De vanligste spådommene:

Array

Kjærlighet: Du vil treffe noen snart, eller du bør finne ut av om du vil satse på ditt nåværende forhold/bryte forholdet.

Helse: Du har et problem med et konkret organ, du bør unngå spesielle matvarer og passe på å få i deg nok av andre.

Karriere/veivalg: Du bør bytte jobb, søke nye eller helt andre utfordringer. Eller du får råd i forbindelse med hva slags utdannelse du bør satse på.

Økonomi: Du vil få bedre økonomi, eller stramme inn på forbruket.

METODE:

Spåkoner/klarsynte bruker som regel

flere forskjellige teknikker for å spå om framtida. Disse er de vanligste:

• Tarotkort

• Vanlig kortstokk. Du stokker kortstokken, spåkona legger den opp etter et bestemt mønster.

• Håndtyding

• Ansiktsanalyse

• Numerologi (Fødselsdatoen din er sentral, hvert tall skal representere en energi eller en kvalitet.)

• Tyding av krystallkule

• Astrologi

• Klarsyn

KLAGER OG KVALITETSKONTROLL:

I 2002 fikk Forbrukerombudet 50-60 klager fra folk som var blitt skremt av såkalte spåkoner. I lange personlige brev lokket spåkonene med vinnerrekker i Lotto og lykke i kjærlighet hvis kundene betalte. Spåkonene Maria Duval og Marie France viste seg imidlertid ikke å eksistere. Brevene var sendt av internasjonale selskaper med base i Sveits og Frankrike som masseproduserte «personlige» brev til blant andre norske kvinner.

I år har Forbrukerombudet ikke mottatt noen klager på spådomstjenester, heller ikke på teletorgtjenestene.

  Som følge av den nye ekomloven, som ble vedtatt av EU i sommer, har Telenor ikke ansvar for kvalitetskontroll av teletorgtjenestene sine.

En viss kvalitetskontroll utøves likevel av teleoperatøren Teletopia og Teletorgrådet, et felles initiativ fra Telenor og Teleforum. Rådet har seks medlemmer, leder og nestleder er dommere oppnevnt av tingretten i Oslo. Forbrukerrådet har også et medlem i Teletorgrådet.

  - Som regel sjekker vi spørsmål om uthaling av tid og misbruk av folks tillit ved hjelp av stikkprøver. Dessuten behandler vi klager, når folk mener de er belastet for lenger tid enn de faktisk har ringt, sier Paal Bjønnes, medlem av Teletorgrådet og jurist i Forbrukerrådet.

Avhengig av spåtjenester på Teletorg?

Her kan du få hjelp døgnet rundt:

Hjelpetelefonen til Mental Helse: 810 30 030 og Kirkens SOS' krisetelefon: 815 33 300