Derfor forlenger ikke en god latter livet

Men er du stand til å se noe komisk i det meste, kan likevel gevinsten være enorm.

FARLIG MORO: Ukontrollert latter er ikke bra. Utvendig latter sier også lite om vår evne til å takle humpene i livet, skal vi tro forskere.
FARLIG MORO: Ukontrollert latter er ikke bra. Utvendig latter sier også lite om vår evne til å takle humpene i livet, skal vi tro forskere. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Hvis du hører noen påstå at latter er den beste medisin, le høyt – om du tør. Over 150 år med latterforskning viser nemlig at bildet er langt mer sammensatt. Det lille som er av langsiktig forskning på området, tyder på at det er de minst muntre (i alle fall i andres øyne) som lever lengst.

I 1921 satte den amerikanske psykologen Lewis Terman (1877–1956) i gang en berømt studie av over 1200 skoleflinke elleveåringer. Studien pågår fortsatt og følger deltakerne livet ut. Forskergruppa sanket inn vurderinger fra foreldre og lærere: Hvor munter var elleveåringen på en skala fra 0 til 10? Så holdt de rede på hvor har lange liv ungene fikk. De som var de blideste elleveåringene i 1921, har i snitt dødd tidligere enn de som var mindre blide, selv etter at det er tatt hensyn til andre kjente faktorer som påvirker livslengde. Slike funn bryter med forestillingen om at det er de som ler mest, som lever lengst. Hvordan kan det ha seg?

Du kan nå betale med

LES PLUSS i 1 ÅR FOR 99 KR

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.



KJØP 12 MND, BETAL FOR 1

1 ÅR

99 kr

(Fornyes til 795,-/år)

1 MÅNED

99 kr

(Fornyes til 99,-/måned)

PRØV PLUSS

1 UKE

1 kr

(Fornyes til 55,-/uke)

    Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden . Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer