Det folk vil ha

Knut Borge (58) gjør på uforklarlig vis suksess på tv. Aller helst vil han legge ned hele skiten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KNUT BORGE ER ET VIRUS i statistikken. Etter år i villrede har tv-folkene endelig skjønt hva folk vil ha. De vil ha reality. De sier noe annet i pene selskap, men hjemme i sofaen vil de ha tv der tjukke bli tynne, og stygge bli pene. Det finnes ikke en kjeft i bransjen som er uenig.

Det er her Knut Borge kommer inn. Han er programleder for «20 spørsmål», et program han selv beskriver som «et hylende utdatert konsept». Så skjer mirakelet.

Folk ser på.

Mange folk ser på.

- Det er litt rart. Ikke bare er det radio på fjernsyn, men det er reprise av et radioprogram på fjernsyn. Og det koster tre kroner og syttiåtte øre å produsere hvert program. Da er lønninger inkludert.

Dekorasjonen er særdeles sparsom. Østtysk i snittet. Fire personer skal gjette seg fram til et ord ved hjelp av ja- og nei-spørsmål. Da det klassiske radioprogrammet ble tv i 2006, var det mer motivert av nød enn av lyst.

- Da jeg første gang så det i 2006 tenkte jeg: nå går det rett utfor. Dette faller som et blylodd. Jeg synes det var helt på trynet. Så fikk jeg en tekstmelding. Det sto at vi hadde 939 000 seere. Uka etter steg vi til 990 000 - og da var vi utenfor høysesongen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer