Du leser nå Dagbladet Pluss

Diesel og decibel på Jæren

Jordene rister når det arrangeres europamesterskap i verdens kraftigste motorsport.

||| BRYNE (Dagbladet.no):      - De der kaller vi hårfønere, sier Trond Nedrebø.

Den sugende lyden fra de enorme luftinntakene på helikoptermotorene fyller hele oppstillingsplassen. Motorene sitter på en spinkel ramme og er koblet til to massive hjul bak. En stol troner på toppen, godt beskyttet i et stålbur.

Det som var laget for å drive to store russiske transporthelikoptre brukes nå i verdens kraftigste motorsport.

Men variasjonen i de spesialdesignede traktorene er nesten like stor som motorkraften.

- MOTOREN VI BRUKER er fra en motortorpedobåt, bygget i 1939. V12. 42 liter slagvolum. Den var egentlig ganske moderne for sin tid, men vi har modifisert den og bygget mange av delene selv. Det er litt som lego, det som er kjekt er å mekke. Derfor har jeg ikke mye sansen for de støvsugerne der. Helikoptermotorer bare går og går og trenger nesten ikke noe vedlikehold, sier Trond skeptisk.