Endelig en kul, superrask el-bil

Tesla tar 0-100 på fire sekunder.

EL-BILER har ikke helt klart å konkurrere med biler som kjører på fossilt brennstoff.

Nå er det kommet en liten råtass som kanskje flere enn miljøfreakene til å heve øyenbrynene.

Vi snakker om en liten toseter med navn etter den legendariske oppfinneren Nicola Tesla, mannen som har fått æren for å ha oppfunnet hele det 20. århundret.

- Tesla lager leketøy for de rike, bilen kjører fort og relativt langt. Det er veldig spennende å se at det utvikles slike biler. Raske biler har gjerne vært forbundet med store utslipp, nå går det an å kjøre rask og fin bil uten å lage mye lyd og uten å slippe ut eksos, sier Knut Wågsås, leder i Norstart - norsk elbilforening, til Dagbladet.no.

NÅR DU TRÅKKER GASSEN NED på en Tesla får du merke effekten fra kraftige Lithium-ionbatterier. Det hele skal ifølge nyhetsbyrået AP fortone seg som en rakett som tar av. Altså en stille variant av en rakett.

- Kall det gjerne en turbin-lyd. Den trekker seg som når du tar av i et fly, sier Jeremy Snyder fra Tesla-fabrikken til AP.

De mener selv at de beveger seg inn i Porsche- og Ferrari-segmentet med sin lille Roadster til 109.000 dollar, noe over en halv million kroner med dagens dollarkurs. Men man kan spare mye på å kjøre elbil:

- Norge har verdens beste rammebetingelse for elbil, det er ikke moms, ikke importavgift og i tillegg vil bilen yte godt av fordelene alle elbiler har i Norge, gratis parkering, fritak fra bompenger og ingen årsavgift. Tesla faller inn under disse ordningene, og den er hjertelig velkommen hit, sier Wågsås.

DEN ER DEFINITIVT KUL, langt kulere enn noe elbil du har sett på veien før.

Tesla Motors holder til i byen San Carlos i Silicon Valley i California, og har åpnet egen butikk i Los Angeles.

Firmaet har hentet kapital fra blant annet Google-gründerne Larry Page og Sergey Brin, som har investert over 200 millioner kroner i prosjektet.

Bilen skal klare 0-100 på fire sekunder, har en toppfart på 200 kilometer i timen og en rekkevidde på 360 kilometer før du må lade batteriene igjen. Etter tre og en halv time skal batteriene være fulladet.

Selve bilen er laget av karbon-fiber, men lithium-batteriene veier over 500 kilo, så totalvekta blir på over 1200 kilo.

DET ER KANSKJE LITT LITE om du skal kjøre en tur til Trondheim. Tre og en halv times stopp på Oppdal kan bli i lengste laget. Men om du pendler fra Fredrikstad til Oslo, er det perfekt. Du kan kjøre fram og tilbake og la bilen være ferdigladet til neste morgen.

- Norsk elbilforening jobber nå med å få til en bedre infrastruktur for lading slik at enda flere kan ha gleden av å kjøre elbil, enten en Tesla eller en mindre elbil. Disse bilene må fra strøm et sted fra. Hvem vil vel selge biler uten bensinstasjoner, spør Wangsås.

ETTER 160 000 KILOMETER må du skifte batteriene.

Ifølge fabrikken selv har Californias guvernør Arnold Schwartzenegger og skuespiller George Clooney allerede bestilt seg en elbil hver.

Men de må kanskje vente litt om de ikke satte seg på ventelista veldig tidlig.

- Det er rundt femten måneders ventetid, opplyser salgssjef Doreen Allen til AP. Hun forklarer det hele med at fabrikken ble overrumplet av responsen.

- Dette er biler som er begrenset i produksjon, den gemene nordmann kommer nok ikke til å kjøre rundt i den, sier Knut Wågsås.

Det skal bygges 600 2008-modeller og 1500 2009-modeller.

Fabrikken planlegger også en billigere familiebil.

- Vi jobber med en fem-seters sedan som vil bli romsligere enn roadsteren som skal være klar i 2010, sier Snyder til nyhetsbyrået AP.

Så, vil du også ha en elbil?

<B>RASK OG LYDLØS:</B> Nå går det an å kjøre fort med elbil, og nesten helt stille i tillegg.
SPORTS-ELBIL:</B> Det er allerede lang ventetid på den nye el-bilen Tesla, som produseres i Los Angeles.
MILJØBEVISST: Du skal være veldig glad i å markere ditt miljøstandpunkt for å velge en liten elbil som privatbil...
<B>FLAGGSKIPBUTIKKEN ÅPNET:</B> 1. mai feiret produsenten åpningen av sin første Flag Ship Store i LA.