MERKEVAREBYGGING: - Facebook viser det tydelig. Vi legger ut det som passer med rollen vi ønsker å framstå med. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
MERKEVAREBYGGING: - Facebook viser det tydelig. Vi legger ut det som passer med rollen vi ønsker å framstå med. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Facebook er personlig merkevarebygging på høyt plan

Det har sine begrensninger å tro at du kjenner deg selv, og andre, veldig godt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Vi mennesker er en god sammensetning av tanker, følelser, væremåter og behov. Vi springer fra oppofrende til egoistiske, blide til sure eller positive til negative i løpet av sekunder. I dette mylderet av væremåter, er det ikke så rart at vi forsøker å forklare for oss selv og omverdenen hvem vi er.

Forventningene våre til andre påvirker hvordan vi reagerer på handlingene deres. Har du en god venn, blir du neppe overrasket hvis han eller hun tilbyr seg å hjelpe deg når du trenger det. Er det en urokråke i ditt nabolag, vil du legge merke til alle gangene han lager bøll, men neppe registrere alle de timene i døgnet han ikke gjør noe galt.

Vi forenkler menneskers væremåte ved å sette dem i båser. Og i stor grad forenkler vi vår egen væremåte og våre egne forventninger til oss selv på samme måte.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn