Das Boot

Dama forsvant, men båten blir han ikke kvitt. Kjell Inge Røkke har bare brukt «Celina Bella» 2 ganger.

DEN DIGRE BÅTEN «CELINA BELLA» er den egentlige grunnen til at Kjell Inge Røkke måtte møte i retten i går. «Et impulskjøp», ifølge Røkkes sjøvenn Gjelsten.

Den klassiske penisforlengeren er nemlig seks fot for lang, eller vel 1,8 meter.

Problemet for sertifikatløse Røkke i 2001 var at båten var mer enn 50 fot. Kjøpet av båten førte til at Røkke måtte skaffe seg et fritidsbåtsertifikat, for når fritidsbåtene er over 50 fot er det sertifikatplikt.

Båten på 18 meter kostet Røkke 13 millioner kroner da han kjøpte den i 2001. Den er av typen Sunseeker Predator 56 og ble selvsagt oppkalt etter kjæresten Celina Midelfart. Navnet er italiensk og betyr «skjønne Celina». Første gang båten ble vist fram offentlig var Celina med i en sentral rolle.

Cabincruiseren  var nemlig parets fremkomst-

middel under VM i Offshore i Arendal i juli 2001. Det var Røkke selv som førte båten mens Midelfart var fokkeslask, med ansvaret for fendere og fortøyninger.

Båten har to motorer med 800 hestekrefter hver og med sitt meget høye drivstoffbehov havner den uten videre i kategorien «luksus». Båten er i tillegg utstyrt etter Røkkes ønsker og er full av ekstrautstyr, blant annet ustyr som skal hindre ulykker.

TUREN TIL ARENDAL VAR EN AV DE FÅ. Røkke fikk ettersigende bare brukt den skjønne Celina to ganger. Siden har båten bare skapt trøbbel for ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marerittet startet halvannen uke etter fremvisningen i Arendal. Røkke lånte bort den splitter nye båten sin til barndomsvennen Odd Holm. Sammen med kona Oddrun og et par venner tok de turen til Strömstad. 25. juli. Da gikk det som kjent fryktelig galt.

Kona Oddrun skal ha stått bak roret da båten gikk på grunn ved Kölarn utenfor Strömstad. Det var perfekt vær, vindstille og sol.

Holm selv fortalte siden i sjøforklaringen at han hadde mageproblemer, og måtte overlate roret til andre mens hans sprang opp og ned til toalettet. Men han påpekte at han sto bare 1,5 meter fra kona da båten grunnstøtte, eller ifølge Holms terminologi, en «grunnberøring». Nærmest totalvraket var båten i alle fall.

«TOKIGA NORRBAGGAR». Feilnavigering ble fastslått som årsaken, og hyttebeboerne i området beskrev smellet som enormt. Båten var minutter fra å synke da en Asker-familie kom til for å redde båten.

- Røkkes fartøy har kjørt over ei lumsk grunne, og båten er sterkt kvestet. Den er ikke i stand til å bli tauet. Slik blir det når 15 tonn cabincruiser grunnstøter, sa redningsleder Kjell Abrahamson ved Sjøfartsverkets redningssentral i Göteborg til Dagbladet. Han hadde ikke hørt om ulykker på dette stedet før.

Skipper Klas Johansson på redningsbåten «Gustav B. Thorden» var med og redde Celina Bella. Han fortalte året etter til Dagbladet at han var oppgitt over «tokiga norrbaggar» på sjøen.

- De har både GPS og radar om bord, men bruker det ikke. Her om dagen møtte jeg en nordmann som hadde forsøkt å navigere etter et kart han hadde revet ut fra en telefonkatalog, sa Johansson til Dagbladet.

DET BLE IKKE STILLE. I kjølvannet av grunnstøtingen kom bunngrumset opp til overflaten, de kjente skjærene i sjøen vokste seg store og det ble flere av dem.

Det kom snart fram av Røkke hadde skaffet seg et svensk båtsertifikat for å føre «Celina Bella.». Man spurte seg hvorfor Røkke hadde gått til nabolandet for å få dette sertifikatet.

Røkke fikk sitt svenske sertifikat konvertert til et norsk fritidsbåtskippersertifikat i rekordfart hos Sjøfartsdirektoratet basert på hans svenske eksamen.

Det var Dagens Næringslivs journalister som fant ut at sertifikatet hans var utstedt av den svenske sjøfartsinspektøren Claes Pallin.

Under dekke av falskt navn fikk DN selv kjøpt et sertifikat av ham for 20.000 kroner uten å gå gjennom den påkrevde eksamen. Dermed ble Pallin suspentert fordi han mottok bestikkelser.

Det kom snart fram at Røkke hadde betalt Pallin 100 000 for å gi ham sertifikatet. Det var det den norske båtmegleren Erik Øye som sa til Dagens Næringsliv.

Han hevdet deretter at Røkke aldri tok eksamen.

- Prisen var 100 000 kroner. Pallin fikk 60 000, og jeg tok 40 000 kroner, sa Øye, som også er tiltalt i saken.

Ifølge Dagens Næringsliv skal minst 30 norske forretningsfolk mot kontant betaling på opp til 100 000 kroner ha fått båtførersertifikat av den svenske inspektøren, uten å gjennomgå noen form for prøve.

DET VAR MER SNUSK. For Celina Bella var ikke godkjent for bruk da den gikk på grunn.

Nødvendige papirer manglet og båten sto derfor ikke i Skipsregisteret. «Celina Bella» hadde heller ikke fått eget kallesignal.

Samme dag som Dagbladet fortalte at «Celina Bella» var uregistrert, fikk Sjøfartsdirektoratet en faks med beskjed om at det skulle bli fart på sakene. Da hadde sakene stått stille i nærmere tre måneder.

Politiet satte igang etterforskning av Røkke. Han varslet at båten skulle selges så fort den var klar for vannet igjen.

Året etter kom det fram av Røkke var forsøkt utpresset i millionklassen forbindelse med båthavarisaken. Politiet etterforsket saken, og det ble opplyst av Røkkes folk at han ikke skal ha gitt etter for utpresserne som truet med å komme med flere ubehagelige opplysninger i saken.

DYR GLEDE. Den kostbare båten er blitt Røkkes kattepine. Ikke bare hadde han en båt med eks-kjærestens navn. Han blir ikke kvitt den heller.

I fjor forsøkte Røkke å selge «Celina Bella». Den ble lagt ut for salg for 8.5 millioner kroner på Finn.no, altså langt mindre enn den kostet.

Båten hadde vært gjennom store reparasjoner for å få den sjødyktig. Den ene propellen og roret fikk betydelige skader. Båten har vært til reparasjon ved flere verksteder, og regningen kom trolig opp i flere millioner kroner.

- Båten er fryktelig hardt skadet. Ror, aksler, stag og trolig også motorer må skiftes ut. Det meste på innsiden må rives ut og bygges opp på nytt. Det tar nok minst et år før den kommer på vannet igjen, sa kystvaktassistent Jonas Andersson til Dagbladet etter havariet.

Og la til:

- Båten har alt navigasjonsutstyr som tenkes kan. Dette er ikke vanskelig farvann.

I sjøforklaringen anslo forsikringsselskapet at reparasjonen minst hadde kostet 3,5 millioner kroner.

Mandag stilte Røkke i retten tiltalt for å ha bestukkket Pallin, for falsk forklaring og for å ha kjørt båten uten gyldig sertifikat. Han innrømmet det siste, og benektet resten.

Båten står i dag fortsatt i opplag i Sverige. I Skipsregistrene står Røkke fremdeles som eier av «Celina Bella». Det ble aldri noen «Love Boat.»

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål og kommentarer, send epost til:

GRUNNSTØTTE:</B> Bare et par uker etterpå skjedde uhellet. De som var om bord ble hentet ut med helikopter da Celina Bella grunnstøtte utenfor Strømstad sommeren 2001.
VAKRE CELINA:</B> På vakker båt. I dag har Røkke avsluttet forholdet til kvinnen, og forsøker å gjøre det samme med båten, med mindre hell.
MYE Å TA TAK I:</B> Og mer skulle det bli. Her inspiserer den svenske kystvakta «Celina Bella» i Strømstad.
SKÅRUNGE:</B> Celina Midelfart var ansvarlig for fendere og fortøyning da hun og Røkke viste fram den nye båten i Arendal i juli 2001.
STORE SKADER:</B> Båten fikk store skader. Her er propellen avbildet med bulker. Det kostet mange millioner å gjøre båten sjøklar igjen, og fortsatt står den usolgt i Sverige.
13 MILLIONER:</B> Celina Bella var en dyr farkost. I fjor forsøkte Røkke å selge båten for 8.5 millioner.