Flatpakket modernisme

Et tropehus har reist seg ved London-elva Themsen. Samtidig viser Design Museum Jean Prouvés møbler. En modernistisk pioner har fått sin renessanse.

EN DAG rundt tusenårsskiftet fant den amerikanske finansmannen Robert Rubin huset han hadde drømt om. Bygningen var imidlertid alt annet enn tradisjonell: Den lette, elegante skapningen hørte hjemme i Brazzaville i Kongo, bar navnet «La Maison Tropicale» og var tegnet av den franske arkitektingeniøren og møbeldesigneren Jean Prouvé (1901-1984) seint i 1940-åra.

Rubin har beskrevet huset som en krysning av en pagode og et gresk tempel. Prouvé, som var en pioner i utviklingen av flatpakkede ferdighus, hadde rundt 1950 utviklet tre prototyper for den franske koloniadministrasjonen.

Det første av husene ble oppført i Niamey i Niger, det andre og tredje i Brazzaville. Huset Rubin, som hadde samlet Prouvé-møbler siden midten av 1990-åra, kastet sine øyne på, var i all hovedsak satt sammen av aluminiumsdeler som Prouvé hadde konstruert så flate som mulig, slik at de lett kunne transporteres med fly.

Den teknologibegeistrede og utpreget rasjonelle Prouvé hadde omfattende erfaring med prefabrikkerte hus, både fra krigen og fra arbeid med midlertidige nødboliger. «Han var beveget av et ønske om en modernisme tilgjengelig for alle,» skriver Christian Enjolras i den omfattende bokkatalogen «Jean Prouvé. The Poetics of the Technical Object», som Vitra Design Museum utga i 2005.

PROUVÉS AFRIKANSKE prototyper var imidlertid aldri blitt noen suksess, selv om de var spesialtilpasset Vest-Afrikas klimatiske forhold: De var for dyre å bygge, og franskmennene som arbeidet i koloniene likte dem ikke. Masseproduksjon, slik Prouvé hadde sett for seg, ble aldri noe av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med åra hadde også de tre prototypene som hadde blitt oppført, falt ut av den kollektive hukommelsen. I 1960 ble Kongo uavhengig, og husene forfalt. Da den franske designhandleren Eric Touchaleaume og Rubin seint i 1990-åra fattet interesse for dem, var de tropiske Prouvé-kreasjonene i Brazzaville ifølge The New York Times fulle av kulehull og overgrodd av tropiske vekster.

Byen de to husene lå i var herjet av borgerkrig, og prosessen med å bringe dem ut av Kongo ble ytterligere komplisert av uklare eierforhold.

TIL SLUTT ble likevel Brazzaville- husene demontert og sendt til Paris, hvor de ble restaurert. Etter å ha stilt ut Prouvé-huset sitt flere steder i USA, har Robert Rubin nå donert tropekreasjonen til Pompidou-senteret i Paris.

MONUMENT: Jean Prouvé er de siste åra blitt en ettertraktet signatur blant designsamlerne. Nå er hans tropiske hus, som opprinnelig sto i Brazzaville og i fjor ble solgt for fem millioner dollar i New York, monternt utenfor Tate Modern i Lodon. Foto: SCANPIX
MONUMENT: Jean Prouvé er de siste åra blitt en ettertraktet signatur blant designsamlerne. Nå er hans tropiske hus, som opprinnelig sto i Brazzaville og i fjor ble solgt for fem millioner dollar i New York, monternt utenfor Tate Modern i Lodon. Foto: SCANPIX Vis mer

Ifølge Forbes kostet det Rubin over én million dollar å restaurere huset, hvis deler ifølge businessmagasinet trolig kunne innbrakt ham ti millioner dollar på auksjon. Prouvé har nemlig vært sentral i det siste tiårets utvikling av et meget aktivt annenhåndsmarked for designgjenstander.

Der ruvende navn som Mies van der Rohe og Le Corbusier etterlot seg få «originale» møbler, så saken annerledes ut med Prouvé: Med hans demokratiske idealer om gode, funksjonelle møbler for alle og hans sans for masseproduksjon, etterlot formgiveren seg en mengde «originaler» som nå kunne omsettes for høye beløp på auksjon.

«Det har vært historier om handlere som har strippet hans prefabrikkerte hus i Afrika, og forlatt franske provinsskoler med billaster av stoler. Disse gjenstandene pryder nå Manhattan-loft og hedgefondforvalteres McMansions i Connecticut,» skrev Alice Rawsthorn, Design Museums tidligere direktør, i International Herald Tribune høsten 2006.

To år før hadde to Prouvé-dører blitt solgt hos Sotheby’s for nesten 700 000 dollar - sju ganger vurderingen og på det tidspunktet ny auksjonsrekord for etterkrigsdesign.

DEN REKORDEN ble ettertrykkelig slått i fjor sommer, da det andre tropehuset fra Brazzaville ble solgt på auksjon hos Christie’s i New York.

Etter å ha vært utstilt i Long Island City og fått betydelig medieoppmerksomhet, ble huset kjøpt av den kjente hotellutvikleren Andre Balasz for nesten fem millioner dollar. Selger var Eric Touchaleaume.

«Det kan bli tatt med og satt opp hvor som helst. Pass medfølger, og det er klart til å dra,» uttalte Christie’s-sjef Philippe Garner til Bloomberg etter å ha oppnådd rekordbeløpet.

Nå har Balasz, som er kjent blant annet for The Standard- hotellene og for Los Angeles’ legendariske Chateau Marmont, transportert huset til London og montert det like ved Themsen, utenfor Tate Modern. Anledningen er Design Museums store Jean Prouvé-utstilling, som varer til midten av april.

UTSTILLINGEN HAR turnert lenge, men kommer opprinnelig fra Vitra Design Museum. Det er ikke tilfeldig.

Møbelselskapet har satt i produksjon en rekke Prouvé-klassikere, og er - ved siden av de stigende prisene i auksjonsmarkedet - en viktig årsak til renessansen for denne mangfoldige franske formgiveren, som opprinnelig var utdannet smed, men som tidlig kom i kontakt med modernismens storheter og markerte seg både som ordfører i Nancy, foreleser og juryformann for arkitektkonkurransen for Pompidou-senteret.

En av funksjonalistens mest kjente stoler, den smekre klassikeren Cité, pryder nå tidsskriftavdelingen i Litteraturhusets første etasje. Av særlig interesse for nordmenn for øvrig, er det at Sverre Fehn arbeidet under Jean Prouvé en periode i første halvdel av 1950-åra.