Død Kennedy til Oslo

JFK stilles ut i åpen kiste på Astrup Fearnley.

RYNKER OG HÅR. Vi befinner oss i noe som fremstår som et likhus. I en åpen kiste ligger USAs president John F. Kennedy. Han har blå, stripete dress og er barføtt. Hver eneste lille rynke og fold er synlig på de nakne føttene med tåneglene stikkende opp. Han har rødt hår, røde øyebryn over de opphovnede øyelokkene. Det ser ut som han døde i går, at han nettopp har blitt stelt av en begravelsesbyra-ansatt.

Men hadde USAs president John F. Kennedy rødt hår?

- Ja, det visste ikke jeg heller! Det er nok fordi vi har sett flest svart-hvitt-bilder av ham, sier kurator Gunnar B. Kvaran ved siden av kisten der JFK ligger på lit de parade. Voksfiguren er ikke livaktig i sin stofftrukkede, bløte kiste. Det ser ut som det er Kennedy som ligger død.

«Now» heter kunstverket som i helgen vises fram for første gang i Norge på Astrup Fearnley museet i Oslo. Kunstneren er Maurizio Cattelan, og han er en av 10 kunstnere som hedres i utstillingen som har fått navnet «MO(NU)MENTS!».

- Verket kan tolkes som en kommentar til den politiske situasjonen i USA fjor, før valget. Dette er Jesus Kristus i form av JFK som var USAs store håp, sier Kvaran. De bare føttene gir assosiasjoner til en hellig person, en martyr, som for eksempel Jesus.

Italieneren Cattelan mener USA mangler en figur som Kennedy i dag, og laget JFK i voks i 2004. Kunstverket er innkjøpt av museet til den nye ustillingen. Tidligere har Cattelan laget både paven og Hitler i sin serie av personligheter fra verdenshistorien.

EN KOSTBAR SMØRJE. I første etasje, over Kennedy, inviterer museet til besiktigelse av helt ferske verker av kunstens største superstjerne Damien Hirst i helga.

Fem nye Hirst-verker er innkjøpt, mens en del er lånt inn fra Hirst eget studio. Hvor mye stiftelsen har måttet ut med for den ekstremt kostbare kunstneren vil de selvsagt ikke ut med.

Men de innrømmer at han er ekstremt dyr.

- Tidlig på 90-tallet gikk verkene hans for rundt 1 million kroner. Nå koster de mellom 10 og 20 millioner dollar, men vi vet ingenting om pris vi, vi spør ikke, sier kurator Kvaran, som påstår at alt han vet om dette har han fra avisene. Det kan man vanskelig tro ham på, men museet har ikke for vane å oppgi prisen på kunstverkene. Da Hirst ble innkjøpt for første gang av museet i 1996, vakte handelen oppsikt. Ikke bare var kunstverket «Mother and Child Devided» sagnomsust dyrt, det viste også en motorsagoppdelt ku og kalv på formalin. Verket kan du forsatt se, det inngår i den nye ustillingen med Hirst.

FLUEGRØT. Andre dyr på formalin er det ikke denne gangen, men verket «Leukaemia» vil nok vekke til live gamle, ekle følelser igjen. Denne gangen har Hirst samlet titusenvis av fluer som han har rørt sammen i en svart grøt og smurt tykt utover en stor plate. Først når man går nærme ser man at det vulkanlignende landskapet egentlig er innsekter.

- Det er en blanding av det vakre og det heslige, en slags grøt av insekter som er fernissert. Man blir lurt, først tett på ser man hva det er, sier kurator Hanne Beate Ueland.

Også dette verket har Norgespremiere, det er innkjøpt for en ukjent sum av museet, som er mer opptatt av å finne fram til enkeltpersoner i samtidskunsten enn å presentere hele kunsthistorien. Astrup Fearnley har satset spesielt på amerikansk samtidskunst de siste årene.

- Nesten alle verkene som stilles ut har vært kjøpt inn de siste ti årene, og nesten alle er mesterverk, sier Kvaran, som er stolt over de nye trekkplastrene til museet. Siden de oppdelte Hirst-kuene kom til museet har de vært det store trekkplasteret.

ET SAMLEOBJEKT. Hirst, som av mange kalles en genial markedsfører, er en av kunstnerne museet samler på.

- Hirst er en superstjerne som på en enestående måte har klart å gjøre kunsten sin omtalt og ettertraktet. Han vil engasjere og underholdte et bredt publikum, og er opptatt av at kunsten skal være vakkert fremstilt, sier kurator Grete Årbu. 

- Alle gode kunstnere er flinke på kommunikasjon. De gjør seg selv til en del av kunsten, og er veldig integrert i sin egen kunst, sier Kvaran, som er ferdig med 90-talldiskusjonen om Hirst som markedsfører. Den gangen hevdet flere av hans kritikere at han egentlig holdt oss for narr, og at det ikke var kunst han drev med, men selvprofilering. De fikk selvsagt vann på mølla da det stadig skjedde at Hirsts verker ble tatt for å være søppel, og kastet. 

VAREMERKE. Det er mye heslig i kunsten til Hirst. Det dreier seg om død, fødsel, de store eksistensielle spørsmålene. Hirst selv kaller seg en romantiker fordi han tar opp disse temaene.

Hirst har også lånt ut sin serie «The Last Supper» til Oslo-utstillingen, hvor de religiøse referansene dukker opp igjen.

«The Last Supper» er 13 grafiske blad, en for hver disippel og Jesus. Bladene designet etter farmasiens pillebokser, men navnene er byttet ut med ord som «fish and chips», «vindaloo» og «sausage». Og her har Hirst lagt inn sitt eget navn, som et varemerke. Og maten og tablettene kan også ses på som samfunnskritisk, mot mathysteri, pillemisbruk og slanking.

KRITIKK HAR HAN SELV BLITT VANT TIL. Dyrevernerne har vært sinte på Hirst, noe som første til at pressemeldingene som kom sammen med nye dyr på formalin understreket at dyrene hadde dødd av seg selv.

Visstnok skal både kua og kalven i «Mother and Child Devided» ha dødd naturlig, mens Hirst sier han gjerne kunne tenke seg å sage opp et levende menneske for å vise fram det vakre ved det..

Installasjonen «Adam and Eve Exposed» er nyinnkjøpt av museet for anledningen. Inne i et digert monter ligger to tildekte lik på obduksjonstraller, kun kjønnsorganene er synlige. Et fikenbladformet flik av likdukene er skåret ut over kjønnsorganene. Det er en kvinne og en mann og likene puster.

- Dette kunstverket går på strøm, forklarer Årbu, som forteller at en mekanisme får magen til de to «likene» til å bevege seg opp og ned.

I hele sommer kan publikum igjen se Damien Hirst leke med døden.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail:

RICHARD GOOBER:</B> Et kraftig mannebein kommer ut av en kvinnes vagina i dette verket som bare heter «Untitled» fra 1996.
FOTO AV GAMLE REKLAMER:</B> Det er Marlboro-mannen Richard Prince har tatt bilde av fra gamle magasiner.
NECROPOLIS:</B> Hirsts digre askebeger fra 1996 er også på plass.
TA EN TITT INN:</B> Kunstverket «The Drone\'s Gate» er laget av Bjørks kunstnerkjæreste Matthew Barney og det lukter bivoks. Når man titter inn de digre dørene åpenbarer et stort rom seg bak dem.
BAK PORTENE:</B> Og slik ser det ut i den lille glipa mellom dørene. Dette er en nøyaktig miniatyrmodell av mormonernes berømte tabernakel i Salt Lake City. Rommet er dekket av saltkrystaller.
TREKKPLASTERET:</B> Damien Hirsts oppdelte ku er med også i denne utstillingen.
CINDY SHERMAN: Foto uten tittel fra 2004 har aldri tidligere vært vist i Norge.
JEFF KOONS: «Bubbles» er et annet av museets trekkplaster. Den gullbelagte statuen av Michael Jackson og hans sjimpanse blir å se igjen, sammen med en helt nyinnkjøpt Jeff Koons-bil. Forden i stål er fylt med whisky. Koons har brukt en reklamekampanje fra produsenten Jim Beam som bakgrunn.
CHARLES RAY:</B> En gamlekjæreste står rett på murgulvet på Astrup Fearnley. Kunstneren har kalt verket «Aluminium Girl».
«NOW»: John F. Kennedy blir i helga å se på samtidskunstmuseet Astrup Fearnley i Oslo. Lurer du på mer omkring dette og de andre kunstverkene? <a href="http://www.db.no/magasinet/2005/05/20/432239.html">Spør museets kunsteksperter i nettmøte!</a>
<B>DYSTERT: Kennedy var den yngste presidenten USA har hatt og han var godt likt hjemme og ute, i en tid med mange store begivenheter. Kunstnerens vil med verket vise at USA i dag mangler en slik populær, internasjonal frontfigur.
ADAM OG EVA: De ser ut som døde, men under lakenet puster likene. Hirst står bak denne intallasjonen, som museet kjøpte inn i fjor.
LEUKAEMIA: Damien Hirsts verk fra 2003 er nyinnkjøpt og vises for første gang i Norge. Det består av tusenvis av fluer.
STOLTHET:</B> Andy Warhols «Big Electric Chair» ble laget i 1967.