Første valgkamp på nett

Lokallag på nett og politikerblogger. Vi har sjekket om partiene består prøven.

POLITIKERNE TYR TIL NETTET i valgkampen for å overbevise deg. Dagbladet.no har gjennomgått alle partienes satsninger på nett.

SOSIALISTISK NETTPARTI, SV har lært av det amerikanske presidentvalget. Nå lanserer de lokallag på nett.

I november besøkte valgkampsjef for presidentkandidat Howard Dean, Joe Trippi, Sosialistisk Venstrepartis fremtidskonferanse. Han snakket varmt om hvordan han brukte internett til å mobilisere flere hundre tusen støttespillere til presidentkandidaten.

Et av grepene Trippi gjorde var å trekke programmerere inn i valgkampen. De bygde en egen gratis programpakke, DeanSpace. Denne gjorde det mulig for lokallag å engasjere seg for Dean. Folk kunne lage sine egne weblogger, diskusjonsfora, billedgallerier og melde seg som frivillige. Programmererne gjorde det som gratisarbeid og alt var basert på åpen kildekode.

Etter valgkampen, som endte dårlig for Dean, lever prosjektet videre. Programpakken Drupal er nå et gratis verktøy for alle som ønsker å jobbe for sin fanesak verden over. Nå har SV lansert et nettsted basert på denne teknologien.

- Vi prøver å skape mer deltakelse på nettet. Vi har sniklansert tjenesten og vil se hvordan de utvikler seg. Inspirasjonen til tjenesten er både hentet fra Joe Trippi og fra vennenettverket til Dagbladet.no, Blink. Målet er å nå brukere vi ellers ikke når,. Vi prøver å være noe mer enn en ren propagandakanal. sier valgkamprådgiver Andreas Tingum Olsen i SV til Dagbladet.no.

TRADISJONELT FRA ARBEIDERPARTIET, som kjører ut partiutspill på en tradisjonell måte på sitt nettsted. Du kan gi penger til partiet direkte via nettsidene med kredittkort. De sender også ut epostbrev hver 14. dag i valgkampen. Men de har ingen spesielle politiske aktiviteter ut over det.

- Vi jobber kontinuerlig med å utvikle nettsidene. Vi vil se resultater av et arbeid om kort tid. Det for tidlig å si hva det blir. Målet er å få mer brukervennlige sider der vi i store grad tar hensyn til brukerne og målgruppene våre innen første august. Blant annet ha en egen side for et nytt flertall. Målet er å nå bredere ut enn gjennom den tradisjonelle hjemmesiden. Den lanseres i disse dager, sier informasjonssjef Tommy Skar i Arbeiderpartet til Dagbladet.no.

- SATSER 110 PROSENT PÅ NETT. Generalsekretæren i Venstre sier at partiets satsning på nett kan oppsummeres veldig enkelt:

- Vi satser 110 prosent på nettet. Vi har bestemt oss for å bruke mer eller mindre alt av annonsemidler på nettannonsering. Da får vi mest ut av pengene og når de vi tror er potensielle venstrevelgere. Vi vil utvikle nye kampanjesider med fokus på kampsakene våre: \'Mer til de som trenger det mest\' og \'En skole for kunnskap og like muligheter\', sier Terje Breivik til Dagbladet.no.

Partiet har en tradisjonell partiweb, men har satset på å eksperimentere med weblogger. Nettstedet ligger foreløpig godt gjemt på nettet.

HØYRES NETTAVIS. Høyre satser litt annerledes enn de andre partiene. Satsningen er en videreutvikling av det tradisjonelle kampanjenettstedet. Men nyhetene som legges ut er presentert på samme måte som nettavisene presenterer sine nyheter. De satser også blant annet på video.

- Vi er stort sett opptatt av dybden og sakene. Nettet er et viktig ansikt utad og en viktig intern informasjonskanal. Det er ofte sympatisørene som er inne på sidene, sier informasjonssjef Karen Skjånes.


Fremskrittspartet
planlegger en større teknisk omlegging av sitt nettsted.

- Vi utvider interne sider, men utseendemessig blir det mye av det samme, sier webmaster Frode Nielsen til Dagbladet.no. I dag har partiet en klassisk partiweb som stort sett har informasjon og utspill fra partiet.

Kristelig Folkeparti har nettopp relansert et redesign av sitt nettsted. Først og fremst vil nettstedet inneholde offentlig informasjon om partiet. Blant annet er det lett å komme i kontakt med Stortingsrepresentantene direkte.

Senterpartiet har også en klassisk løsning på nett. De har lagt ut betydelig mengder informasjon og har også enkelte underskriftslister på nett.



SMÅPARTIENE SATSER.
Mikropartiet Det Liberale Folkepartiet utmerker seg med en oppegående løsning. De aktive i partiet er flinke til å oppdatere nettstedet. Du kan følge med på nyhetene i en RSS-feed. Hele nettstedet er bygget på åpen kildekode.

Demokratene bruker blant annet nettstedet sitt til å imøtegå angrep på partiet i media. Og dem er det jo mange av. De er flinke til å bruke nettet, blant annet til nettmøter med partitoppene. Mye informasjon.

Rød Valgalianse har et enkelt og lettlest nettsted. Men mange linker ender i feilmeldinger. Lokallaget i Oslo har et langt bedre nettsted enn partiet sentralt. Det eneste interaktive vi kunne finne, var opproppet på pensjonsomkamp.no.

Miljøpartiet De Grønne har et nettsted som oppdateres sjelden og som er helt uten interaktivitet.

Norges Kommunistiske Parti har et enkelt nettsted som fungerer som en tradisjonell brosjyre.

Kystpartiet har et veldig ryddig og fint nettsted, men det brukes først og fremst til informasjon fra partiet.

Arbeidernes Kommunistparti har det mest rotete nettstedet vi har sett på lenge. Dette kommer rett fra roteloftet. Blant annet er medlemsbladet lagt ut på en særdeles antikk måte.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail:

Høyre satser på å lage en profesjonel nyhetstjeneste.
SV satser på å engasjere folk via nett.
<B>VALG:</B> Stemmesedlene er fortsatt ikke elektroniske, men partiene kaster seg over nettet.