Det andre hjemmet

For kunstnere er ikke noe sted viktigere enn atelieret. Morten Viskum er på vei til å flytte inn i sitt.

- DE HENGER DER og passer på at jeg ikke gjør for mye galt, sier Morten Viskum, og ser opp på portrettene av faren, bestefaren og oldefaren.

Tre generasjoner Viskum henger i vinteratelieret sammen med diplomet for «Årets Vestfossing». Om han har gjort så mye galt kan diskuteres, men bruken av døde menneskers hender som malerkoster, og dyre- og menneskeorganer i kunsten provoserer i hvert fall mange.

NÅ HAR 43-ÅRINGEN akkurat fått unna åpningen av utstillingen «Every Body Counts» på Vestfossen Kunstlaboratorium, samt sin egen utstilling i nabobygget, Arena Vestfossen. En plante plassert i jord blandet med en donert, kreftsyk lunge fikk mye oppmerksomhet. Nå jobber Viskum med flere malerier som skal bli klare til en utstilling på Trafo i Asker i juni. Et nymalt bilde henger på den ene veggen inne på atelieret.

- Det skal være mulig å kjenne igjen om de er malt med den nye eller den gamle hånda, sier Viskum.

STILEN ER NOE annerledes en de stripete bokstavelig talt håndmalte likkistene som det er flere av i lokalet. Viskum fikk tak i den første hånda fra et dødt menneske i 1996, og tok den etter hvert i bruk som malerkost. Han mener at maleriene får en helt annen betydning i møte med publikum når han maler med likdelen i stedet for en vanlig pensel, og lener seg til tradisjonen med at kunstnere gjennom alle tider har oppsøkt likhus for å male hele eller deler av menneskekroppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med at han tok initiativ til Kunstlaboratoriet, fikk Viskum disponere masselageret i den gamle cellulosefabrikken og har gjort den til sitt private atelier. Lokalet hadde fungert som skatehall, og ble vurdert til kirkebygg, men sto tomt noen år før Viskum overtok.

- Hit har jeg kommet for å bli. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre sted uansett hvilke muligheter jeg får.

VISKUM LIKER Å være alene når han jobber, men har åpnet for enkelte arrangementer inne blant hodeskaller og håndmalte bilder. Lene Marlin fikk spille inn en musikkvideo der, han har leid ut lokalet til 40-årslag, konserter og kronprinsparet har vært på lunsj. Nå har en gjeng med fireåringer nettopp gått «lang, lang rekke» mellom voksdokkene av Viskum som Jesus og bedende muslim. De har spurt om de utstoppede dyrene er levende, og tatt gruppebilder blant dekkene i hjørnet, før Viskum kjørte dem hjem i den gamle Volvoen som han har malt med en av de døde hendene - den eldste om man skal bedømme etter stilen.

Kunsthistorie:
I atelieret finner du Viskum som Jesus og bedende muslim blant utstoppede dyr og håndmalte bilder. Masselageret
i den gamle cellulosefabrikken forteller mange historier.
Kunsthistorie: I atelieret finner du Viskum som Jesus og bedende muslim blant utstoppede dyr og håndmalte bilder. Masselageret i den gamle cellulosefabrikken forteller mange historier. Vis mer

- Jeg fortalte dem ikke hvordan den er laget. Jeg tror ikke de har vondt av å høre det, men det blir så mange inntrykk. I morgen kommer en gruppe med femåringer, så jeg får se om det passer da.

Kunstneren kan bruke mer enn halve døgnet i atelieret sitt, og planlegger å bygge en leilighet i taket oppe på siloene for å flytte dit permanent.

- Da blir atelieret enda mer en del av hjemmet mitt.

Det andre hjemmet
Bamsekunst: Viskum dynka flere slike bamser i blod og lakkerte dem før han plasserte dem ut som elever i en skoleklasse.
Kvalitetstid: Viskum bruker mye tid alene i atelieret mens han maler rammer, bilder og likkister med en død persons hånd.