avslutter som på film:

«The End. And Deep Throat to you all.»

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail:

<B>DEEP THROAT-KJENNER: Forfatter og sosiolog Kjetil Rolness mener det er på tide at vi forholder oss til fakta om Linda Lovelace. At vi debatterer en film så få har sett, synes han også det er på tide at vi gjør noe med.
HVORDAN FÅ ORGASME? Det var diskusjonstemaet mellom Linda Lovelace og venninna i filmen Deep Throat.
OFFER FOR EN VOLDELIG EKTEMANN:</B> Linda sa hun var tvunget til å spille inn pornofilmen, og ble kvinnebevegelsens poster girl. Sannsynligvis var det ikke pornoindustrien, men ektemannen, som gjorde livet vanskelig for henne.
BORN AGAIN: Linda Lovelace med biografien «Mareritt» på norsk. Nå var hun feminist.
OM KVINNELIG ORGASME: Scener fra filmen som handlet om hvordan Linda skulle få orgasme.
SLO ALLE REKORDER:</B> Deep Throat er tidenes pornofilmsuksess.
LINDAS TO LIV:</B> Hovedrolleinnehaveren i Deep Throat vekslet mellom å være hard core-skuespiller og hard core-feminist.
ET KOMISK TALENT: Harry Reems på vei inn til premieren for Inside:Deep Throat\' i New York i år.
PORNO SOM KULTUR?</B> Deep Throat er fortsatt forbudt i Norge. I helga har dokumentaren om filmen premiere.
FRA FILMEN: Lovelace i dialog, noe nytt i pornofilmsjangeren, med motspiller Harry Reems.
FRONTER: Filmen Deep Throat ble forbudt i halve USA. Her uttrykker motstanderne seg i demonstrasjon mot porno.
YTRINGSFRIHET ELLER PORNO:</B> Harry Reems ble dømt for medvirkningen i filmen.
<B>BERGEN 1999: Linda demonstrerer mot folk som vil se Deep Throat på Cinemateket i Bergen.