GEMYTTELIG MØTE MELLOM TO SAMFUNNSFORSKERE: Harald Eia møtte sin tidligere foreleser og sosiologi-nestor Ottar Brox. Eia har sagt at han laget Hjernevask fordi han var skuffet da han studerte sosiologi på Blindern på 1990-tallet. Brox mener Eia ikke kritiserer samfunnsforskning som sådan, men sekterisme i deler av samfunnsforskingen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
GEMYTTELIG MØTE MELLOM TO SAMFUNNSFORSKERE: Harald Eia møtte sin tidligere foreleser og sosiologi-nestor Ottar Brox. Eia har sagt at han laget Hjernevask fordi han var skuffet da han studerte sosiologi på Blindern på 1990-tallet. Brox mener Eia ikke kritiserer samfunnsforskning som sådan, men sekterisme i deler av samfunnsforskingen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

«Det er mest synd på meg!»

Å fremstille seg selv som et offer er et vanlig retorisk grep. Men virker det?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

||| - HVORFOR SKAL IKKE de som forsker få si noe om hva de forsker på, hvorfor knebles de?

Det sa en forsker til redaksjonen i forbindelse med en sak om «Hjernevask». Samtalen var gemyttlig. Det ble påpekte at evolusjonspsykologi har vært svært mye omtalt den siste tiden. Forskeren lo: 

- Så du mener jeg ikke får lov til å ta den ettertraktede offerrollen?

VI BLE ENIGE i at spaltemeter er blitt stilt til disposisjon til debattanter av alle slag i kjølvannet av Hjernevask. Likevel er det flere som sier de er kneblet. For slik er det alltid. Hvorfor så mange offer?

- Offerrollen er et forsøk på å vinne sympati og tilslutning gjennom medlidenhet. Vi prøver å få andre til å synes synd på oss, for å få dem til å gjøre det vi ønsker. Det virker ofte i private sammenhenger, men i offentligheten overbeviser du sjelden andre ved bare å snakke om deg selv. De som vinner fram er de som tar på seg offerrollen på vegne av andre, sier Jens E. Kjeldsen, som er førsteamanuensis ved Institutt for medievitenskap (UiB) og spesielt opptatt av retorikk.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn