Elvis til ungdommen

Etter å ha signert en avtale med Disney håper plateselskapet at Elvis\' musikk skal nå ut til ungdommen. Ikke alle tror det er sannsynlig. Tror du Elvis kan danke ut dagens popstjerner?

Siden Elvis Presley døde i 1977 har han solgt plater som hakka møkk. Faktisk er det solgt atskillig flere enn det ble mens han levde. I norske platesamlinger finnes omtrent to millioner Elvis-plater, noe som er et heller sparsomt bidrag til det totale salget på langt over en milliard album. Jevnlige utgivelser av samleplater har holdt platekjøperne varme, og et godt regissert PR-maskineri har i 25 år introdusert Kongen til nye lytterskarer. Men til tross for anstrengelsene ser Elvis\' stjerne ut til å falme i USA. Platesalget skrumpet inn til 1,4 millioner solgte i 2001. Tallet høres formidabelt ut, men ikke når når det kommer til Elvis. Og med 15 prosent færre skuelystne må besøkshjemmet Graceland ifølge BBC gå til det skritt å sparke ansatte. Eldre platekunder har alltid latt seg lokke til de gamle slagerne til Elvis, men plateselskapet frykter at det yngre publikummet vender Kongen ryggen. Plateselskapet RCA Records håper imidlertid å ha funnet nye veier til gamle høyder. Ved å signere en avtale med Disney skal Elvis\' musikk nå ut til et ungt publikum. Når konsernets neste storfilm «Lilo og Stitch» slipper til på amerikanske lerreter i juni, blir Elvis å finne på coveret til filmmusikken. Ifølge avisa New York Post håper RCA at tegnefilmpublikummet i alderen 15 til 24 år skal oppdage Elvis via Disneys koloritter. Ifølge Elvis\' offisielle hjemmeside skal seks Elvis-innspillinger bli å høre filmen. De utvalgte låtene er «Hound Dog», «Devil in Disguise», «Burning Love», «I\'m Coming Home», «Stuck on You» og «Heartbreak Hotel». I beste Hollywood-stil blir også en rekke andre Elvis-produkter å finne i forbindelse med tegnefilmen. Blant disse er 50-tallsklær fra ingen ringere enn Lansky-brødrene. Dette er de samme brødrene som kledde opp Elvis da han var på vei opp på stjernestigen. Hamburgerkjeden McDonalds er trolig inkludert i avtalen, i likhet med en produsent av videospill. Og selvfølgelig ingen lansering uten relansering. Ei ny samleplate med de største Elvis-hitsene fra Elvis er allerede på trappene, melder BBC. I motsetning til plateselskapet er ikke markedsføringsekspertene sikre på at Elvis og Disney blir en fruktbar kombinasjon. Richard Leoar, visepresident i et markedsføringsfirma rettet mot ungdom, er blant dem som tviler på et Elvis-comeback 25 år etter hans død. - Veldig få unge er interessert i artister fra fortida, sier han til BBC. - Og enda færre setter pris på kitsch- og campfaktoren. Jeg ser ikke noe potensiale for Elvis hos Y-generasjonen. Donnie Deutsch, som leder reklamebyrået Deutsch Incorporated, mener folk i dag ser tilbake på enklere tider, og ser Elvis som et symbol for dette. - Elvis er et symbol på popkulturen i det tjuende århundre, slår reklamesjefen fast. Da gjenstår det bare å se om Elvis kan konkurrere med Britney Spears og Robbie Williams når det gjelder ungdommens platepenger. Hva tror du?Kan Elvis danke ut dagens popstjerner? solvi.glendrange@dagbladet.no

<HLF>Pop blant damene:</HLF> Elvis har beholdt sin utstråling, også etter sin død. Her en diger plakat dekket med kyssemerker på Elvis-A-Rama-museet i Las Vegas. Foto: Scanpix/AP
<HLF>På scenen:</HLF> Rockekongen under sin berømte Hawaii-konsert i 1973. Foto: Scanpix
<HLF>I Tyskland:</HLF> En storskjerm viser Elvis Presley mens bandet hans spiller i gang turneen «Elvis - The Concert» i Alsterdorfer sportshall i Hamburg i 1999.
<HLF>I yngre dager:</HLF> En purung Elvis fotografert i 1956. Bildet ble brukt som omslag på hans første RCA-utgivelse. Foto: Scanpix/AP