Fant 141 år gammel u-båt

Sigarformet, 12 meter lang.

EN AV VERDENS FØRSTE. De lokale fiskerne trodde ubåten var fra andre verdenskrig. Andre sa det måtte dreie seg om vrakgods fra et skip.

Men det var en ubåt, en av verdens første. «Explorer» ble funnet på tre meters dyp utenfor Panamas kyst. Det var briten John Blashford-Snell (67) og hans organisasjon Scientific Exploration Society som sto bak.

Blashford-Snell fikk høre rykter om vraket for første gang for 20 år siden, men han var ikke så interessert, fordi det ble sagt at det var vraket av en japansk miniubåt som lå her.

Så kom det tegn på at det kunne være noe annet. Han dro til Panama og fant vraket i lavvannet utenfor øya Isla San Telmo som ligger i  øygruppa Perleøyene. Oberst Blashford-Snell skjønte straks at det dreide seg om noe helt spesielt.

Et maritimt museum i Canada satte i gang pengeinnsamling for å få til nærmere undersøkelser. Og nå er det klart. Ubåten stammer fra den amerikanske borgerkrigen. «Explorer» ble bygget i støpjern i 1864 av den visjonære tyske arkitekten Julius Kröhl.

Ubåtkjenner og kommandørkaptein ved Forsvarets logistikkorganisasjon Hans-Christian Kjelstrup er ikke overrasket. Han forteller at det var nettopp under Den amerikanske borgerkrigen de aller første ubåtene ble tatt i bruk, selv om det ikke alltid var like vellykket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ubåten USS Hunley ble også bygget i 1865 og ble brukt av sørstatene. Den kunne dykke og hadde en såkalt stangtorpedo, en lang stang som sto fast i båten med sprenglegeme i andre enden, sier Kjelstrup til Dagbladet.no.

Ubåten skal ha klart å senke et skip.

- Problemet var at den senket seg selv i samme prosessen, mannskapet overlevde ikke angrepet, de fikk antakelig en lekkasje i båten.

I ubåtens barndom hadde man mange uheldige forsøk. Flere besetninger på Hunley ble trent opp, men ubåten sank og mannskapet druknet. Båten ble slepet opp igjen og man forsøkte på nytt. Først under Den første verdenskrig fikk ubåtene stor betydning.

TYSKEREN KRÖHL hadde flyttet til USA før borgerkrigen (1861 - 1865). Han tilbød å selge «Explorer» til Nordstatene. Der var man imidlertid ikke så interessert, og båten endte i Panama der Kröhl og en partner brukte den til perlefiske.

Båten var nemlig slik bygget at man kunne forlate ubåten i nedsenket tilstand. Med trykkluft kunne mannskapet svømme ut av båten og samle perler på havbunnen.

Ekspertene har så langt trodd at et slikt slusesystem først ble oppfunnet på 1900-tallet. Nå må de revurdere sine oppfatninger.

KAPTEIN NEMO. John Blashford-Snell tenkte straks på Jules Vernes verdensberømte roman «En verdensomseiling under havet». Kaptein Nemo hadde ubåten Nautilus med akkurat det samme systemet som på den nyoppdagede ubåten.

- Å gå inn i ubåten med dens merkelige, viktorianske ingeniørkunst minnet meg om Nautilis i filmen «2000 Leagues Under The Sea». Jeg ville ikke hva vært overrasket om kaptein Nemo hadde kontrollen i kommandotårnet, sier ingeniør Roger Cooper i en pressemelding.

Og Blashford-Snell er nå overbevist om at Verne må ha lest om «Explorer» og dens system. De tror han brukte båten som inspirasjon da han skrev om kaptein Nemos fantastiske oppdagelser under havet.

Romanen til Vernes kom ut i 1869, fem år etter at «Explorer» var ferdigbygget. Også Nemo brukte ubåten sin til å samle inn gjenstander fra havbunnen.

LUNGENE KAN SPRENGES. Det avanserte slusesystemet i «Explorer» tok imidlertid ikke høyde for at ubåtmannskapets helse.

Mannskapet dekomprimerte ikke etter dykkene på dypet. Det kan være svært farlig, til og med dødelig.

- De hadde nok ikke hørt om dykkesyke på den tida, forklarer Øystein Jensen, han er orlogskaptein og Leder for ubåtsjefskurset ved Ubåtsenteret i Bergen.

Han forklarer at lungene til mannskapet om bord på «Explorer» kan ha blitt sprengt.

- Om man puster inn høytrykksluft under vann fylles lungene med denne lufta. Når man kommer opp på overflaten er trykket mye mindre. Lufta i lungene utvider seg og lungene kan sprenges.

I tillegg finnes det nok et faremoment knyttet til neddykking og pusting, det er det ekspertene kaller dykkesyke:

- Dette kaller vi trykkfallsyke. Når du puster inn får du oksygen i blodet som tas opp i lungene og løses opp i blodet. Når du puster inn høytrykksluft på dypet tar blodet opp denne lufta med et mye høyere trykk.

Han sammenligner det å komme på overflaten med å åpne en flaske brus. I flasken er det høyere trykk som holder gassen i brusen på plass. Når trykket fjernes (korken tas av), skjer det samme som når man går opp til overflaten som dykker med lavere trykk. Boblene inne i årene kan sette seg fast i årene, man kan få hjerneblødning og hjerteinfarkt fordi årene sprekker eller tettes.

KANSKJE VAR DET DYKKESYKE. Hva som skjedde med «Explorer» er ikke klart. Ifølge John Blashford-Snell ble båten forlatt etter at alle de åtte i mannskapet og Krohl døde under mystiske omstendigheter, det kaltes «feber.» Det er ikke usannsynlig at det var dykkesyke de døde av.

- Jeg vil vel kanskje tro at drukning eller trykkfallssyke kan være sannsynlig. Når man sluser ut folk fyller man slusene med vann og drenerer det inn i båten. Da øker trykket i båten. I dag pumper vi eller presser vannet ut igjen med høytrykksluft og er svært oppmerksomme på trykket inne i båten hele tiden.

Nå håper Vancouver Maritime Museum, som donerte penger til de første undersøkelsene, at vraket kan heves. Om de får samlet inn nok penger er planen å frakte båten til USA hvor den skal restaureres.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

<B>ELDGAMMEL UBÅT: «Explorer» ble funnet utenfor Panama og er 141 år gammel.