VEIEN FRA Å UTØVE HOBBYEN SIN på video-nettstedet YouTube til å få stor oppmerksomhet, kan av og til være veldig kort.
Vi har tidligere skrevet om YouTube-kjendis Lasse Gjertsen, om Esmee Denters, som filmet seg fra jenterommet til turné med Justin Timberlake, og om norske ungdommer som drømmer om å bli kjent på samme måte.
Noe lignende skjedde i fjor høst med 36 år gamle Tommy Dale fra Hornnes i Aust-Agder.
Han filmet gårdstunet hjemme på Hornnes en gang i uka i ett år, klippet det sammen og la filmen ut på YouTube.
Et par uker senere tok et amerikansk reklamebyrå kontakt.
De ville kjøpe filmen og bruke den i en reklamefilm for den ledende smultring- og kaffekjeden Dunkin\' Donuts.
BARNESKOLE-LÆREREN Tommy har ingen filmutdanning. Han har bare redigert noen få feriefilmer, i tillegg til at noen av barna på skolen der han underviser har begynt å interessere seg for enkel animasjonsfilm.
Derfor var det bare et eksperiment til husbruk da han bestemte seg for å filme gårdstunet sitt i et år.
- Jeg hadde gått tom for feriefilmer å redigere på, forteller Tommy.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger