REDDER IKKE MILJØET: Frederic Hauge fra Bellona og Eirik Solheim ser kule ut i el-bilen Tesla. Men forskerne stiller store spørsmålstegn ved elbilen. Mange elbiler slipper i dag ut mer drivhusgass enn vanlige biler.  FOTO: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET
REDDER IKKE MILJØET: Frederic Hauge fra Bellona og Eirik Solheim ser kule ut i el-bilen Tesla. Men forskerne stiller store spørsmålstegn ved elbilen. Mange elbiler slipper i dag ut mer drivhusgass enn vanlige biler. FOTO: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADETVis mer

- Elbiler og resirkulering uten miljøeffekt

Kan til og med gi mer CO2-utslipp, sier forskerne.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

• Les også: Grønn Bil svarer: Elbilslakt uten hold

HVERT ÅR BRUKER den norske stat milliarder i subsidier på ulike grønne tiltak som skal få ned utslippet av klimagasser. Norske forbrukere hører på rådene fra politikerne og miljøvernorganisasjonene. Vi kjøper elbiler, fyller tankene med biobrensel og sorterer søppelet vårt.

Ingenting av dette er spesielt miljøvennlig. I mange tilfeller kan det også skade miljøet og føre til økt utslipp av CO2 og andre drivhusgasser.

Forskerne har visst dette lenge, embetsverket vet det, og politikerne blir orientert om forskningen. Likevel fortsetter satsningen på biobrensel og subsidieringen av elbiler.

Vi har sett på noen av de profilerte miljøtiltakene som ikke virker. 

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn