Det er som jeg sier det

Etter én uke med bomber, rykter og raketter, er det vanskelig å vite hva og hvem som traff hvor og når. Les om psykologisk krigføring.

Se bildeserien med amerikanske flygeblad SIVILE I SENTRUM. Klokka 11.30 onsdag 26. mars: Ifølge irakiske talsmenn er 14 sivile drept og minst 30 såret, etter at to amerikanske raketter eksploderte midt i et travelt handleområde i Bagdad, melder BBC. Klokka 14.15 onsdag 26. mars: En talsmann fra det amerikanske forsvaret sier de ikke har noe informasjon om eksplosjonene i Bagdads handleområde tidligere på dagen. Han legger til at det slett ikke er sikkert eksplosjonene var forårsaket av amerikanske våpen. PSYKOLOGISK KRIGFØRING (psyops) er en av de eldste formene for krigføring og utgjør i dag et svært viktig våpen for USA i krigen mot Saddam Hussein - som for øvrig kan en del triks i samme sjanger. Bush: Saddam Hussein har plassert antiluftskyts på sivile hustak i Bagdad. Hussein har satt fyr på oljebrønner. Hussein skal bruke kjemiske og biologiske våpen. Kanskje mot Israel. Saddam: Bush bomber barna. Bush er en ond mann. Bush er kun ute etter å ta over Iraks enorme oljerikdom. Irak er i ferd med å vinne krigen over de vantro hundene fra vest. GULFENS STEMME. Under Gulfkrigen i 1991 drev de allierte omfattende psykologisk krigføring. Blant annet gjennom radiokanalen «Voice of the Gulf» med hele 66 høyttaleranlegg i drift. I løpet av det drøye året krigen varte ble det droppet 30 millioner flygeblader. Et av dem, kalt «The Wave», viste en bølge av allierte soldater som skylte over Kuwaits strender. Én tanke var å avskrekke og å redusere forsvarviljen ved å illustrere de alliertes fullkomne overlegenhet. Én annen å trekke irakiske øyne mot havet og vekk fra ørkenen der de allierte soldatene kom strømmende over sanddynene. BEDRE PSYOPS. Litt over ti år senere, har propagandaen samme mål, men er blitt mer avansert. Etter angrepet på World Trade Center 11. september 2001, etablerte Pentagon Office of Strategic Influence. Du kan lese mer om kontoret i vår artikkel De skal ikke lyve. Oppgaven er å bidra til å bekjempe terrorisme. Departementets oppgaver strekker seg fra informere på vanlig vis til bevisst å plante falske sannheter i utenlandsk presse, gjerne via skjulte e-postadresser. Diskusjonen rundt departementets metoder har vært stormfull. Hvor langt skal de få gå i sin higen etter å «informere» verdenssamfunnet? Pentagon har ikke lov til å spre feilinformasjon innad i USA - men ingenting hindrer amerikanske medier å plukke opp informasjon fra internasjonal presse. I tida før det pågående angrepet, intensiverte det amerikanske forsvaret sine psykologiske kampanjer overfor Irak. De tok over radiostasjoner. De droppet store mengder løpesedler over irakisk jord. E-post og faxer strømmet gjennom telefonlinjene til Irak. Alt med bud om belønning til den som sto opp mot Saddam og overga seg uten kamp. Tirsdag ble det igjen sluppet løpesedler over irakiske kampområder, ved Iraks nest største by, Basra. Hvor soldater og sivile ble oppfordret til å gjøre opprør mot Saddam. Senere samme kveld kunne koalisjonsstyrker og irakiske opposisjonelle melde om et sivilt opprør mot Saddam Husseins regime. I Iraks nest største by, Basra. Propaganda - eller en folkemasse på flukt fra krigen? Vender vi øret mot Irak, og landets informasjonsminister Mohammed Sed al-Shaf, sier han: - Jeg kan offisielt avsanne disse hallusinasjonene fra USA. Vi har tilbakelagt én uke med løpske rykter og raketter. Koalisjonsstyrkenes pr-folk har talt: angrepet er vellykket. Alt går etter planen. Få vestlige soldater har falt i kamp. Bombene treffer der de skal. Så presist, at Saddam ble båret bort på båre etter aller første bomberegn over Bagdad. Mannen som har talt på tv flere ganger etter krigens utbrudd, er ikke Saddam Hussein, men en av hans mange dobbeltgjengere. Jubler den jevne iraker over synet av «redningsmannen», i amerikansk uniform? De med noenlunde samme farge på uniformen hevder så. De med stjerner på òg. Alt for å velte Saddams palass. Og grusomme Saddam geiper tilbake. Fremdeles fra tronen - i palasset som snart er knust av bombene. I alle fall synes det slik fra denne vinkelen. Les mer om psykologisk krigføring hos Psywarrior, Global Security og Digital Okkupasjon.

FØRSTE VERDENSKRIG: For første gang blir propaganda brukt systematisk i krigføring - og man oppdager at psyops kan være like viktige våpen som konvensjonelle. Her - den tyske keiser Vilhelm 2., 1859-1941, keiser 1888-1918, inspiserer tyske og østerrikske tropper ved Galicia.
STEIL SOLDAT: Sovjetunionen, ca 1941. En kjølig, avveiende og rolig tysk soldat ved østfronten. Ingenting kan bringe ham ut av fatning.
ANDRE VERDENSKRIG: Propagandaen vokser seg stor. Tyskerne vinner propagandakrigen på hjemmebane, men overbeviser ikke verdensopinionen. Her spiser Hitler, den velstående og mektige Føreren, middag med sin elskerinne Eva Braun.
LUFTBÅREN PROPAGANDA: Greenpeace slipper et av dagens mange anti-krigsbudskap over Fairford-basen i Storbritannia. «Fang tanken - så vil hjertet og sjelen følge etter». Psyops omfatter langt mer enn flygeblader: trykte medier i alle varianter: tv, radio, internett, høyttalere og kulepenner. Under en krig er leveringsmetodene som regel begrenset til radio, tv, høyttalere og flygeblader.
BRITISKE TROPPER... kommer snart til et område nær deg! En løpeseddel tiltenkt soldater og sivile, droppet av amerikansk og britisk forsvar søndag 23. mars i år.
WANTED: $ 25,000,000 til den som fanger denne mannen. Død eller levende.