Døden gjør udødelig

George Harrison topper hitlister med «My Sweet Lord». Han er ikke den første som går til topps etter sin død.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Ingenting selger mer plater enn en brå og overraskende død. Etter sin bortgang har artister som Buddy Holly, John Lennon, Jimi Hendrix, Otis Redding, Jim Reeves, Stevie Ray Vaughan, Sam Cooke, Bob Marley, Frank Zappa, Kurt Cobain og Elvis Presley etterlatt seg et ekko som aldri stilner. Den legendariske sangeren, låtskriveren og Beatles-gitaristen George Harrison går nå inn blant disse navnene. Han tapte kampen mot kreften 29. november i fjor, men musikken til «den stille beatle» lever videre. Denne uka gikk en nyutgivelse av «My Sweet Lord» fra trippelalbumet «All Things Must Pass» til topps på den britiske singellista. Da «My Sweet Lord» kom på markedet i 1971, ble George Harrison saksøkt for å ha plagiert The Chiffons hitlåt «She\'s So Fine» fra 1964. Harrison tapte søksmålet, men låta ble Harrisons mest kjente sang både i Europa og USA. Med «All Things Must Pass» ble George Harrison den første eks-beatle som på egne bein fikk et album helt til topps på salgslistene. Singelen ble gjenutgitt 14. januar for å markere musikklegendens død. I forkant var plateselskapet EMI usikre på om en nyutgivelse kunne oppfattes som kynisk og smakløs, men etter gjentatte oppfordringer og en en kampanje i avisa The Sun, kom nyinnspillingen av den nesten 31 år gamle hitlåta ut på markedet. Til stor interesse for platekjøpende briter. - Jeg kjøper alt jeg får tak i, sa Harrison-fan Alan Harrington til BBC da det ble kjent at musikeren toppet listene etter sin død. Han snakket trolig på vegne av tusener av fans. Det oppsto en brå etterspørselen etter albumet «All Things Must Pass» allerede da dødsfallet ble kjent, og britiske platebutikker fikk problemer med å dekke etterspørselen. Salget av The Beatles\' samleplate «1», som året før toppet Billboardlista, fikk fornyet salgskraft, men det var nyutgivelsen av singelen «My Sweet Lord» som skulle gå helt til topps på listene. - Vi er veldig glade for at nyutgivelsen av «My Sweet Lord» fortsetter å spre George Harrisons musikk og budskap til verden, sa en talsmann for plateseskapet til BBC da lista ble kjent. Ifølge EMI skal alle inntektene fra platesalget gå til den veldedige stiftelsen «Material World Charitable Foundation», som støtter veldedighetsprosjekt for barn og fattige. George Harrison opprettet selv stiftelsen i 1973. Harrisons comeback er andre gang på to uker at en singel fra en avdød artist topper britiske hitlister. Den 22-årige amerikanske r&b-sangerinnen Aaliyah Haugthton omkom i et flykrasj på Bahamas-øyene i august i fjor, men toppet i forrige uke singellista med «More Than A Woman». Aaliyah hadde nettopp gjort ferdig en ny musikkvideo da hun døde, og var spådd ei lysende musikalsk framtid. Den vakre jenta i starten av en karriere var brutalt revet bort. Malerier av ungjenta pryder i dag husvegger i amerikanske storbyer, og platesalget gikk rett til værs da tragedien ble kjent. Singelen «More Than a Woman» dyttet Puretones «Addicted to Bass» ned fra førsteplassen, men måtte selv vike da nyinnspillingen fra Harrison kom på banen. Ifølge plateprodusent Steve Levine er det en form for sorg som får platekjøperne til å hamstre alt fra avdøde artistene. Store minnekonserter og omfattende publisitet rekker ut til og fanger opp nye platekjøpere. I Australia ble alle platene til INXS revet bort bare dager etter at frontfiguren Michael Hutchence ble funnet hengt under mystiske omstendigheter på et hotellrom i 1997. - Det kommer naturlig noe ekstra salg etter en slik tragisk hendelse, uttalte Polygram-direktør Jørn Johnsen til Dagbladet i etterkant av Hutchences brå død. Det samme skjedde da Kurt Cobain plasserte pistolmunningen mot sitt eget hode i 1994. 27-årige Cobain rakk å lage tre album med bandet Nirvana på begynnelsen av nittitallet, og ble en ufrivillig anfører for grønsjbølgen. Etter sin død ble han et symbol for en musikkretning, og ikon for en generasjon unge amerikanere. En annen musiker som har solgt til nye høyder etter sin død er Jimi Hendrix. Gitarlegenden døde bare 28 år gammel i 1970, men etter at familien fikk tilbake rettighetene til alle Hendrix\' opptak har det kommet nye utgaver av gamle plater på rekke og rad. Samleplatene og nyinnspillingene holder platesalget varmt, og i løpet av de siste tre årene har Jimi Hendrix solgt flere plater enn han gjorde i løpet av hele sin karriere. I likhet med Hendrix fikk også Jim Morrison og Janis Joplin korte og dramatiske liv og endelikt. I takt med platesalget har mystikken rundt deres personer vokst etter deres død. De ga nytt liv til utsagnet om at legendene dør unge - og lever for alltid. Det samme kan sies om Keith Moon i The Who, The Doors\' vokalist Jim Morrison og Queens Freddie Mercury. Jazzverdenens Billie Holiday var bare 44 år da hun bukket under for alkohol og heroin i 1959. I likhet med rockeikonene er hun aldri blitt glemt, og fremdeles bidrar nyinnspillinger og samleplater til å holde både myten og platesalget levende. Etter en artists død tar det sjelden lang tid før plateselskapet lanserer samlealbum og nyinnspillinger av eldre låtmateriale. Ifølge produsent Levine har det voldsomme antallet slike utgivelser ført til at verdien har falt dramatisk. Frank Zappas familie holder legenden varm ved å stadig slippe nye samleplater og arkivopptak ut på markedet. For noen år siden gikk The Doors i studio og la musikk på Morrisons gamle diktopplesninger, og utga det som en del av en samleboks. Men kongen over alle døde stjerner er fremdeles Elvis Presley. Siden han døde på Graceland i 1977 er det solgt atskillig flere Elvis-plater enn det ble mens han levde. I norske platesamlinger finnes omtrent to millioner Elvis-plater, og med til sammen over en milliard solgte album etter sin død må han kunne sies å være udødeliggjort. solvi.glendrange@dagbladet.no

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer