Filmen som forsvinner

Agfa slutter å lage film. Jon Bing gir filmrullen mindre enn 20 år.

DET ER DET SMÅ MINNEKORTENE som har tatt filmrullens plass. Nordmenn tar digitalbilder og færre kjøper den gammeldagse filmrullen. Salget av digitalkameraer er tredoblet. Belgiske Agfa har derfor bestemt seg for å kutte ut film. I går meldte firmaet at de selger sin divisjon for forbrukerfotografi for 175.5 millioner euro. Denne divisjonen har foruten film laget fotopapir, blekk og kjemikalier som trengs for å lage bilder og dessuten fotolaboratorium. FORVINNER HELT. - Det var lurt, sier Jon Bing til Magasinet på nett. Han tror den analoge filmen forsvinner helt fra markedet i løpet av kort tid. - Utviklingen her går veldig fort nå, jeg har ikke fingertuppfølelsen inne, men jeg tror det tar mindre enn 20 år før filmen er borte. - Det selges omkring sju millioner analoge filmer i Norge i år, sier servicesjef Svein Aaserud i Agfa Skandinavia. Han tror filmen overlever i mange år framover, og understreker at det fortsatt blir Agfafilm å få kjøpt. - Analog film kommer til å vare lenge, i mange, mange år framover. Fortsatt selges det analoge kamera, og det finnes mange av dem rundt i det tusen hjem. EN ELDGAMMEL KUNST. Prinsippet fotografi bygger på, er enkelt. Allerede på 300-tallet f.Kr. beskrev Aristoteles virkningen av å la dagslys slippe gjennom et lite hull i en vegg i et ellers mørklagt rom. På 1800-tallet eksperimenterte man med å feste lyset på papir. Datidens fotograf måtte nærmest være kjemiker, ha god tid og måtte bære med seg alt som trengtes til den omstendelige prosessen. Han trengte mørkeromstelt og dusinvis av flasker og plater. Kameraer med en vekt på over 10 kilo var ikke uvanlig. 1888 lanserte George Eastman sitt Kodak-kamera under mottoet: Trykk på knappen – vi ordner resten. Det revolusjonerende ved dette kameraet var at det kunne lades med en nyvinning: rullefilmen, ikke tungvinte glassplater. Etter at siste bilde på filmen var tatt, kunne kameraet sendes tilbake til fabrikken, som fremkalte filmen og sendte apparatet tilbake til eieren sammen med kopiene, og med ny film innsatt. Snart begynte alle som hadde råd til det å ta egne bilder. Og Agfa kom til som en viktig filmrullprodusent. EN FOTOKJEMPE. Agfa produserte nesten 10 prosent av alle filmene som ble solgt i verden i fjor, og er et av de eldste firmaene i fotobransjen. Salget av film har sunket med 13 prosent siden toppåret 2001. - Det var et vanskelig valg. Vi fjerner oss fra våre røtter, sier administrende direktør Ludo Verhoeven til New York Times. Han vil nå ha fokuset over på medisinsk diagnostisering og trykk. NÅ TAR TYSKERE OVER. Agfa-navnet skal leve videre på film. Tre nye investorer har tatt over. Selskapet får det nye navnet AgfaPhoto og firmaet skal holde til i Tyskland. - Vi vil drive AgfaPhoto som et middels stort firma, sier den nye sjefen Hartmut Emans. - Utfordringen er å få fatt i de deigitale bildene som tas, sier Svein Aaserud i Agfa. Med kostnadskutt og effektivisering håper AgfaPhoto å tjene penger allerede neste år. I fjor tapte de 83 millioner euro. FORTSETTER PRODUKSJONEN. Konkurrentene Eastman Kodak og Fuji Photo Film har ingen planer om å slutte med film, og «omgrupperer» nå for å møte utfordringen fra digitalkameraene. For tida er rundt 80 prosent av alle kamera som selges digitale. - For hobbyfotografen er billedbehandling og administrasjon forferdelig mye enklere med digitalkamera. Dette er som med LP-platen. Nå har det kommet noe bedre, sier Bing, som slår fast at tiden ruller forbi for den analoge filmen. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til: astrid.meland@dagbladet.no

<B>KUTTER UT:</B> Agfa skal ikke lenger selge de kjente filmrullene sine.
MINNER:</B> Fra mørkerommet.<br>Foto: SCANPIX
KUN KORT TID:</B> Jon Bing tror de andre produsentene også snart må slutte å lage filmruller. <br>Foto: TOM MARTINSEN