Diesel og decibel på Jæren

Jordene rister når det arrangeres europamesterskap i verdens kraftigste motorsport.

||| BRYNE (Dagbladet.no):      - De der kaller vi hårfønere, sier Trond Nedrebø.

Den sugende lyden fra de enorme luftinntakene på helikoptermotorene fyller hele oppstillingsplassen. Motorene sitter på en spinkel ramme og er koblet til to massive hjul bak. En stol troner på toppen, godt beskyttet i et stålbur.

Det som var laget for å drive to store russiske transporthelikoptre brukes nå i verdens kraftigste motorsport.

Men variasjonen i de spesialdesignede traktorene er nesten like stor som motorkraften.

- MOTOREN VI BRUKER er fra en motortorpedobåt, bygget i 1939. V12. 42 liter slagvolum. Den var egentlig ganske moderne for sin tid, men vi har modifisert den og bygget mange av delene selv. Det er litt som lego, det som er kjekt er å mekke. Derfor har jeg ikke mye sansen for de støvsugerne der. Helikoptermotorer bare går og går og trenger nesten ikke noe vedlikehold, sier Trond skeptisk.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn