Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Frykt under vingene

SAS taper 22 millioner kroner daglig, hverdag som søndag. Pressetalskvinne Siv Meisingseth (42) har måttet lære seg at etter dårlige nyheter - kommer det flere dårlige nyheter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

{ndash}MOBILEN MÅ DESSVERRE stå på, jeg venter på en telefon fra verkstedet, sier Siv Meisingseth. Grøss og gru. Er det snakk om røykutvikling i kabinen eller feil på callinganlegget denne gang? Men nei, vi snakker bil . En helt ny en, til og med, som likevel ikke virker. {ndash}Det er enormt irriterende!Mobilen er for øvrig aldri særlig langt fra sin eierinne. Som pressetalskvinne for en av Skandinavias mest omtalte bedrifter lever hun av å svare på den. Bare i fjor ble det skrevet 6500 artikler om SAS på internett. Ikke særlig mange av dem var oppmuntrende.{ndash}I fjor vår snakket vi mye om den store ekspansjonen vi skulle ha i SAS, med større maskiner på langdistanseruter. Vi ventet en økning i passasjertallet på femti prosent innen 2005. Planene står ved lag, men tempoet er et annet. Den ellevte september hadde vi seks fly i lufta på vei til New York, med omkring 200 mennesker i hvert. Ingen {ndash} kanskje utenom krimforfatteren Tom Clancy {ndash} kunne vel forestille seg at fly skulle bli gjort om til bomber.LUFTA ER IKKE lenger for alle. Businesseter står tomme. Ruter nedlegges. Femten prosents nedgang i SAS-trafikken forrige måned. Legg til den første dødsulykken på 32 år og en bot på 315 millioner svenske kroner fra EU for ulovlig samarbeid, og du har oppsummert selskapets annus horribilis . I løpet av dette året må SAS kvitte seg med 3600 ansatte. De førti første norske er allerede ute. {ndash}Vi har en jobbank, ei gruppe mennesker som hjelper de oppsagte med økonomisk veiledning og noe psykologisk oppfølging. Mange av de kabinansatte er lærere og sykepleiere, så de får hjelp til å finne jobber de er kvalifiserte for, sier Meisingseth._|Mange er likevel fortsatt uten jobb, og for dem er situasjonen veldig alvorlig.NEST ETTER C.J. Craig i TV-serien «Presidenten» må Siv Meisingseth være verdens roligste og svaleste pressetalskvinne. Hun ble da også utpekt til en av landets beste sist høst. Hvis du treffer henne om bord i et fly, er det fristende å be henne vise deg nødutgangen: Blond, velpleid og i lyseblå bluse er hun selve inkarnasjonen av en flyvertinne.{ndash}Jeg har alltid villet bli journalist. Men da den eldre broren min også ville det, skiftet jeg en periode til flyvertinne på ungdomsskolen. Luftfart er jo litt eksotisk og glamorøst.Meisingseth er oppvokst i Gudbrandsdalen sammen med tre søsken. Hun utdannet seg til journalist i Volda, og kom «temmelig grønn» til NRK i 1983. Der fikk hun begynne i «Ungdommens Radioavis». Hun ble i det hvite huset på Marienlyst i femten år. {ndash}Men jeg var ute i tre år, da mannen min jobbet i Paris. Da jeg kom tilbake til Dagsnytt, kjente jeg at jeg var litt lei av å sitte og lese nyheter. Paris var jo et helt annet liv, i den fantastiske byen med den ypperlige matkulturen, selv om jeg ikke legger skjul på at det var vanskelig å være der som «kone». Plutselig var jeg bare fru Doyle.Herr Doyle, som er engelsk og i dag leder nyhetsbyrået Reuters kontor i Norge, traff Siv Meisingseth på et tredje-verden-kurs i Tegucigalpa i Honduras. {ndash}Det kurset var så flott og kostbart at de la det ned etter tre år.Familien besøker England jevnlig, og de to ungene på sju og ti år er tospråklige.{ndash}Gjennom mannen min får jeg noen perspektiver på Norge som er sunne, men frustrerende. Vi er jo temmelig selvgode her i landet, og tror vi er best på alt.SAS OG NRK er institusjoner som kan minne om hverandre, mener Meisingseth. I hvert fall i folks øyne.{ndash}De er begge viktige faktorer i samfunnslivet og angår alle. Jeg merker det hver gang jeg går i selskap {ndash} alle har en flyhistorie å fortelle.{ndash}Er det nesten like ille som å representere NRK?{ndash}Det kan være plagsomt. Alle har et forhold til SAS og vil diskutere den siste reisen eller hvor de skal neste gang. Og det er mange klagehistorier der ute. {ndash}Det må du da gå fryktelig lei av?{ndash}Nei da. Alle i SAS har det sånn. Stort sett er jeg pliktoppfyllende og løser de problemene jeg kan.{ndash}Over halvparten av flypassasjerene sier de synes det er litt eller veldig ubehagelig å fly. Har du selv vært flyredd?{ndash}Nei, heldigvis ikke. SAS har tusen flygninger daglig, gjerne med åtte personer på jobb om bord. Akkurat nå er det jo tryggere enn noensinne med sikkerheten og årvåkenheten på topp.Så lite engstelig var Meisingseth at hun tok med seg familien til høstferie på den franske rivieraen i slutten av september. Bare for å komme tilbake på jobb en mandag og få den tragiske flyulykken i Milano i fanget. Et tungt slag for SAS, som ikke har hatt noen ulykker på 32 år.{ndash}I vår bransje vet vi at ulykker kan skje, men det var likevel helt uvirkelig, totalt lammende. Vi har jo ansatte som har vært her i tre tiår uten å oppleve noe slikt. De foreløpige rapportene viser at våre piloter hadde fått klarsignal til take-off. Vi flyr ikke til Linate-flyplassen inntil videre. Meisingseth sier hun ble imponert over selskapets kriseberedskap da det gjaldt.{ndash}Mer enn fire hudnre anasatte var involvert i ulykken og gjorde en fantastisk innsats.Vi sendte folk fra tre land ned allerede samme formiddag, og utbetalte 250000 kroner i erstatninger umiddelbart. De pårørende blir fulgt opp inntil et halvt år etter ulykken, økonomisk og psykologisk. Selv vi på kontorene fikk tilbud om psykologhjelp.{ndash}Tok du imot?Pressetalskvinnen smiler litt skrått.{ndash}Nei, jeg trengte ikke psykolog. Jeg hadde ikke vondt i sjelen, men i skuldrene. Så jeg gikk bare ut og fikk en ledig time hos fysioterapeut.[email protected]

Hele Norges coronakart