Filmet gårdstunet - havnet på TV i USA

Tommy (36) lagde en hjemmevideo og endte opp i reklamefilm for Dunkin\' Donuts.

VEIEN FRA Å UTØVE HOBBYEN SIN på video-nettstedet YouTube til å få stor oppmerksomhet, kan av og til være veldig kort.

Vi har tidligere skrevet om YouTube-kjendis Lasse Gjertsen, om Esmee Denters, som filmet seg fra jenterommet til turné med Justin Timberlake, og om norske ungdommer som drømmer om å bli kjent på samme måte.

Noe lignende skjedde i fjor høst med 36 år gamle Tommy Dale fra Hornnes i Aust-Agder.

Han filmet gårdstunet hjemme på Hornnes en gang i uka i ett år, klippet det sammen og la filmen ut på YouTube.

Et par uker senere tok et amerikansk reklamebyrå kontakt.

De ville kjøpe filmen og bruke den i en reklamefilm for den ledende smultring- og kaffekjeden Dunkin\' Donuts.

BARNESKOLE-LÆREREN Tommy har ingen filmutdanning. Han har bare redigert noen få feriefilmer, i tillegg til at noen av barna på skolen der han underviser har begynt å interessere seg for enkel animasjonsfilm.

Derfor var det bare et eksperiment til husbruk da han bestemte seg for å filme gårdstunet sitt i et år.

Filmet gårdstunet - havnet på TV i USA

- Jeg hadde gått tom for feriefilmer å redigere på, forteller Tommy.

- Og så hadde jeg sett musikkvideoen til sangen «Lifelines» av A-ha - basert på kortfilmen «Året gjennom Børfjord» - og ville lage noe lignende.

- Men uten bevegelse, for enkelhets skyld. Jeg måtte sette kamerastativet på verandaen, så det kunne stå støtt under tak uansett vær. Og derfra var det ikke så mange motiver å velge mellom.

Så Tommy filmet tunet sitt. Fra nøyaktig samme sted, i åtte sekunder, en gang i uka fra oktober 2004 til oktober 2005. Deretter klippet han sammen snuttene med glidende overganger i et redigeringsprogram.

Han hadde hørt den sørgmodige munnspillmelodien «Jesus Is The Greatest Shepherd» på en konsert med en lokal musiker, og fant ut at den passet perfekt til filmen.

- PLANEN MIN VAR ALDRI noe annet enn å se hva jeg kunne få til på egen hånd. Jeg hadde lyst til å komprimere ett år på film, og kanskje vise resultatet til venner og kjente etterpå, forteller Tommy.

- Jeg syns filmen ble fin, og la den ut da YouTube begynte å bli stort i september 2006.

De første reaksjonene på filmen var veldig positive. Både fra folk i lokalområdet og enkelte utenlandske nettbrukere som tråler YouTube etter slike «timelapse-videoer».

OG SÅ, SEINT PÅ HØSTEN i fjor, dukket det opp en henvendelse på engelsk i Tommys postkasse på YouTubes beskjed-tjeneste. Det sto:

«Hallo fra Boston!

Mitt navn er Molly Gray, og jeg jobber for et reklamebyrå i Boston, Massachusetts.

Vi jobber med et prosjekt, og vil gjerne ha litt informasjon om «timelapse»-videoen din.

Hvilket format er dette filmet i? 35 mm? 16 mm? DigiBeta? Hi-Def?

Kan du ta kontakt med oss så snart du har tid??


Vi har det travelt med å finne slikt materiale, og vil veldig gjerne forhøre oss om muligheten for å bruke det, hvis det er filmet i ett av formatene over. Du kan ringe eller sende e-post til følgende adresser: xxx@hhcc.com 
eller 617-585-xxx eller 413-626-xxx.

Tusen takk, og jeg håper vi snakkes snart! -Molly»

Bare noen få uker etter at videoen ble lagt ut, ville det anerkjente amerikanske reklamebyrået Hill Holliday kjøpe filmen.

- Jeg var litt i tvil om det var seriøst, og tenkte det kunne være en form for nettsvindel eller bare noen kamerater som tullet med meg. Det virket litt usannsynlig, på en måte, sier Tommy.

- Men det viste seg altså at de jobbet med en film der de trengte en video som inneholdt akkurat det jeg hadde filmet.

EN REKLAMEFILM FOR smultringgiganten Dunkin\' Donuts sin nye iskaffe.

Tommy måtte fortelle om oppløsning og videoformat på telefon til kontaktpersonen i USA, og snart var det eneste spørsmålet fra Hill Holliday hvor fort de kunne få filmen.

- Det var jo ikke så mye å lure på, sier Tommy, som fikk mellom en og to månedslønner i kompensasjon for videoen.

- Det er jo litt sånn uvirkelig. Veldig gøy, og helt uventet. Jeg lagde den jo bare for min egen del, sier den sindige sørlendingen.

FILMEN BLE SENDT på hele USAs østkyst og i Florida, samt i California. Flere millioner mennesker har sannsynligvis sett deler av Tommys lille film fra Hornnes.

- Det er klart det har virket inspirerende, og jeg har lyst til å eksperimentere mer med film. Men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å begynne på noe nytt prosjekt, sier han.

- Kanskje prøver jeg på noe lignende, men med kamera i bevegelse.

Reklamebyrået valgte å ikke bruke sekvensen mot slutten av filmen der det gamle våningshuset på gården plutselig brenner ned til grunnen.

- Huset hadde stått tomt i 30 år, og skulle rives. Den enkleste måten å gjøre det på, var å la brannvesenet holde en brannøvelse med det.

- Jeg hadde ikke planlagt det da jeg startet prosjektet med filmen, men underveis fant jeg ut at alt som kunne skape bevegelse i det statiske motivet ville være bra, forklarer Tommy.

HAN HAR ALDRI HATT noen ambisjoner om å jobbe profesjonelt med film.

Det har ikke vært forenlig med å bo på et lite sted i Norge, mener han.

- Men dette viser jo at det går an å få gjort noe stort bare ved hjelp av nettet, sier en smilende amatørfilmskaper.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

OVERRASKET FILMSKAPER: Tommy Dale fra Hornnes i Aust-Agder trodde det var fleip da reklamebyrået Hill Holliday ville kjøpe amatørfilmen hans.
MILLIARDINDUSTRI: Dunkin\' Donuts omsetter søte smultringer og kaffe for flere milliarder i året, i 33 land.
ISKAFFE: Holder deg i gang året rundt, lover annonsøren.