Drepte sju YouTube-helter

Star Wars Kid, Chris Crocker og den nysende pandaen tatt av dage i South Park.

IFØLGE ANALYSESELSKAPET Bear Stearns kommer videonettstedet YouTube til å tjene 90 millioner dollar på annonsesalg i 2008. I norske kroner er det omkring 460 millioner.

Mye penger, selvfølgelig, men ikke en svimlende sum for verdens kanskje mest kjente nettsted.

Google betalte 11 milliarder kroner da de tok over YouTube i oktober 2006.

Videoannonse-gründeren Matt Sanchez fra selskapet VideoEgg mener de lave inntektene YouTube klarer å dra ut av suksessen sin viser at det er større sjanse for å tjene store penger på annonser i for eksempel flash-baserte nettspill enn på nettvideoer.

I januar sank antallet sette videoer på internett for første gang siden målingene startet, ifølge selskapet comScore.

I SISTE EPISODE AV den populære animasjonsserien South Park tar skaperne opp tematikken rundt populære nettvideoer og hvor vanskelig det er å tjene penger på dem.

Cartman og vennene hans har fått noen hundre tusen treff på en video de har lagt ut på nettet, og drar til banken for å høre hvordan de kan få tatt ut alle pengene de regner med at de må ha tjent på suksessen.

Iveren blir til skuffelse når de fire guttene blir plassert i køen sammen med en brokete forsamling nett-suksesser som også venter på å få hentet ut gevinsten.

Drepte sju YouTube-helter

Tron Guy, gutten som leker Star Wars, emo-ikonet Chris Crocker som ba media om å «Leave Britney alone». Den søte pandaen som nyser og den svenske babyen som holder på å le seg skakk. Alle er der.

Etter en heftig krangel om hvem som har fått flest visninger på videoene sine - og hvem som har tjent flest teoretiske dollar, blir det et blodbad.

Jordekornet med det dramatiske ansiktsuttrykket blir skutt av gutten som synger «Chocolate Rain» med komisk mørk stemme. Chris Crocker får et dødelig slag av mammaen til den nysende pandaungen.

Til slutt ligger sju av video-fenomenene døde på gulvet.

Du kan se episoden gratis og lovlig på nett, enten i sin helhet eller de to klippene der slagsmålet i banken spiller seg ut.


BAKTEPPET FOR EPISODEN
kan være at selskapet bak tv-kanalen som sender South Park, Comedy Central, har gått til søksmål mot YouTube fordi nettsiden angivelig tillater brukerne sine å legge ut video som er beskyttet av opphavsretten.

Viacom eier Comedy Central, og har saksøkt YouTube for en milliard dollar

I South Park-episoden dør altså alle nettvideo-fenomenene som har bidratt til å gjøre YouTube til en av verdens best besøkte nettsteder.

South Park-skaperne Trey Parker og Matt Stone er ikke redde for å lage kontroversielle episoder i serien sin.

De har tullet med Jesus, rasisme, bæsj, sex og scientologi-kirken.

I 2006 ble en episode tatt av plakaten på New Zealand fordi det romersk-katolske miljøet reagerte med avsky på at en statue av jomfru Maria blødde fra underlivet.

I BLODBADET I SISTE episodeble menneskene og dyrene bak noen av tidenes mest sette nettvideoer «tatt av dage».

Den lattermilde babyen er i skrivende stund blitt sett over 43 millioner ganger på YouTube.

Over 18 millioner har sett Chris Crocker hyle sin støtte til Britney Spears.

Og videoen med Gary Brolsma, som var 19 år gammel da han filmet seg selv dansende og mimende til sommerhiten «Dragostea Din Tei», har fått over 10 millioner visninger.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.