Den usynlige mannen

Fotografen Henri Cartier-Bresson lyktes så godt fordi han ikke syntes.

HELT VANLIG, OG UNIK. Henri Cartier-Bresson er en av fotohistoriens store personligheter. Han var en av de første til å ta i bruk det lille Leica-kameraet. Hans vandringer på jakt etter gode motiver startet en helt ny retning innen fotografi. Skildringene av helt vanlige og hverdagslige situasjoner er blitt skole for flere generasjoner fotografer etter ham. På mandag døde Cartier-Bresson. Han ble 95 år gammel. ØYEBLIKKET. Cartier-Bresson dekket flere av historiens store begivenheter, som Mao Tse-Tungs seier i Kina og Mahatma Gandhis død i India. Allerede på begynnelsen av 30-tallet, etter malerstudier, begynte han å rendyrke sin metode, «Det avgjørende øyeblikk». I 1931 reiste han rundt i Vest-Afrika. Under den annen verdenskrig deltok han, etter å ha rømt fra tysk fangenskap, i den franske motstandsbevegelsen, og organiserte en gruppe fotografer som dekket tyskernes tilbaketrekning. I 1945 laget han dokumentarfilmen Le Retour om franske krigsfangers hjemkomst. ANONYM. Han var den anonyme grå mannen som ingen legger merke til og som med sitt lille kamera vandrer rundt og finner hverdagssituasjoner. En fransk forfatter skrev i undring over Cartier-Bressons bilder: «Hvordan kan man vite før man ser, og bestemme seg før man vet?» OVER HELE VERDEN. I 1947 startet han Magnum bildebyrå i Paris sammen med blant andre David «Chim» Seymour og Robert Capa. Snart kunne de tilby verdensdekkende reportasjer av tidens mest talentfulle fotografer.Alle hadde erfaring fra fotografering under den annen verdenskrig, og byråets fotografer har senere fortsatt å dekke små og store kriger. To av grunnleggerne døde under slik fotografering, Capa i Nord-Vietnam 1954 og Seymour ved Suez-kanalen 1956. På 70-tallet ble Cartier-Bresson lei av å fotografere. Han returnerte til tegning og mailing, og tok få bilder etter 1973. Han tillott heller ikke mange andre fotografer å ta bilde av ham. Ifølge BBC er Cartier-Bresson allerede begravet i den sørfranske byen l\'Isle-sur-la-Sorgue. Du kan se flere av de vakre bildene hans hos Magnum. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til: astrid.meland@dagbladet.no

VINGUTTEN:</B> Bildet, som er blant verdens mest kjente, ble raskt en klassiker. - Den lille gutten som har hentet familiens vin til jentenes beundrende blikk, er et mesterlig «frosset» øyeblikk fra femtiåras Paris, mener Dagbladets fotograf Tom Martinsen.<BR>Foto: Henri Cartier-Bresson
<B>DEN USYNLIGE MANNEN:</B> Henri Cartier-Bresson. <BR>Foto: CHARLES PLATIAU/REUTERS