Finanshovedstaden i ørkenen

I Saudi-Arabia bygger kong Abdullah milliardbyer.

OM IKKE FJELLET kommer til Muhammed, må Muhammed komme til fjellet. Lærdommen har kong Abdullah bin Abdulaziz av Saudi-Arabia tatt til seg. I et forsøk på å knekke arbeidsledigheten i Midtøstens største land, investerer kongen 155 milliarder oljekroner for å bygge verdens hovedstad for business og handel.

I høst åpner King Abdullah Economic City (KAEC). Megabyen skal kunne huse to millioner mennesker, og tilby én million av dem jobb.  

METROPOLEN BLIR TRE ganger så stor som Manhattan, og er tegnet og konstruert helt fra grunnen av. 168 millioner kvadratmeter av ørkenen utenfor islams hellige byer Mekka og Medina, skal i løpet av de 15 neste årene dekkes av verdens første smart city. Smart kalles den fordi byen er minutiøst planlagt for å kunne integrere kommunikasjon, transport, sikkerhet og miljøhensyn best mulig.

Et bilfritt finansdistrikt blir bare én av seks bydeler hvor turistenes og forretningsfolkenes interesser skal ivaretas. Pengebyen skal også inneholde en utdanningssone, hvor Saudi-Arabias skarpeste hoder skal kunne fullføre utdanningen med drømmejobben vegg i vegg. I tillegg skal det bygges ut en høyteknologisk industrisone med direkte oppkobling til Saudis største kraftverk, hotell- og shoppingdistrikt med dykkeskoler og yachtklubb og beskyttede boligområder for den økonomiske overklassen.

Alt som behøves for å bli verdens hovedstad for business og finans skal på plass, skal vi tro prosjektets nettside.

SE BILDESERIE AV GIGANTPROSJEKTENE I MIDTØSTEN HER.

– VI SELGER IKKE bygninger, vi selger en fremtid for det saudiske folk, reklamerer administrerende direktør Nidal Jamjoom i entreprenør- og eiendomsselskapet Emaar Economic City til CNN.

Jamjoom har hovedansvaret for å selge bykonseptet til nasjonale og utenlandske investorer. Han kan lokke med 3.8 millioner kvadratmeter med kontorlokaler for etableringsvillige bedrifter, to 18-hulls golfbaner, regionens desidert største og mest høyteknologiske havneanlegg og 56 000 luksusvillaer langs rødehavskysten.

Foto: AFP
Foto: AFP Vis mer

ÉN AV BEDRIFTENE som har tent på ideen er norske Jotun. Når kong Abdullah skaper verdens businesshovedstad vil nemlig Jotun gjerne være med og male fargen på veggen.

Det norske malingselskapet har vært representert i Gulfen siden 1984. Daglig leder Gunnar Thoresen i Jotun Saudia Co. Ltd, bekrefter overfor Dagbladet.no at Jotun er i samtaler med de lokale utbyggerne om å levere maling til Saudi-kongens gigantprosjekt.

– Det er imidlertid ikke besluttet hvilke malingsleverandører entreprenørene vil anvende i KAEC. Tidshorisonten på utbygging og leveranse er på 20 år, sier Thoresen.  

– JEG HÅPER inderlignordmenn ser mulighetene som åpner seg i Saudi-Arabia.

 Ordene tilhører seniorrådgiver Erik B. Wiken i Innovasjon Norge. Han er nettopp kommet tilbake til Norge etter et lengre opphold i landet. Sammen med den norske ambassaden i Riyadh har han hatt møter med de arabiske byskaperne.

– Ved hjelp av de økonomiske byene kan Saudi-Arabia konkurrere med Dubai om vestlige investorkroner. Landet har 25 millioner innbyggere, og har både den største økonomien og det største markedet i Gulfen. De to siste årene har økonomien vokst med over ti prosent, forteller Wiken engasjert.

Med unntak av Saudi-Arabias restriktive visumpolitikk, ser ikke seniorrådgiveren de store problemene for norske bedrifter som vil etablere seg i landet.

– TILREISENDE BØR huske følgende: Saudi-Arabia praktiserer dødsstraff ved halshugging for smugling og besittelse av alle typer narkotika, voldtekt og drap. Homoseksualitet regnes også som en forbrytelse, og kan lede til pisking, fengsel og dødsstraff. Kvinner må dekke seg til når de beveger seg utendørs, og har ikke anledning til å kjøre bil, skriver Den norske ambassaden i Saudi-Arabia på sine hjemmesider.

Finanshovedstaden i ørkenen

Saudi-Arabias religiøse politi, kalt muttawa, arresterer utlendinger dersom de bryter religiøse regler, blant annet for påkledning, på offentlig sted. Politiet kan ikke forventes å ha særlige kunnskaper i engelsk.

Ambassaden opplyser også at det er en betydelig fare for terrorhandlinger i Saudi-Arabia, spesielt rettet mot vestlige borgere og vestlige interesser.

UTENRIKSDEPARTEMENTET FRARÅDER dessuten nordmenn å reise til Saudi-Arabia med mindre det er strengt nødvendig. Reiserådet gjelder for hele landet, og baserer seg på en helhetsvurdering av trusselen og risikoen ved ferdsel i Saudi-Arabia.

I februar i år ble tre franskmenn skutt og drept i et terroristangrep i Saudi-Arabia. Da var det tre år siden sist utlendinger var blitt drept av terrorister i landet, skrev BBC

Ifølge nettstedet Terrorism Knowledge Base, har det vært 39 terrorangrep i hovedstaden Riyadh siden 1968. I Jeddah har det vært 6 tilfeller av terrorisme.   

– SIKKERHETSTRUSSELEN er nok noe overvurdert, mener professor i petroleumsøkonomi Øystein Noreng ved Handelshøyskolen BI. Han er først og fremst interessert i det faktum at norske næringer kan vokse i ørkensanden langs Rødehavet.

– Norsk næringsliv bør helt klart være med på utviklingen og utbyggingen av disse «økonomiske byene». Norge kan ha mye å bidra med, og kan tjene mye innenfor kommunikasjon, petroleum, plast- og aluminiumssektoren i landet, mener professoren. Ifølge Noreng har Saudi-Arabia gjennomgått en formidabel økonomisk og politisk forandring de to siste generasjonene.

– Landet er nå med i WTO, og de har åpnet sine tidligere beskyttede markeder. Åpner du grensene får du ikke bare en sirkulasjon av varer, men også av mennesker og ideer, tror professoren. 

UTVIKLINGEN KAN BEHØVES, ifølge forfatter John R. Bradley. 

I boka Saudi Arabia exposed - Inside a kingdom in crisis skriver han følgende om møtet mellom vestlig næringsliv og islamsk kultur.  

«Ikke alle vestlige forretningsmenn lar seg skremme av restriksjonene de påføres av lokale skikker og tradisjoner. Ikke heller av det himmelropende ineffektive byråkratiet, butikk- og restauranteierne som trekker ned markisene fem ganger daglig for å be, det hardhendte religiøse politiet eller holdningen i trafikken, som ikke kan kalles annet enn suicidal». 

Øystein Noreng har selv reist mye i Saudi-Arabia de siste 20 årene, og selv om han mener landet har hatt en positiv utvikling, har den sosiale og religiøse kontrollen av innbyggerne økt. Han avviser ikke at utlendinger kan få større spillerom i de seks planlagte økonomiske byene.

AMNESTY INTERNATIONAL og Human Rights Watch har begge fordømt Saudi-Arabia for gjentatte brudd på menneskerettighetene. Freedom House regner Saudi-Arabia som et av verdens verste diktaturer. Ifølge FN-sambandet er både politiske og sivile rettigheter nesten fraværende i landet.

Samtidig er økonomien i landet i sterk vekst. Ifølge Eurasia Group, verdens ledende analytikere av politisk risiko, er Saudi-Arabia blant de mest stabile landene i Midtøsten.

Norsk eksport til Saudi-Arabia har mer enn fordoblet seg fra 2005 til 2006, fra 314 til 681 millioner kroner. I tillegg økte importen til Norge fra 292 til 328 millioner på samme tid, ifølge Den norske ambassaden i Riyadh. 

VED RØDEHAVET reiser King Abdullah Economic City seg. Stadig flere biter av infrastrukturen faller på plass. I Midtøstens største land heter det at de investerer oljerikdommen i landets fremtid.

– Pengene fra denne oljeboomen skal brukes til å skape arbeidsplasser og heve levestandarden for saudiere, heter det i en offisiell uttalelse fra minister Amr Abdullah Al Dabbagh i Saudi Arabian General Investment Authority (SAGIA).

Visjonene kan synes å ha slått rot i den saudiske befolkningen. Til nå har over 10 millioner saudiere kjøpt aksjer i King Abdullah Economic City.

BYGGER BY I SANDEN: King Abdullah Economic City ligger strategisk plassert. Byggingen foregår langs rødehavskysten, under 20 mil fra økonomisentrumet Jebbah, og i nærheten av Mekka og Medina, islams to mest hellige byer. (Zoom ut for oversiktsbilde.)

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

STRANDLINJE: Ørkenbyen vil få over en strandlinje på godt over 5 kilometer. Byen er den første av totalt seks byer som skal bygges over hele Saudi-Arabia.
HØYTEKNOLOGISK HAVN: Midtøstens største havn er under utbygging, og utbyggerne håper havnen vil bli det viktigste knutepunktet mellom Asia, Afrika og Europa.
ENSOM MONARK: Saudi-Arabia er et dynastisk og absolutt monarki, Saud-familien har styrt landet siden 1930-tallet. Her landets nåværende monark, kong Abdullah bin Abdulaziz.
DUBAI ANNO 1991: Slik så Sheikh Zayed Road i Dubai ut før byggeboomen tok til for alvor.
MILLIARDBY: Kong Abdullah bin Abdulaziz av Saudi-Arabia investerer 155 milliarder av landets oljekroner i verdens første Economic City.
VERDENS BUSINESSHOVEDSTAD: King Abdullah Economic City koster 155 milliarder kroner, og skal sikre én million nye arbeidsplasser i Saudi-Arabia. Norske Jotun er med på laget.
KYSTBY: Megabyen skal ligge ut mot Rødehavet, og i nærheten av islams hellige byer Medina og Mekka. 20 mil sør ligger Saudis nest største by, Jeddah.
ANNO 2005</B>: Og slik så det ut etter utbyggingen. Byggingen av KAEC i Saudi-Arabia er inspirert av hva Emiraten i øst har fått til.
ET LITE STYKKE NORGE: Om kong Abdullah får det som han vil, blir King Abdullah Economic City verdens finanshovedstad i løpet av de neste femten årene. Norske Jotun er i samtaler om å levere maling til gigantprosjektet.
LANGS RØDEHAVET: Satelittbilde fra området hvor megabyen er under bygging. Har du <a href="http://earth.google.com/">Google Earth</a> installert, kan du se satelittbilder av byen <a href="http://bbs.keyhole.com/ubb/postcatcher.php?PostWizardFile=cl-07-11-07-906546752.kmz">via denne lenken.</a>