Denne dinosauren har du aldri sett før

- Et fantastisk funn, sier palentolog Jørn Hurum om oppsiktsvekkende fossiler.

||| PALEONTOLOGER har oppdaget fossiler av en hittil ukjent dinosaur i Utahs sandstein. Deler av grunnen over levningene var så hard at sprengstoff måtte brukes i det vanskelige oppgravingsarbeidet.

Den nyoppdagede dinosaur-arten, døpt Abydosaurus mcintoshi, er en såkalt sauropod eller «langhals». Disse gigantiske planteeterne med det karakteristiske utseendet er de største dyrene man veit har vandret på landjorda.

Funnet er svært oppsiktsvekkende da det inkluderer fire hodeskaller, hvorav to er komplette. Fullstendige skaller er bare oppdaget for åtte av over 120 kjente sauropoder, og slikt er derfor ekstremt sjeldent, sier paleontologer ved Brigham Young-universitetet (BYU).

- Det er noe av det sjeldneste du kan finne. Siden hodene sitter på toppen av svært lange nakker er de lettere enn hos pattedyr. Sauropod-skallene består av tynne bein som er knyttet sammen av mykt vev. De pleier å gå raskt i oppløsning etter at dyret dør, sier BUY-paleontolog Brooks Britt.

- FANTASTISK: Paleontolog og professor Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum i Oslo sier det ekstremt uvanlig å finne slike hodefossiler. Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet Vis mer

- DETTE ER FANTASTISK, sier paleontolog og professor Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum i Oslo til Dagbladet.

En ferierende Hurum, internasjonalt kjent for «Ida»-fossilet og Svalbard-monsteret, har ikke hatt mulighet til å lese om funnet som ble presentert i går, men sier komplette hoder er en stor oppdagelse.

- Det er veldig kult. Stort sett finner man bare «langhals»-fossiler fra halsen og ned. Hodene du ser er som oftest bare rekonstruksjoner. Å oppdage hodeskaller er kjempespennende og et veldig godt funn, sier Hurum, som ikke er tilknyttet funnet.

UNIKT: Sauropodene hadde et svært skjørt hode som lett gikk i oppløsning. Derfor er det bare funnet et fåtall komplette skaller. Foto: Brigham Young University Vis mer

Resultatene fra utgravingen ble denne uka publisert i tidsskriftet Naturwissenschaften. Hurum sier både hovedforfatter Daniel Chure og medforfatter Britt er meget anerkjente paleontologer innen sine felt.

- Du kan nesten ikke understreke nok hvor sjeldent det er med slike hodeskaller, sier Daniel Chure i videoen du kan se over.

A. mcintoshi-fossilene stammer fra unge individer som «bare» er rundt 7,5 meter lange, og det er usikkert hvor store de kunne bli som voksne.

NYOPPDAGET: Paleontolog Brooks Britt ved Brigham Young-universitetet  poserer med Abydosaurus mcintosh-hodeskallen. Foto: Brigham Young University
NYOPPDAGET: Paleontolog Brooks Britt ved Brigham Young-universitetet poserer med Abydosaurus mcintosh-hodeskallen. Foto: Brigham Young University Vis mer

- De var nok ikke blant de største, og ble trolig rundt 2,5-3 meter høye og ni meter lange, sier Brooks Britt.

FUNNET AV DEN HELLIGE langhalsgralen - hodeskallen - fra krittida er det første på den vestlige halvkule, og gir verdifull innsikt i hvordan dyrene spiste og levde for 105 millioner år siden.

- De tygget ikke. De grep bare fatt i maten og svelget. Skallene tilsvarer bare en halv prosent av det totale kroppsvolumet, og de har ikke et avansert tyggesystem, sier Britt på BYUs nettsider.

TANNSTELL: En BYU-student arbeider med de fossilerte tennene. Foto: Brigham Young University Vis mer

Tidlige sauropoder hadde brede tenner, mens seinere individer hadde tynne, blyantliknende tenner, sier John Whitlock ved universitetet i Michigan til Associated Press (AP). Han forteller at abydosaurus-tennene er midt imellom.

- Abydosaurus er rett dinosaur til å besvare noen spørsmål omkring kosthold og spiseteknikker, sier Whitlock.

DISSE DINOSAURENE hadde trolig Brachiosaurus, den største langhalskjendisen av alle (bortsett fra «Lillefot»), som nærmeste slektning.

SPRENGTE UT DINO: Fossilene ble oppdaget i Dinosaur National Monument i Øst-Utah. Sandsteinsgrunnen var så hard at deler måtte sprenges opp. Foto: Brigham Young University Vis mer

De levde 45 millioner år tidligere enn den nyoppdagede varianten, sier paleontologene ved BYU.

Ett karakteristisk kjennetegn som skiller brachiosaurene fra for eksempel langhalsslekten Diploducus, handler om hvordan den holdt hodet, sier Jørn Hurum.

- Brachiosaurus holdt den lange halsen oppover, og spiste fra toppene av trærne, mens på Diploducus stakk den utover. De spiste fra midt på, sier Hurum.

PLANTEETER: Sauropodene var vegetarianere. Slik kan det ha sett ut når Abydosaurus mcintoshi forsynte seg fra salatfatet. Illustrasjon: Brigham Young University Vis mer

HODESKALLEFUNNENE kan gi den så langt beste innsikten omkring sauropoder under den tidlige krittiden for 145 til 99 millioner år siden i Nord-Amerika, sier paleontolog Jim Kirkland, som ikke er tilknyttet funnet, til AP.

Fossilene ble oppdaget i 2005, men utgravingen tok ekstremt lang tid på grunn av den harde sandsteingrunnen. Forskerne måtte i fjor erstatte hakker og pensler med eksplosiver for å få opp de delikate og skjøre bitene.

Teamet bak oppdagelsen tror dyrene døde i et bekkeløp, og at hodene kort tid etter ble dekket av sand under en styrtflom. Disse omstendighetene bidro til at de ble bevart fram til i dag, skriver USA Today.

MASSIV: Sauropodene var klodens største landdyr. Her ser vi brachiosaurmodeller som ruver over små barn. Foto: REUTERS/Nigel Roddis/SCANPIX Vis mer

Den siste delen av navnet A. mcintoshi er for øvrig ikke en popkulturell referanse til Apples datamaskiner, men hyllest til paleontolog og sauropodekspert Jack McIntosh som bidro til å avlive myten om brontosaurene.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

LILLEFOT er en velkjent sauropod.
LILLEFOT er en velkjent sauropod. Vis mer