Et blinkskudd

Fotografen Richard Avedon fikk ta bilder av de rike, vakre og berømte. Men det var ikke skjønnhet som opptok ham.

DEN AMERIKANSKE EKSTREMFEMINISTEN Valerie Solanas ble kjent for sitater som «menn er vandrende aborter.» I den særegne feministiske teksten S.C.U.M. Manifesto (1967) skrev hun blant annet at alle menn burde drepes.

3. juni 1968 ble hun verdenskjent. Da skjøt hun kunstneren Andy Warhol i magen i lobbyen til studioet hans. Med det fikk hun et større publikum for sine forstyrrede handlinger enn for sine tanker og tekster.

DET VAR DEN AMERIKANSKE fotografen Richard Avedon som fikk lov til å ta bilde av den fragile kunstnerens sønderskutte mage året etter. Andy Warhol ble alvorlig skadd av pistolskuddene, og kom seg aldri etterpå.

Dette fotografiet henger nå på det danske museet Louisiana. Den retrospektive utstillingen som går fram til 13. januar neste år, viser 250 fotografier tatt av mannen som bygget seg en karriere som motefotograf, men som senere ble en av verdens mest anerkjente portrettfotografer og kunstnere.

DE MANGE MOTEFOTOGRAFIENE han tok for Harper\'s Bazaar, Life og Vogue er blikkfang i utstillingen. Det verdenskjente fotografiet av modellen Dovima omgitt av to elefanter er ett av bildene som utmerker seg. Det var en særegen måte å vise fram en aftenkjole fra Dior på. 

Avedons vakre motefotografier er ikke regnet som de mest interessante av hans mange arbeider. Når Lousianas kurator velger å gi dem en såpass stor plass i starten av utstillingen, er det antakelig fordi han var så sentral i omskapingen av denne sjangeren på 40- og 50-tallet. 

Avedon brakte bevegelse inn i fotografiene av kvinner med klær. De uttrykksløse ansiktene sprakk opp i smil og latter, kvinnene viste følelser. Det så stadig ut som modellene var på vei et sted i bildene hans. De ble fanget i flukten med luksusklær på.

Avedon var også med på å skape en av verdenshistoriens første supermodeller, nemlig Veruscha. Du kan se henne fotografert i tosprang inntullet i en dyr kreasjon. Bildet av henne med en aftenkjole fra Cardin ble tatt i 1967.

FOTOGRAFEN SELV:
Bildet er tatt i Provo, Utah, 20. august, 1980. Foto: Richard Avedon © 2007 The Richard Avedon Foundation
FOTOGRAFEN SELV: Bildet er tatt i Provo, Utah, 20. august, 1980. Foto: Richard Avedon © 2007 The Richard Avedon Foundation Vis mer

Høye modeller var ikke på moten da hun inntok Paris, men etter å ha blitt kjent med Eileen Ford og skiftet til et mystisk, russisk navn, ble den adelige kvinnen kjendis. Det hjalp kanskje at hun stilte opp i bare kroppsmaling. Karrieren nådde en topp på midten av 60-tallet, da hun tjente så mye som 10 000 dollar om dagen.

SÅ VÅKNET HAN OPP POLITISK. Avedon begynte å bli opptatt av tema som ikke i utgangspunktet var kommersielt innbringende utover 60-tallet. Han tok gruppeportrett av The Chicago Seven, de sju aktivistene som ble stilt for retten og straffet i 1969 for å ha igangsatt studentprotester mot krigen i Vietnam. Han tok bilde av The Mission Council - USAs høyeste militære kommando i Vietnam - og av borgerrettskampene i sørstatene i 1963.

Charlie Chaplins portrett fikk han ta kvelden før den regimekritiske skuespilleren i all hemmelighet dro fra USA som følge av all kritikken han fikk under McChartyismen.

Hans mest kjente prosjekt ble «In the American West.» 125 mennesker fra denne delen av USA ble portrettert over seks år. Arbeidet gjorde han for et museum i Texas, men utfallet ble ikke slik mange hadde forestilt seg.

Avedon fattet interesse for arbeidsfolk, hjemløse og tenåringer. Portrettene han tok vitner om harde kår for menneskene. De ga et dystert innblikk i forholdene for amerikanske arbeidere og arbeidsledige.

DET VAR IKKE DET PENE og ungdommeligheten Avedon var på utkikk etter, selv om han tok svært mange bilder av unge kvinner i motekreasjoner. Avedon sa tvert om at han sjelden så noe vakkert i et ungt ansikt.

Men hendene til Karen Blixen, som han fotograferte, fant han interessante. Hun sa siden at hun syntes bildene hans var ondskapsfulle. Blixen tok imot Avedon på et hotell i København i 1958. På fotografiet ser hun anorektisk ut. Hun minner om et menneske som nyss er vekket til live, omgitt av sin enorme, svarte pels. 

Slik var det ofte, portrettene hans var ikke alltid like flatterende for de rike og berømte.

Da han skulle fotografere Wallis, hertuginnen av Windsor og hennes ektemann Edward, så han et smilende, eldre par som han senere fortalte han mente alltid levde i en rolle. De poserte likt hele tiden, og viste på den måten hvor overflatiske de var.

Men da han fortalte paret om en hund som hadde dødd tidligere den dagen, fikk han en følelsesmessig reaksjon som han tok bilde av. Det viste seg at de to var svært glad i dyr.

Slik ble Avedon kjent for sine portretter. Han klarte å vise fram noe personlig ved de kjente figurene. Han fikk de han fotograferte til å slappe av, og fotografiene ble deretter.

- Noen ganger tror jeg at bildene mine egentlig handler om meg selv. Det som opptar meg … er menneskenes vanskelige livsbetingelser, men kanskje er de vanskelige betingelsene ganske enkelt mine egne, uttalte Avedon en gang om sitt eget arbied.


TILBAKE TIL DEN KVESTEDE ANDY WARHOL. 
Han overlevde bare så vidt skuddene han fikk i overkroppen. Han kom seg aldri helt etter skadene, ikke minst ble han sterket merket psykisk.

Valerie Solanas hadde avfyrt tre skudd med pistol. Deretter skjøt hun på en kunstkritiker og forsøkte seg på Warhols manager, før pistolen sluttet å virke. Hun tok heisen vekk, og meldte seg selv for politiet den kvelden. Hun fikk tre års fengsel etter å ha erklært seg skyldig. Warhol nektet å vitne mot henne.

Bakgrunnen for skuddene var antakelig at Solanas hadde forsøkt å få Warhol til å produsere stykket sitt, «Up your ass», i 1967. Han sa nei fordi det var for grovt. Han ga henne likevel en rolle i filmen «I, A Man», kanskje fordi hun maste om å få betaling for manuskriptet, som hun ikke fikk tilbake og som han antakelig bare hadde rotet bort.

Selv forklarte hun i politiavhør at Warhol hadde for stor makt over henne og planla å stjele arbeidene hennes.

WARHOL MÅTTE bruke korsett resten av livet. Han blødde stadig fra sårene. Og han var redd for Solanas resten av livet, med god grunn. Da hun slapp ut av fengsel fortsatte hun å plage ham med telefonoppringinger. Hun ble arrestert på nytt.

Selv ville ikke Andy Warhol snakke om hendelsen. Vennene hans utrykte avsky for Solanas, som av andre ble hedret som en viktig feminist og en martyr. Hun døde av lungebetennelse og emfysem i 1988, bare 52 år gammel. Hun hadde vært inn og ut av psykiatrisk behandling de siste årene av livet.

Andy Warhol forble ekstremt sårbar resten av livet. Han døde året før Valerie Solanas, etter en rutinemessig operasjon fikk han et plutselig hjerteinfarkt.

Richard Avedon overlevde dem begge. Han døde i 2004 på et oppdrag for The New Yorker. Han ble 81 år gammel.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

TINA TURNER:</B> Avedon fikk fotografere mange berømte personer. Dette er fra 1971.
ET AV HANS SISTE PORTRETTER:</B> Musikeren Björk i New York 2. juni 2004. Fotograf Richard Avedon. Courtesey The Richard Avedon Foundation
DEN FØRSTE SUPERMODELLEN:</B> Veruschka i kjole fra Kimberly i New York i januar 1967. Photographer Richard Avedon. Courtesey
IKKE BARE KLÆR:</B> Dovima omgitt av elefanter. Det hun egentlig viser fram på bildet er en aftenkjole av Dior. Bildet er tatt i Paris i august 1955.
NATTA FØR HAN DRO FRA USA:</B> Charles Chaplin, i New York, 13. september 1952.
BEVEGELSE:</B> Avedon revolusjonerte måten å ta bilder av klesmodeller på. Her er Jean Shrimpton i aftenkjole av Cardin i Paris i januar 1970.
BLE SKUTT I MAGEN:</B> Kunstneren Andy Warhol, New York, 20. august 1969.
TWIGGY:</B> Avedon tok dette fotografiet i januar 1968.