Fossett flyr på eventyr igjen

Millionæren skal krysse Atlanteren i åpen cockpit for å hedre pionerene fra 1919.

«I går var jeg i Amerika. Og jeg er den første mannen i Europa som kan si det».

Sitatet stammer fra John Alcock. En av to britiske pionerer, som tross deres fantastiske bragd, aldri nøt den samme berømmelsen som mange av deres likemenn.

I ET PRIMITIVT FLY med en åpen cockpit som raskt ble fyllt med snø og is, uten annet enn en sekstant å navigere med, fløy han sammen med Athur Whitten Brown over Atlanteren mellom 14. og 15. juni 1919.

Aldri før hadde noen krysset havet i fly. Aldri før hadde noen stått i Amerika den ene dagen, og i Europa den neste.

Den 16 timer og 27 minutter lange flyturen over åpent hav regnes som en av de aller største flyhistoriske bragder, og banet vei for kommersiel luftfart over verdenshavene - noe som den gangen ble sett på som en latterlig tanke.

MEN SELV OM britenes triumf manglet sidestykke den gangen, ble de aldri på langt nær så berømte som amerikaneren Charles Lindbergh, som åtte senere år gjentok bragden alene i flyet Spirit of St.Louis ved å fly fra Amerika til Paris.

Men nå trekkes Alcock og Brown frem fra skyggene av den amerikanske mangemillionæren og eventyreren Steve Fossett (61).

FOSSETT - som i vinter både skrev historie og skapte overskrifter da han fløy nonstop alene rundt jorda uten å fylle drivstoff, skal nå gjenta britenes livsfarlige flytur i en replika av deres svært enkle fly.

Eventyreren, som i 2002 ble den første til å fly rundt jorda i varmluftsballong, tar med seg Mark Rebholz som copilot på turen.

FLYET ER EN KOPI av dobdeltdekkeren Vickers Vimy - et tomotors propellfly med åpen cockpit orginalt brukt som bombefly under den første verdenskrig. Det var originalt designet av britene til å kunne fly over Den engelske kanal for å bombe mål i Tyskland.

Men selv i dag er det en svært farefull oppgave å forsøke å fly det over 3025 kilometer åpent hav fra New Foundland til Clifden på vestkysten av Irland.

I 1919 hadde Alcock og Brown bare en sekstant og et kompass å navigere etter. I isende kulde, sludd, tett skydekke og tåke var det så vidt de klarte å holde stø kurs over havet.

Tross dagens teknologi, er sekstanten og kompasset også det eneste Fossett akter å bruke på sin tur. Men i motsetning til pionerene, vil amerikanerne for sikkerhets skyld ha med en redningsflåte og en GPS som sikkerhet, skulle de havarere.

- Det er jo faktisk temmelig farlig. Hvis noe går galt, har vi ikke mange valgmuligheter, sier Fossett til engelske Daily Mail.

AVISEN VAR flypionerenes venn tidlig på 1900-tallet, og delte ut 1000 pund til Louis Bleriot da han ble den første til å krysse Den engelske kanal i fly i 1909.

Alcock og Brown ble av avisen belønnet med svimlende 10 000 pund - drøye 2,6 milloner kroner i dagens valør - da de krysset Atlanterhavet.

MILLIONÆREN Fossett har neppe behov for premiepenger - dessuten er det nå 86 år siden en slik tur var fantastisk. Men havet er likt, og det samme er flyet. Forskjellen er at man i dag vet at det kan gjennomføres.

Men Alcock og Brown var de første til å innrømme hvor ille det var.

- Det var en forferdelig reise. Det er et under at vi i det hele tatt er her. Det var såvidt vi så sola, månen eller stjernene. Mange timer gikk uten at vi kunne se noen av dem, sa Alcock.

Flere ganger fikk de «whiteout», og mistet helt orienteringen hva som var opp og ned. Ved et tilfelle dalte de uvitende mot havet, og var nær med å havarere før de skjønnte hva som var i ferd med å skje.

KULDEN FIKK VINGENE til å ise så kraftig at Brown måtte klyve ut og hakke så godt han kunne. Snøfokken i det lave skydekket fyllte opp cockpiten med snø, og da de til slutt krasjlandet i en myr i Clifden, var ansiktene fulle av sår fra is og haggel som hadde pisket imot dem på turen.

Som takk ble de begge slått til riddere av Kong George V, og har i dag plass blant de fremste helter i det etterhvert noe falmete britiske imperiet.

FOR DÅRLIG VÆR har foreløpig stoppet Steve Fossett. Han planla å legge ut på tur 86-årsdagen 14. juni, men da var varselet for Atlanteren mørkt. Da han skulle prøve på ny lørdag, fikk han tekniske problemer med en strømregulator på flyet. Derfor er turen midlertidig utsatt, inntil en ny er på plass, og været passer ruta.

61-åringen håper på å bruke 18-20 timer på turen. Hvis alt går bra...

• Les mer om Fossets nye stunt!

• Les om pionerene i Wikipedia!

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail:

keg@dagbladet.no

PRØVER IGJEN: Den amerikanske mangemillionæren og eventyreren Steve Fossett frisker nå opp historien og skal gjenta bragden til Alcock og Brown i samme type fly.
REPLIKA: Dette er flyet Fossett skal fly - en replika av Vickers Vimy med åpen cockpit og rammeverk av tre - laget for å kunne krysse Den engelske kanal under Den første verdenskrig.
BRAGD: Dette bildet er tatt klokken 16.13 14. juni 1919 i det John Alcock og Athur Whitten Brown tar av fra St. John i Newfoundland for å krysse Atlanterhavet i fly for aller første gang.
HELTER: De to britiske pilotene er blant de aller største pionerene i verden, men nøt aldri den samme berømmelsen som for eksempel Charles Lindbergh, som åtte år senere krysset Atlanterhavet alene.