Dynamittsurfere og falske fotografer

Jungeltelegrafen i bredbåndshastighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

VIDEOKLIPPET OVER ER filmet med ustø hånd. Noen drar frem en dynamitt-kubbe, tenner på og kaster den fra en bro. Det er tid for dynamittsurfing.

Etterpå vises logoen til surfemerket Quiksilver.

På YouTube er klippet sett av hundretusener og diskusjonen om eksplosjonen er ekte går høyt. Det er den ikke.

Det dreier seg om såkalt viral markedsføring. For selv om videoen ser hjemmelaget ut er den produsert av det anerkjente byrået Saatchi & Saatchi og har sannsynligvis kostet flere hundretusen kroner.

- Dette er mer engasjerende enn den tradisjonelle reklamen. I utlandet tjener mange reklamebyråer allerede halvparten av inntektene sine på slike virale kampanjer. Andelen av markedsføringen som brukes på dette vil gå opp også i Norge, sier Ole Petter Nyhaug, fra trendanalysebyrået Univero Fishnet til Dagbladet.no. Han har jobbet som konsulent for globale selskaper som Coca-Cola, IKEA og Audi.

«Word of mouth» har alltid blitt brukt av markedsførere, men jungeltelegrafen kan være uforutsigbar. Med «word of web» har jungeltelegrafen fått bredbåndshastighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer