Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Duppeditter for kvinner

Teknologiprodusentene har ignorert og misforstått kvinner. Det skal de rette på nå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både produsentene og selgerne av hjemmeelektronikk og såkalte «gadgets» eller duppeditter er i ferd med å oppdage de kvinnelige forbrukerne, melder BBC fra den store årlige messa for elektronikk i Las Vegas. Og det er trolig på høy tid, for tall fra USA viser at det nå er omtrent like mange kvinner som menn som kjøper elektroniske gadgets som håndholdte pc-er. Mye av årsaken til den økte kjøpelysten er at dagens unge kjøpesterke kvinner er oppvokst med datamaskiner og personlig teknologi. - Det er en generasjonsgreie. Folk som er født på 70-tallet vokste opp med pc-er, spillmaskiner og liknende, forklarer Gene Kelsey i Panasonic overfor BBC. - Plutselig er det et helt nytt marked der ute. Men selskaper som i en mannsalder har markedsført tv-er og videomaskiner overfor menn vet ikke hvordan de skal takle dette. For kvinner er opptatt av andre sider ved teknologien enn menn er. Det bekrefter sjefredaktør i Henne, Ellen Arnstad (36), og redaktør Lill Kristin Syversen (26) i kvinnemagasinet Femme. Det er absolutt en økende interesse for teknologi og duppeditter også blant norske kvinner, særlig blant de yngre, mener Arnstad og Syversen. Arnstad forteller at denne interessen også kan sees i hennes eget blad, som dekker mye mer teknologitrender enn før. Begge er overbevist om at kvinner vektlegger helt andre ting ved de elektroniske dingsene enn hva menn tradisjonelt har gjort. - Designet og hva tingen kan gjøre for deg er det viktigste for kvinner. Kvinner vil vite hvordan - og ikke hvorfor. Teknologien kommer i andre rekke, sier Arnstad. - Menn er troende til å åpne en nyinnkjøpt radio for å se hva som er inni, mens kvinner vil vite hvilke kanaler man kan få inn og hva den kan gjøre for dem. Kvinner er mer praktiske, sier Syversen. Høyt opp på lista over hva kvinner er misfornøyd med når det gjelder elektroniske dingser, kommer dårlig service og arrogante selgere i butikkene. Vanskelige og diffuse tekniske uttrykk er en skikkelig turn-off for kvinner, enten dette står i en reklame eller kommer fra en selger. - Det finnes kvinnelige nerder også, men selgerne bør gå bort fra RAM- og ROM-praten, sier Syversen. Begge de kvinnelige redaktørene er enige om at bransjen domineres for mye av menn, i alt fra produktutviklingen til markedsføringen og salget i butikkene. Arnstad ser klare paralleller til bilbransjen, i elektronikkbransjens trege oppdagelse av de kvinnelige forbrukerne. - Nå er hele tankegangen endret i bilbransjen. Nå innser man at kvinnen er beslutningstaker og kjøper. Og både produksjonen og markedsføringen har blitt sterkt påvirket av dette. Bilprodusentene som har tatt konsekvensen av dette har lyktes godt de siste årene, som for eksempel Toyota, bemerker Arnstad. Enkelte produsenter har allerede prøvd å endre seg for å appellere sterkere til kvinner, men kanskje uten å nå helt fram. Bang & Olufsen opplyser overfor Dagbladet.no at de har satset mye på design og på praktisk og enkel betjening - to ting som kvinner legger stor vekt på. Nå prøver produsenten å også gjøre butikkene litt mer kvinnevennlige. - Vi satser på at butikkene skal være estetiske og appellere til kvinner. Vi har også et mål om å få flere kvinnelige selgere i butikkene, og gjerne også kvinnelige forhandlere. Foreløpig er det ingen B&O-forhandlere i Norge som er kvinner. Det er heller nesten ingen kvinner blant betjeningen, opplyser B&O Norge overfor Dagbladet.no. - Det er i det hele tatt veldig få kvinner innenfor brunevarehandelen i Norge. Arnstad og Syversen er begge midt i den målgruppa elektronikk-bransjen vil forsøke å selge seg til framover. De bruker allerede en del duppeditter, men de kunne brukt mer. - Jeg liker gadgets, men de må ha en praktisk funksjon. Jeg har selvsagt en mobiltelefon. Også har jeg en minidiscspiller og en Discman. Jeg hadde en lomme-pc av typen Palm, men den gikk i stykker. Den ville plutselig ikke slå seg på en dag, og etterpå har jeg ikke savnet den. Jeg foretrekker fortsatt Filofaxen. Jeg skulle for øvrig gjerne hatt dvd-spiller, surroundanlegg og en Bang & Olufsen-tv. Men her er det pengene som bremser, sier Syversen. Arnstad har en mobiltelefon, opplyser hun, og ler når hun må tenke litt for å komme på hvilket merke og hvilken type den er. Det ville aldri en mann gjort. - Det er en snerten liten Nokia. Typenummeret husker jeg ikke, men det er noe i 80-serien, ler Arnstad. Det er vesentlig for henne at mobilen har pen design og at den er praktisk og liten. - I tillegg har jeg en bærbar pc som jeg bruker, iblant koblet opp via mobilen, for å få lest mail og liknende på avsidesliggende steder, forteller Arnstad. Sjefredaktøren vurderer for tida om hun skal skaffe seg en lomme-pc/elektronisk planlegger. Men foreløpig er sekretæren prøvekanin. - Selv har jeg fortsatt en Time Manager. Jeg har litt angst for å gå bort fra denne for den er veldig praktisk. Men jeg får se hvordan det går med sekretæren.

<HLF>- DESIGN OG FUNKSJONALITET: </HLF>Kvinner vil at teknologien skal ha god design og være funksjonell, og er ikke opptatt av tekniske detaljer. Derfor kan Ellen Arnstad gjerne le litt når hun ikke husker hvilket modellnummer det er på Nokia-mobilen hun har. En mann ville neppe ledd.<br>Arkivfoto: SCANPIX
<HLF>TEKNOGENERASJON: </HLF>Dagens barn får nærmest teknologien inn med morsmelka. Men ifølge teknologiprodusentene er det også et markert skille i teknologiinteresse mellom de kvinnene som vokste opp på 70-tallet og de som er eldre enn dette.<BR>Foto: SCANPIX
<HLF>KVINNER PÅ VIPPEN: </HLF>I USA er det nå omtrent like mange kvinner som menn som kjøper duppeditter som lomme-pc-er, som denne Ipaq-en fra Compaq. Norske kvinner ser foreløpig ut til å holde en knapp på filofaxene sine, men mange er på vippen.<BR>Foto: SCANPIX
<HLF>POP: </HLF>Denne maskina, iMac fra Macintosh, har kapret mange kvinner siden den kom på markedet i 1998. Mye av appellen ligger i det spesielle designet. At monitoren og selve datamaskina er bygget inn i samme boksen gjør også at det blir mindre rot og ledninger.<BR>Foto: SCANPIX
<HLF>KVINNENES VALG: </HLF>Det er etter alt å dømme denne mobilen, Nokia 8810, eller oppfølgeren 8850, Arnstad har falt for, bortsett fra at hennes er gullfarget. Mange kvinner har falt for denne modellen, mye på grunn av dens design, størrelse og brukervennlighet.
<HLF>LIKESTILLING: </HLF>- Toyota har innsett at kvinner er beslutningstakere, mener Arnstad. Toyota har i hvert fall satset tungt på markedsføring overfor kvinner. I 1999 fikk Toyota og reklamebyrået New Deal endog det norske Likestillingssenterets pris for den beste reklamefilmen sett med likestillingsøyne. <br>Foto: SCANPIX
<HLF>- DET KOMMER EGG!: </HLF>Samsungs såkalte kvinnemobil, «Queen Phone SCH A320», skal blant annet ha en innebygget kalorikalkulator, som kan beregne kaloriinnholdet i maten du spiser. Mobilen skulle også få en funksjon for å beregne når neste eggløsning skjer, og varslingsfunksjon - slik at kvinner som prøver å bli gravide får en påminnelse om at nå bør de tilkalle partneren for en kosestund.<br>
Hele Norges coronakart