Det store robotløpet

25 biler stiller i robotbilløpet der ingen sjåfører får bli med.

PREMIEN ER EN MILLION, i dollar så klart, betalt av det amerikanske forsvardepartementet. Pengene går til det laget som kommer først i mål med sin førerløse bil innen tidsfristen på 10 timer. Men det er ikke bare å ta en Solberg, å kjøre bilen over målstreken. Bilen skal kjøre seg sjøl. All assistanse fra menneskehånd fører til diskvalifikasjon. Folkene som står bak bilene gir dem koordinatene, så må de bare trykke på startknappen og vinke farvel. Bilens datamaskin tar over. Det er ikke lov til å sende bilene kommandoer underveis. Robotbilløpe Grand Challenge, det første i sitt slag, går mellom Los Angeles og Las Vegas 13. mars. Utfordringen er å få sitt kjøretøy til å kjøre trygt på den ruglete landeveien i 482 kilometer. Den eksakte ruta blir gitt først rett før start. Den har vært forsøkt hemmeligholdt av arrangøren lenge, men ryktene svirrer. Det er i alle fall klart at starten går fra Barstow i California. Det er fortsatt ikke avslørt akkurat hvor bilene skal komme i mål i Las Vegas. - Flere planlagte ruter lekket ut eller de ble bare offentliggjort. Det er vanskelige løyper med mye opp og ned, sier Jim Nista, frivillig og talsmann for laget CyberRider til Space.com. Deres kjøretøy er laget av en gruppe robotentusiaster og den ser ut som et ganske stort insekt. Ruta går på veier med og uten dekke, i løyper og utenfor veien. Arrangøren skal legge inn hindringer i terrenget, søler, vann, stein, strømførende master, piggtrågjerder, andre kjøretøy, underganger og så videre. I tillegg kommer de naturlige hindringene som allerede ligger i terrenget. Rett etter soloppgang skal hvert lag ha posisjonert bilen sin ved start. Det er ingen pit-stopper i løpet. FORSVARET TRENGER HJELP. Reglene er strenge og detaljerte. Det må de være når teknonerder kommer opp med spørsmål om det er lov til å krasje med konkurrentene. Robotbilene får ikke lov til å ødelegge for andre, kun kontakt som oppsto som følge av uhell tillates. Robotene kan komme i kontakt med mennesker, selv om området rundt skal forsøkes renskes for både dem og bilene deres. Det blir i alle fall en gruppe med 20 biologer i veien. De skal sørge for at den truede ørkenskilpadda ikke lider overlast. Det er ingen restriksjoner på hvordan bilene kan se ut, størrelse eller form velger man sjøl, og også drivstoff. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) er arrangør. De er tidligere kjent for å ha utviklet mekaniske hummer for marinen og arbeid med genteknologi for å eliminere søvnbehovet. Løpet de har satt i gang høres mer enn eksentrisk ut for vanlige folk, men for Darpa er ikke ubemannede kjøretøy noe nytt. Organisasjonen har forsket på dette i mer enn et tiår. Pentagon vil at en tredjedel av deres stridsvogner og andre kjøretøyer de bruker i kamp skal fjernstyres innen 2015. Målet med konkurransen er å få fart i sakene, å samle ekspertisen til å utvikle ubemannede roboter som forsvaret virkelig kan bruke i felten. DU MÅ VENTE TIL NESTE ÅR. Påmeldingsfristen har gått ut, 86 meldte seg på, 25 lag har fått lov til å stille. Bak hver bil står et lag av ingeniører, studenter og forskere. - Eleven som skriver programmer mens mor hamrer på døra og forteller at det er middag, det er disse vi ser etter, sier Jose Negron halvseriøst til Wired. Han er oberst fra luftforsvaret og dessuten sjef for det snodige billøpet. Kvalifiseringsløpene starter 8. mars. Her skal lagene vise fram kapasiteten til kjøretøyene. De som kommer gjennom testene får bli med i selve løpet. FAVORITTENE. - Dette er antakelig en av de beste tingene jeg har gjort i hele mitt liv, sier Alex Gutierrez. Han jobber i Red Team som stiller med fartøyet Sandstorm i kokurransene. Laget ledes av professor William «Red» Whittaker fra Carnegie Mellon\'s Robotics Institute. De har bygget om en Humvee 86-modell fra et militært overskuddslager, og er favorittene i løpet mange tror er umulig å vinne. Robotkjøretøyet skal nå være i stand til å kjøre seg selv i 72 kilometer i timen. Og sjefen sjøl, Whittaker, tror laget har 40 prosent sjanse for å fullføre løpet. Laget har så langt brukt 382 000 dollar på fartøyet sitt. De har det travelt, det er bare noen få dager til kvalifisering. Til Pittsburgh Post Gazette forteller laget at de driver med feilsøking. Hvorfor kjører Sandstorm plutselig i søla og i gjerder? Til nå har Sandstorm kjørt seg selv i 190 kilometer. Den må klare mer. - Målet er å få den til å gå 400 kilometer nå, og forhåpentligvis mer enn en gang, sier en av laglederne, Phillip Koon. 3. februar ankom Sandstorm et testsenter i Nevada-ørkenen med milevis med løyper den kan øve i. Men så langt har den ikke klart mer enn 50 kilometer sammenhengende her. Sandstorm har et system som gjør det mulig for den å se gjennom støv og navigere både på veier og i steinete landskap. Laget har tro på at de kan finne veien til mål. HEMMELIGHETER I tillegg til arrangøren holder også de ulike lagene detaljene hemmelig. CyberRider-gruppa forteller at deres kjøretøy er laserstyrt og skal bruke et radarsystem for å se hindringer på veien. Med GPS har de kontroll over hvor bilen er helt ned til femten centimeter. - Vi må ha et slags kartprogramvare og mulighet til å regne ut posisjon, sier Nista. Kjøretøyene skal bruke Darpas veistasjoner langs ruta for å nå målstreken. Om en robot kommer ut av kurs er det Darpa som stopper den med fjernstyring. - Jeg er sikker på laget, og jeg tror vi har en like god sjanse som resten der ute, sier Chris Seide på 17. Han er prosjektleder for Palos Verdes Road Warriors. Laget består av elever, lærere og foreldre fra en videregående i California. Laget har fått en Honda Acura MDX utstyrt med et lasersystem som skal holde kjøretøyet unna hindringer. - Dette er et skikkelig robotprogram. Jeg tror ikke noen andre videregående i landet har det, sier han. STOPPER PÅ START. Det er ikke sikkert noen av bilene kommer til mål, i alle fall ikke innen tidsfristen. Ryktene svirrer om de ulike lagene, kommer de seg til kvalifisering? - Jeg blir overrasket om mer enn 20 dukker opp, sier Seth Cabe, lederen av Team LogHIC. Gruppa fra New York har bygget sin bil fra grunnen av, og tror de skal klare å komme seg gjennom kvalifiseringen. - Selve løpet er en helt annen ting. De fleste tror ingen vinner i år, sier Cabe, som ikke regner med at de kommer seg i mål. - Jeg blir skuffet om noen vinner, sier Richard Mason, som leder Golem Group fra California. De har automatisert sin Ford F-150 pickup. De ser på løpet som en mulighet for å få oppmerksomhet og tiltrekke seg rike sponsorer til neste års løp. Om ingen klarer utfordringen har Darpa varslet at de kommer til å arrangere løp hvert eneste år fram til 2007. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til: astrid.meland@dagbladet.no

VROOM!</B> Team TerraMax stiller med denne bilen. Mer finner du om den på deres <A HREF=http://www.oshkoshtruck.com/darpa>nettsider.</A>
<B>FAVORITTEN:</B> <a href=http://www.redteamracing.org>Read team</a> med bilen Sandstorm er blant de som har brukt mest tid og penger på robot-bilen. Lederen av laget tror at de har 40 prosent sjanse for å lykkes.
NOEN SATSER PÅ TOHJULING:</B> The Blue Team stiller med motorsykkelen Ghost Rider. Foto: <A HREF=http://www.roboticinfantry.com/>fra nettsida.</a>
<B>HAR TRUKKET SEG:</B> Team Overbot ble med nesten til start, men har nå trukket seg fra konkurransen for å jobbe mer med roboten. Neste år stiller de igjen. <br>Foto: <a href=http://www.overbot.com>Fra nettsida</A>.
<B>SKAL KJØRE 50 MIL PÅ 10 TIMER:</B> I Team CyberRider jobber programmerere sammen med ingeniører for å vinne premien på en million. Her er bilen på testtur i California. Snart venter de virkelige harde utfordringen i det førerløse løpet. <br>Foto: Fra <a href=http://www.cyberrider.org/news.asp>nettsidene.</a>
<B>HÅPER Å KOMME I MÅL:</B> Tegning av robot-bilen til laget Ensco. <BR>Fra: nettsidene til <A HREF=http://www.ensco.com/>Ensco</A>
LEGGER HINDRINGER I LØYPA:</B> Deltakerne skal få bilen til å kjøre nesten 50 mil. De har bare ti timer på seg, og de har ingen sjåfør. I veien er det både søler, stein og piggtrå. <BR>Foto: Med tillatelse fra <a href=http://www.darpa.mil/grandchallenge/>arrangøren</a>
STILLER:</B> <a href= <a href=http://cimar.mae.ufl.edu/grand_challenge/>Team Cimar</A> har sin Navigator klar.