BEST FOR SYKKELPRESTASJONEN: Trener du svært hard utholdenhetstrening, eller skal du være med i konkurranse? For best restitusjon er det viktig å få i seg nok proteiner for å kunne prestere bra igjen dagen etter, viser en ny, norsk studie fra NIH. Foto: NTB Scanpix
BEST FOR SYKKELPRESTASJONEN: Trener du svært hard utholdenhetstrening, eller skal du være med i konkurranse? For best restitusjon er det viktig å få i seg nok proteiner for å kunne prestere bra igjen dagen etter, viser en ny, norsk studie fra NIH. Foto: NTB ScanpixVis mer

Forskerne testet to grupper godt trente personer i flere dager. Den ene presterte alltid bedre dagen etter

Hva er best for restitusjonen når du trener knallhardt? Proteiner eller karbohydrater?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Mange har stor tro på at høyt proteininntak er nøkkelen til muskelbygging. Proteintilskudd har blitt mer og mer vanlig, både på treningssentre og hjemme på kjøkkenet.

Men visste du at å få i seg proteiner er minst like viktig etter svært hard utholdenhetstrening?

En ny, norsk studie, publisert i tidsskriftet PLOS One, kaster lys over hva man bør få i seg for å få best mulig restituasjon av musklene etter en utmattende utholdenhetsøkt.

- Det vi viser, er at hvis du inntar protein sammen med karbohydrater innen to timer etter hard utholdenhetstrening, så kan du bedre prestasjonen din dagen etterpå, sier Jørgen Jensen, professor i idrettsbiologi ved Norges idrettshøgskole (NIH).

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn