Illustrasjon: Colourbox
Illustrasjon: ColourboxVis mer

Fire råd til deg som bekymrer deg mye

Stjeler bekymringer livsglede og søvn, er det på tide å kjempe imot.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

38 prosent bekymrer seg daglig. Noen så mye og lenge at de blir syke eller deprimerte, eller ikke klarer å konsentrere seg om andre ting.

- Når det hemmer deg, da kan det kalles en lidelse, sier psykologiprofessor Robert Leahy, forfatter av boka «The worry cure», til napha.no.

Han har et umiddelbart verktøy mot generell angst der nøkkelen er å snu tankemønstre med kognitiv terapi. Særlig disse punktene er viktige:

Finn dine produktive og ikke-produktive bekymringer:

En ikke-produktiv bekymring er bekymring over noe det ikke finnes svar på, eller for kjedereaksjoner av hendelser. Det er også å avvise løsninger fordi de ikke er perfekte. En produktiv bekymring er bekymring for spørsmål med svar, eller for konkrete hendelser. Det er å kunne akseptere ikke-perfekte løsninger, å ikke ha engstelse som guide og å gjenkjenne det du kan  kontrollere.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn