KUNNSKAPSSVIKET: Vi trenger ikke bare mer kunnskap innenfor norsk skolehistorie, matematikk eller engelsk, skriver Håvard Tjora. Foto: Espen Røst / Dagbladet
KUNNSKAPSSVIKET: Vi trenger ikke bare mer kunnskap innenfor norsk skolehistorie, matematikk eller engelsk, skriver Håvard Tjora. Foto: Espen Røst / DagbladetVis mer

- Dette skulle jeg gjerne kunnet mer om i jobben som lærer

Kunnskapssviket handler ikke om matematikk, norsk og engelsk.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Hvordan forholder du deg til et barn med ADHD? Kanskje en ungdomsskoleelev, som stadig havner i konflikter fordi han eller hun ikke klarer å skjønne de sosiale spillereglene, som stadig må vandre, rive ned papirer, stikke av? Skal han få slippe unna når undervisningen blir for krevende, kanskje løpe en runde rundt flaggstanga, eller gjør man da barnet en bjørnetjeneste? Vil det aldri lære seg å holde ut når læringa blir tung og krevende, eller har det ikke så mye å si?

Hva gjør du med andreklassingen som ikke kan lese? Tenker du dysleksi, eller er det for tidlig å avgjøre i så ung alder? Og om PPT finner ut at barnet faktisk har dysleksi når det kommer til femte klasse, hva gjør du i så fall da? Hvilke metoder egner seg for lesetrening i full klasse for et barn som trolig misliker lesing voldsomt, og som prøver å skjule for de andre at han eller hun strever.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn