FOR NOEN UKER siden skulle Tommy Olsson på Høstutstillingen for å skrive en anmeldelse for bladet Billedkunst. I døra møtte han en vakt, en ung jente som ba om å få se pressekort, og var i overkant ivrig etter å passe på at alt var i orden.
Senere fikk han kjeft av samme jente for å ha tatt med sønnen sin på fire år på pressekonferansen, fordi guttungen løp sin vei i ren kjedsomhet.
Anmeldelsen som fulgte var en fullstendig nedsabling av den unge vakten.
- Jeg kjenner en sikring ryke i bakhodet mitt [...] Bitch. Du er udødelig nå. En integrert del av forbannelsen. Bli voksen. Skaff deg en utdannelse. Eller en jobb der du ikke må forholde deg til noen andre, skriver Olsson i anmeldelsen, som nesten utelukkende handler om episodene med den unge vakten. Foruten en referanse til en «brysk broiler i naziuniform» og noen andre episoder i anmelderens liv.
- Utstillingen da? Kom igjen, det er Høstutstillingen. Den er som den pleier å være.
Det er det eneste som står om utstillingen han var ment å dekke. Aller sist i saken.
- JEG FØLTE DEN GANG at det var litt riski. Men det er en av de smarteste tingene jeg har gjort.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger