Fra hermelin til plast

Sigvard Bernadotte var den svenske kongesønnen som mistet prinsetittel og apanasje da han giftet seg borgerlig. Så ble han Skandinavias første berømte industridesigner.

ETTER 8. MARS 1934 ble livet til 26 år gamle prins Sigvard Bernadotte aldri det samme igjen. Ett ord - «ja» - gjorde at den svenske kronprinsen Gustav VI Adolfs sønn plutselig sto uten tittel, apanasje og arverett til tronen.

En gang tidligere hadde han forsøkt å gifte seg, men presset fra familien hadde vært for sterkt. «Penger, forsikret far, skulle jeg ikke få, om jeg gjennomførte det jeg hadde satt meg fore, alle mine privilegier og titler skulle jeg miste og jeg skulle bli utkastet i verden som en slags paria,» skrev han i sine memoarer, «Krona eller klave».

En vårdag i London hadde Bernadotte likevel gjort det. Trosset slektningene og giftet seg borgerlig med Erica Patzek fra Berlin. En fetter som selv hadde mistet sin prinsetittel to år før, var den eneste fra kongefamilien som gratulerte den nygifte.

«FRA OG MED den dagen var han utfrosset. Bankkontoen hans ble sperret, apanasjen ble inndratt og han ble bedt om umiddelbart å sende tilbake sine ordener,» skriver journalisten Tove Gyllenstierna i boka «Designprinsen Sigvard Bernadotte». Men den unge eks-prinsen visste råd.

Fem år tidligere var han blitt den første i Bernadotte-familien som hadde avlagt en akademisk eksamen. I tillegg hadde han utdannet seg på kunstskoler både i Stockholm og München. Som barn hadde han drømt om å bli skuespiller, men noe slikt var utenkelig for kronprinsens sønn. I stedet forlot han, etter en periode som scenograf i Stockholm, Sverige til fordel for den tyske hovedstaden. Ifølge Gyllenstierna var han opptatt av ikke å bli en «ny kongelig amatør» som levde av tittelen. Under pseudonymet «Herr Holgers» tok den svenske prinsen arbeid i Weimarrepublikkens filmindustri. Men Hitlers innmarsj gjorde at Bernadotte snart reiste. Han ville prøve seg som regiassistent i Hollywood, drømmedestinasjonen for et menneske som en gang hadde næret skuespillerdrømmer. Hos Metro-Goldwyn-Mayer «fikk han oppleve en tid i sus og dus med alle slags Hollywoodstjerner». Men heller ikke der slo Bernadotte rot. I Amerika hadde han imidlertid fått en idé som skulle bli avgjørende for resten av livet hans.

STOCKHOLMSUTSTILLINGEN i 1930 hadde i sin tid gjort så sterkt inntrykk at Bernadotte innredet Slottets første funkisværelse. Sansen for det enkle og funksjonelle tok han med seg da han ble sølvformgiver for det tradisjonsrike danske firmaet Georg Jensen i 1932, et samarbeid som skulle komme til å vare i nesten 50 år. Da han vendte tilbake fra USA, bosatte han seg igjen i Berlin, men pendlet til Georg Jensens hovedkvarter i København. Med sin begeistring for funksjonalismen oppdaterte Bernadotte firmaets ornamentglade renommé. Allerede i 1930-åra introduserte han flere av motivene som skulle komme til å følge ham livet ut: trekanten, marguerittblomsten og rendene han dekorerte alt fra lysestaker til kniver og gafler med.

I USA HADDE han imidlertid hørt om noe som het «industrial design». I 1950 grunnla Bernadotte, sammen med danske Acton Bjørn, Skandinavias første frittstående industridesignkontor i København. Etter å ha konsentrert seg om elegante gjenstander for de bemidlede klasser, kastet Bernadotte seg nå ut i design av alskens hverdagsprodukter for etterkrigstidas nye konsumsamfunn. Bernadotte & Bjørn måtte begynne med å lære næringslivet hva industridesign var. Men etter hvert fulgte kreasjoner som i dag er klassikere: regne- og skrivemaskinene for Facit, Bernadottekannen, Margretheskålen i melamin, laminatmønsteret Virrvarr, som på folkemunne gikk under navnet «Perstorpsplattan». Gjenstandene brakte den tidligere prinsen inn både i det svenske «folkhemmet» og i et tresifret antall andre land. Bernadotte ledet og oppmuntret, men designet sjelden selv. Gjenstandene ble imidlertid markedsført under hans navn, noe som gjør Bernadotte til et tidlig eksempel på effektiv merkevarebygging i Norden.

SUKSESSEN GJORDE at Bernadotte i 1958 vendte hjem til landet som hadde fratatt ham tittel og inntekt og åpnet filial i Stockholm. Melkekannen for Husqvarna og den berømte «Röda Klara» så dagens lys. Boksåpneren i plast og rustfritt stål fantes ifølge Gyllenstierna på et tidspunkt i hvert tredje svenske hjem, og er fortsatt i produksjon. Etter hvert begynte han også å utføre grafisk design- og innredningsoppdrag. Men Bernadotte var ingen utpreget businessmann. Han og Bjørn skilte lag i 1964, og etter hvert gikk forretningene dårlig. I de radikale 1960-åra var det ikke særlig stuerent i kulturlivet å være kongelig. I 1972 ble firmaet nedlagt.

DESIGNPRINS: Den mangfoldige Sigvard Bernadotte (1907 - 2002) bidro til formgivning av alt fra plastprodukter til skrivemaskiner til trucker og kjøleskap. Foto: SCANPIX
DESIGNPRINS: Den mangfoldige Sigvard Bernadotte (1907 - 2002) bidro til formgivning av alt fra plastprodukter til skrivemaskiner til trucker og kjøleskap. Foto: SCANPIX Vis mer

MEN 65-ÅRINGEN fortsatte å designe på egen hånd. I 1981 valgte den aldrende herren ut plagg til en kolleksjon klassiske, britiskinspirerte herreklær for Hennes & Mauritz. I 1997 ble han tatt inn i den institusjonelle varmen i landet han i sin tid hadde forlatt, da Nationalmuseum arrangerte en stor Bernadotte-utstilling. Men selv om 90-åringen på denne tida - ifølge Sveriges Radio etter mange år borte fra familiens samlinger - igjen ble invitert, var forholdet til kong Carl Gustaf ikke ukomplisert. Bernadotte aksepterte aldri at han ble fratatt prinsetittelen, og forsøkte i mange år å få den tilbake. Ifølge Aftonbladet tok han den selv i 1983, uten kongelig godkjennelse. Selv om også Carl Gustaf hadde giftet seg borgerlig, nektet han Sigvard Bernadotte å få den tilbake så lenge onkelen hans levde.

Denne saken står på trykk i dagens i Dagbladet Søndag. Vil du lese flere saker fra søndags-magasinet, trykk på lenka under.

Fra hermelin til plast
I KONGEFAMILIEN:</B> Her hilser Sigvard på kronprinsesse Victoria på sin Nationalmuseum-utstilling i 1997, men forholdet til kongefamilien forble komplisert livet ut.