Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

En seier for Swoosh

Hvem: Carolyn Davidson (1943 - )Yrke: Grafisk designerKjent for: Nike-logoen «Swoosh»

- JEG LIKER DEN IKKE. Men jeg vil lære meg å like den, sa Nike-gründer Philip H. Knight da han så Nike-logoen første gang. Året var 1971 og Nikes opphavsmann hadde engasjert den 28-årige grafiske designeren Carolyn Davidson til å tegne symbolet som skulle prege et av tidenes sterkeste merkevarekonsepter. Davidson var student ved Portland State University og holdt på med en utsmykking i universitetets aula da Knight oppdaget henne. Knight underviste ved universitetet og ved siden av importerte han sportssko fra Japan gjennom firmaet Blue Ribbon Sports Inc. Han hadde så vidt begynt å designe egne sko også, og ville lage et eget firma for disse skoene. Det nye skomerket har allerede fått navnet Nike - etter at en av de ansatte drømte det opp. FØRST LAGDE CAROLYN Davidson litt annonsemateriell og brosjyrer for Knights firma. Han var så fornøyd at han ba henne designe en skologo, fordi han ønsket mer kreativ kontroll over produktene sine. Hun fikk frie tøyler, men Knight foreslo at «bevegelse» burde være et nøkkelord. Av alle ord burde vel Swoosh initiere nettopp bevegelsen. - De ønsket seg Adidas-stripene, har Davidson sagt. Så hun forsøkte seg først med temaer over ei rett linje. Linja ble laget tjukkere og med et utsnitt av en sirkel i enden, noe som fikk Knights ansatte til å hånflire over «hullet». Hun jobbet mer med streken; la den skrått og lot den ende i en feit krok som gikk opp i en tupp til venstre - og voilá; Swooshen var skapt. Nike\'en ble plassert i «lomma» nede i fordypningen. Den enkle figuren er nærmest eterisk og likner en vinge opp ned. Den er fullt forenlig med merkenavnet, hentet fra den bevingede seiersgudinnen Nike i gresk mytologi. Knight tok som sagt ikke bølgen. Men en deadline på skoesker som ventet på ferske trykk i Mexico tvang han til å gjøre et valg. Davidson innkasserte 35 dollar for jobben. VÅREN 1972 BLE SKOENE med de første Swoosh-logoene introdusert. I 1978 ble hele selskapet døpt om til Nike Inc. I dag har Nike 23 000 ansatte og en årsomsetning på 10 milliarder kroner. Carolyn Davidson fortsatte enda en stund i jobben for Nike, til hennes enkvinnedrevne designfirma ble for lite, og samarbeidet avsluttet. SWOOSHENS SKAPER ble borte i glemselen, inntil en septemberdag i 1983. Da arrangerte Phil Knight en gjenforeningslunsj med gamle kolleger. Davidson ble tatt imot med en diamantbesatt Swoosh-ring av gull, og gikk derfra med en konvolutt med et ukjent antall Nike-aksjer i lomma. Hun lever fortsatt i Portland med sin familie, og har pensjonert seg etter 29 år i bransjen. - Jeg har fått betalt for jobben jeg gjorde for Phil den gangen, sier hun i dag. Og kritiske Knight går rundt med Swooshen tatovert på ankelen. Han har vel lært seg å like den nå.

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media